De AIP waar u naar verwijst zegt niet welke van de vier overblijvende banen van de luchthaven de komende weken wel gebruikt worden. Welke waren aanbevelingen ombudsdienst?
Klacht 2-3 augustus 2005
Geachte heer ombudsman, mijnheer De Baerdemaeker,
U stuurt mij voor de tweede maal de prijslijst van
het AIP. Bedoelt u echt dat een omwonende die wil weten hoe er zal worden
gevlogen een abonnement moet nemen van 150 EUR, om vervolgens een voor piloten
bedoelde (en dus enkel pilotenjargon) bevattende publicatie te doorworstelen?
Terwijl er een ombudsdienst voor de luchthaven bestaat die als taak heeft de
omwonenden in te lichten?
Voor zover ik heb teruggevonden staat in het AIP
waar u naar verwijst dat de baan 02/20 niet kan gebruikt worden gedurende een
bepaalde periode. Er staat niet in welke banen wel zullen gebruikt worden
gedurende de periode dat 02/20 niet kan worden gebruikt. De luchthaven heeft 6
banen.
Het antwoord op mijn vraag waarvan u zegt dat het
terug te vinden is in de gangbare AIP¹s heb ik daarin dus niet teruggevonden.
Wil u mij ofwel de bladzijdenummers van het AIP waar de informatie te vinden is
doormailen, of kan u mij alsnog een antwoord bezorgen op mijn (nu voor de derde
maal gestelde) vragen:
Gedurende de werken deze zomer, wanneer baan 02/20
gesloten is, welke banen zullen gebruikt worden voor de nachtvluchten die
normaal gesproken vanaf baan 20 vertrekken ?
We hebben gemerkt dat tot hiertoe enkel baan 25R
wordt gebruikt. Gaat dit zo blijven gedurende de volledige periode van de
werken?
Wanneer tijdens de werken ¹s nachts baan 25R
gebruikt wordt voor vertrekken die normaal gesproken vanaf baan 20 vertrekken,
hebben we gemerkt dat de omleidingsroutes met bocht naar rechts worden gebruikt
voor de vertrekken richting SPI, LNO, Pites, Rousy, Sopok, ipv de routes met
bocht naar links (die ervoor zouden zorgen dat de vliegtuigen rechtstreeks naar
hun bestemming zouden vliegen). Gaat dit zo blijven gedurende de hele periode
van de werken?
Welke compensaties zijn voorzien voor de inwoners van zone1, nu blijkt dat deze
zwaarst belaste zone nog extra vliegbewegingen krijgt?
Kan u mij ook inlichten welke aanbevelingen de
ombudsdienst gedaan heeft om, zoals tijdens de periode van de werken op baan 25R
in augustus 2004, te zorgen dat de vliegbewegingen evenwichtig worden gespreid?
Alvast bedankt, vriendelijke groeten,
M.V.
Grimbergen
Ombudsman De Baerdemaeker blijft
volhouden dat alles in AIP staat (is niet zo), voegt prijslijst van AIP bij en
weigert pertinent te antwoorden op concrete vragen! Het lijkt wel koppelverkoop.
From: Raf De Baerdemaeker [mailto:raf.debaerdemaeker@mobilit.fgov.be]
Sent: donderdag 11 augustus 2005 10:04
To: Brussels Airport Mediation; marleen.vareman@skynet.be
Subject: RE: 2005/08/24.091 - Klacht 2-3 augustus 2005
A/SMO/RDB/id/05-08/24091
Mevrouw V.,
Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel Nationaal
Service de Médiation pour l'Aéroport de Bruxelles-National
TEL : +32.2.724.02.67 FAX : +32.2.724.02.68
Web-Site : www.airportmediation.be
e-mail voor de klachten - pour les plaintes : airportmediation@mobilit.fgov.be
e-mail : raf.debaerdemaeker@mobilit.fgov.be