Met zijn nota's en schrijfsels vol onwaarheden maakt Van Rompuy het dossier rond de luchthaven praktisch onoplosbaar
Mail 3.10.2004
Mijnheer Schouppe,
Ik weet dat de luchthaven u aan het hart ligt, doch dhr
Van Rompuy verziekt de boel door zijn schrijfsels van de laatste dagen.
Hieronder vindt U een paar nota's en intervieuw van dhr van
Rompuy.
In deze artikels werpt hij zich op als de enige woordvoerder op
Vlaams niveau voor de CD&V in het dossier Zaventem.
In dit intervieuw houd hij absoluut geen rekening met de andere
omwoners rond de luchthaven
Eveneens verteld hij een hoop onwaarheden.
Dit soort uitlatingen kan niet.
Met deze schrijfsels en houding maakt hij dit dossier praktisch
onoplosbaar.
Ik vind dat deze persoon, als woordvoeder in de dossiers over de luchthaven,
vooringenomen is en dus van deze taak moet ontheven worden.
Op aanvraag wil ik u mijn antwoord aan dhr Van Rompuy aangaande
deze schrijfsels doorsturen.
Groeten
E. V.
Wolvertem
Weblog 1.10.1005
Zaventem is de luchtvaartgemeente van Vlaanderen.
Rechtstreeks of onrechtstreeks vinden 70.000 mensen werk dankzij de luchthaven.
Iedereen die daar woont, weet dat hij met lawaaihinder wordt geconfronteerd.
Standpunten over geluidshinder worden in de gemeenteraad van Zaventem dan ook
steeds met de nodige omzichtigheid behandeld.
Maandagavond was de sfeer echter geladen. Het plan Landuyt
"Perspectief 2008" maakt de dorpskernen van Zaventem, Nossegem en Sterrebeek
onleefbaar (zie dagboek van gisteren: wie is Kafka?).
In een unaniem goedgekeurde motie werden de voorstellen van
Landuyt over de weekendconcentratie en de uitbouw van de startbaan 25L
verworpen. Het is een belangrijk politiek signaal. VLD-burgemeester en Vlaams
parlementslid Vermeiren spreekt voor de VLD. Ikzelf ben op Vlaams niveau de
woordvoerder voor CD&V in dit dossier.
Ik ben blij dat we samen front kunnen vormen. Ook de andere
gemeenten ten oosten van Zaventem (Kortenberg, Steenokkerzeel, Tervuren) zijn
resoluut in het afwijzen van het plan Landuyt.
Dinsdagavond was ik gevraagd door het actiecomité zone-S (Steenokkerzeel).
De vergadering verliep in een ware alarmsfeer. Heel de regio is nu
gemobiliseerd. Wie eraan denkt een beslissing te forceren tegen de
Oostrandgemeenten in vergist zich.
Francis Vermeiren en ik hebben 20 jaar de degens gekruisd in
meerderheid en oppositie zowel in Zaventem als in het parlement. We deden dit
steeds op basis van inhoud. Een echte volksvertegenwoordiger heeft zijn
verankering niet in de media maar bij de mensen. "Een politicus moet van ergens
zijn", zegt Herman De Croo. We zijn van Zaventem en daar zullen we voor
vechten. Nooit voelde ik mij bij een probleem zo nauw betrokken. Maar nooit
was mijn strijdbaarheid zo groot. Het gaat tenslotte over de levenskwaliteit van
uw familie, vrienden en buren. En het is beangstigend te weten dat enkele
politici hierover willen beslissen in functie van politieke, communautaire of
economische belangen.
Eric Van Rompuy
Feel Free
De Standaard 1/10/2005
,,Maatschappelijke aanvaarding luchthaven verder weg dan ooit'''
STERREBEEK - ,,De luchthavenactiviteit wordt verschoven om Brussel en de
Noordrand te sparen. De Oostrand is er de dupe van.'' Eric Van Rompuy, lid van
het Vlaams Parlement voor CD&V, werpt zich op als een van de hevigste
tegenstanders van een verlenging van de startbaan.
Van Rompuy woont in Sterrebeek, een deelgemeente van Zaventem in de Oostrand die
geplaagd is door vliegtuiglawaai, vooral veroorzaakt door de van vele
rechtszaken bekende dwarsbaan 20/02.
- Die 20/02 wordt volgens de nota-Landuyt minder gebruikt. Toch een goede
zaak voor Sterrebeek en de Oostrand?
Integendeel, het zal nog erger worden als alle vluchten naar het oosten en
bij uitbreiding naar het zuiden op de verlengde baan 25L opstijgen maar dan een
bocht naar de Oostrand nemen. Dat is de helft van alle vluchten, zowel 's nachts
als overdag. Dat gebeurt vanuit economische motieven: de capaciteit neemt toe.
En politieke: Brussel en de Noordrand worden gespaard. Maar het is een ramp voor
de leefbaarheid van de Oostrand en andere gemeenten in Vlaams-Brabant. Alleen al
het grondlawaai zal verschillende dorpskernen onleefbaar maken.
- Het past toch in het idee van spreiding, van billijke verdeling van de
hinder?
Neen, dit is een verschuiving van de luchthavenactiviteiten naar de Oostrand.
Ik noem dat een provocatie. Waar is het idee gebleven van een terugkeer naar de
toestand van 1999, toen er geen maatschappelijke contestatie was?
- Moet alles dan bij het oude blijven en wie al hinder had die blijven
ondergaan?
We zijn ver van het oorspronkelijke probleem - de concentratie van de
nachtvluchten boven de Noordrand. Om dat op te lossen heeft Bert Anciaux in zijn
spreidingsplan dag en nacht, week en weekend door elkaar gegooid. Die doos van
Pandora had hij nooit mogen openen. De Oostrand heeft nu zaterdag én zondag
opstijgende vliegtuigen. De mensen pikken dat niet.
Landuyt wil stabiliteit en rechtszekerheid. Wel, als deze voorstellen erdoor
komen, is de maatschappelijke aanvaarding van de luchthaven verder weg dan ooit.
Ik zal er bij mijn partij in de Vlaamse regering op aandringen dit nooit goed te
keuren. Met het Structuurplan en de milieuvergunning heeft ze gelukkig enkele
wapens in handen.
- In de gemeenteraad van Zaventem staat u hierover op dezelfde lijn met uw
aartsrivaal Francis Vermeiren (VLD).
Ja, we hebben eensgezind een scherpe motie, geen traditie in Zaventem,
goedgekeurd. Ook de SP.A stemde overigens mee.
- In 1997 betoogde u als Vlaamse minister mee tegen de verlenging.
Dat werd mij toen niet in dank afgenomen. Maar ik heb toen toch kunnen
beletten dat het gewestplan werd gewijzigd. Vandaag betoog ik opnieuw mee.
(ty)
©Copyright De Standaard
Nota van Eric Van Rompuy
26 September 2005
Dit weekend stegen van zaterdagnamiddag (13 uur) tot
zondagavond (17 uur) alle vertrekkende vliegtuigen van Zaventem op langs baan
20. Hierdoor kenden de dorpskernen van Sterrebeek, Kraainem, Wezembeek-Oppem,
Tervuren en Huldenberg geen enkel moment van rust. In zijn arrest van vrijdag
jl. (22 september 2005) stelde de Raad van State dat dit een ondraaglijke
concentratie is van vliegtuiglawaai en schorste voor de tweede maal de
beslissing van Landuyt. Volgens de Raad van State kan het niet dat de Oostrand
heel het gewicht van de luchthaven moet dragen tijdens de weekenddagen.
Op zijn website valt minister Bert Anciaux scherp uit naar
de Raad van State: ³Het wordt tijd dat we de rol en de invloed van de Raad van
State eens grondig evalueren en bekijken.² Als minister in functie dreigt hij de
rechterlijke macht af en spreekt van een ³kafkaiaans land². Maar wie is ermee
begonnen om de rechtbanken te betrekken bij beleidsbeslissingen over de
luchthaven? In december 2002 was het Bert Anciaux himself die de
Belgische Staat dagvaardde voor de rechtbank om een einde te maken aan het
concentratieplan Durant. Een plan dat de Vlaamse regering (waarvan Anciaux met
zijn partij deel uitmaakte) had goedgekeurd op het overlegcomité.
Anciaux maakte in zijn spreidingsplan van april 2003 een
kapitale fout. In plaats van zich te beperken tot een terechte betere spreiding
van de nachtvluchten, besliste hij ook dagvluchten tijdens de weekends richting
Oostrand te sturen. Als inwoner van Neder-Over-Heembeek wilde hij immers
vliegtuigvrije weekends voor hem, Brussel en de Noordrand. De inwoners van de
Oostrand schilderde hij af als ³egoïsten, rijke bourgeois, franstaligen en
eurocraten². Dat het merendeel van de inwoners van de Oostrand die onder baan 20
leven Vlamingen zijn, schijnt Anciaux niet te weten.
Omdat ze bij hem en Landuyt geen gehoor vonden, zijn de
inwoners van de Oostrand ten einde raad naar de rechtbank getrokken, niet over
het nachtlawaai (daar leven ze al mee sinds de jaren tachtig), maar over het
nieuwe daglawaai in de weekends. De jongste gerechtelijke uitspraken hebben
trouwens geen betrekking op de spreiding van de nachtvluchten (ook hier heeft de
Oostrand 40% van het opstijgende vliegverkeer) maar op de zaterdagvluchten
overdag omdat hier (in combinatie met de zondag) terecht sprake is van
overconcentratie.
In zijn nota Perspectief 2008 gaat Landuyt door in
dezelfde richting. De bedoeling van Landuyt-Anciaux is het vliegtuiglawaai
overdag ook tijdens de weekdagen te heroriënteren richting Oostrand. Hiermee
gaan ze ook in op de plannen van BIAC (voorzitter Luc Vandenbossche) die de
capaciteit van de luchthaven wil optimaliseren door naast baan 25R ook baan 25L
maximaal te ontwikkelen voor alle opstijgingen naar het Oosten en het Zuiden. Om
de baan 25L geheel uit te rusten tot een volwaardige startbaan moet ze echter
worden verlengd (van 900 m tot 1,6 km) en moet een taxiweg worden aangelegd. Het
vraagt een ingrijpende wijziging van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaams
Brabant. Tevens heeft de uitbouw van 25L gevolgen voor de leefbaarheid van
vrijwel alle gemeenten in de Oostrand:
- De
verlenging van de baan 25L tot in Kortenberg zal grondlawaai met zich brengen
tot in de dorpskernen van Erps-Kwerps, Kortenberg en Nederokkerzeel.
- De aanleg
van een taxibaan betekent de onteigening van Humelgem (324 woningen).
- De
vliegtuigen zullen opstijgen boven het centrum van Zaventem en vrij vlug een
bocht maken richting Sterrebeek Wezembeek Tervuren Huldenberg Bertem
zodat voor deze gemeenten de lawaaihinder nog gevoelig zal toenemen.
- De Vlaamse
Oostrand zou naast 40% van de nachtvluchten ook geconfronteerd worden met 40%
van alle dagvluchten en 70% van de weekendvluchten.
Het plan Landuyt zal het globaal aantal nieuwe gehinderden
ten Oosten en Zuiden van de luchthaven fors doen toenemen. Het hoeft dan ook
geen verwondering dat alle actiecomités en gemeentebesturen van deze leefkernen
zich mobiliseren tegen het plan Perspectief 2008.
De onzekerheid in de regio naar 2008 is totaal.
Speculaties over de impact van een verlenging van de startbaan, de
onteigeningen, op welke hoogte (hoeveel voeten) de vliegtuigen van 25L zullen
afdraaien naar het Oosten en Zuiden zullen het leefklimaat in de streek
ondraaglijk maken.
Oproepen zoals deze van VOKA (K. Vinck) ³I love my
airport job² en BIAC (Luc Vandenbossche) maken geen indruk meer. Dit dossier
is totaal mismanaged en Landuyt maakt nu dezelfde blunders als Durant. Om
Brussel zoveel mogelijk te sparen en de Noordrand verder te ontlasten, wordt
heel de luchthaven geheroriënteerd naar het Oosten en Zuiden en wordt een
terugkeer naar de toestand vóór 1999 (terugkeer naar het historische baangebruik
gebaseerd op de overheersende windrichting) onmogelijk gemaakt.
Nochtans is een herstel van het banengebruik van vóór 1999
het enige alternatief om werkgelegenheid en milieu te verzoenen. Nooit waren er
meer vluchten als in dat jaar en het vliegtuiglawaai was toen in de regio geen
voorwerp van maatschappelijke contestatie. Hebben Karel Vinck en Luc
Vandenbossche zich al afgevraagd waarom?
De onderhandelingen die Landuyt op dit ogenblik voert met
de gewesten vertrekken van een totaal verkeerd uitgangspunt. Als hij onder druk
van chantage ("ik zal de luchthaven moeten sluiten²) probeert beslissingen te
forceren die door de omwonenden niet worden gedragen, zal een bitter gevecht
volgen dat het leefklimaat rondom de luchthaven verder zal verpesten en de
onzekerheid voor buitenlandse investeerders nog zal verhogen. Het gesol duurt nu
al 5 jaar. Niemand weet nog waar men naartoe wil.
Iedereen die rondom de luchthaven woont, weet dat hij met
lawaaihinder wordt geconfronteerd. Maar omwonenden die zich steeds verdraagzaam
en verzoenend hebben opgesteld nu de dupe te laten worden van eenzijdige
beslissingen die puur ingegeven zijn door politieke (het gelijk van Anciaux),
communautaire (Brussel sparen) of economische (BIAC) motieven is onaanvaardbaar.
Het plan Landuyt Perspectief 2008 is dan ook geen
gespreksbasis voor een evenwichtig overleg met het Vlaamse Gewest. Landuyt
beseft blijkbaar niet dat zijn voorstellen een hele regio voor jaren verder
zullen destabiliseren.
En geen enkele politicus moet denken dat hij hier enig
electoraal voordeel mee zal doen. Het mismanagement van dit dossier dreigt zich
te keren tegen de politiek als geheel. Ook zullen Anciaux en Landuyt niet kunnen
beletten dat wanhopige burgers zich uiteindelijk tot rechtbanken zullen moeten
wenden om hun rechtvaardige levenskwaliteit te vrijwaren. Dat is inderdaad
kafkaiaans.
Eric Van Rompuy
Vlaams volksvertegenwoordiger