GEACHTE CV&V-BURGEMEESTER-VOLKSVERTEGENWOORDIGER: TOT 400 PER DAG, TOT 51
OP EEN UUR IS SIMPELWEG EEN ONLEEFBARE FREQUENTIE VOOR DIEGEM
Geachte Heer,
Ik dank u voor uw reaktie op mijn vragen aan de minister van mobiliteit (toen
nog Anciaux) in verband met het spreidingsplan van vliegtuigen, vertrekkende
vanuit Zaventem.
Ik begrijp het dat het voor u moeilijk aanvaardbaar is om plots onder een
vliegroute te wonen, daar waar u vroeger in de verste verte niets te maken had
met geluidsoverlast van vliegtuigen.
Ik besef ook dat hierdoor uw levenskwaliteit naar beneden gaat, net zoals de
waarde van uw bouwplaats en woning.
Studies hebben ook uitgewezen dat de medische gevolgen voor de omwonenden niet
te onderschatten zijn, en de schatkist aardig wat geld kosten.
Ik ervaar de grootste tegenstand voor het afschaffen van de nachtvluchten omdat
dat een verhuis van DHL naar het buitenland zou betekenen, met in België een
zoveelste economisch drama.
Met andere woorden, we zitten opgescheept met een zeer ingewikkeld dossier dat
mijns inziens naar Europa moet worden opengetrokken, maar daardoor niet meteen
een oplossing krijgt.
Met mijn vraag aan minister Anciaux voor de oprichting van een website waarop
zeer duidelijk te zien is welke dorpen rond Zaventem worden overvlogen, zowel
dag als nacht, wou ik uw pijn wat verzachten doordat u dan de juiste voorzorgen
kan nemen, zoals: die nacht met gesloten ramen slapen, oordopjes gebruiken,
enzomeer.
Ik besef ten volle dat dit een kleine pleister is op een houten been, maar ik
ben van plan dit dossier grondig op te volgen en waar ik kan bij te sturen.
Uiteraard wil ik u op de hoogte houden van de jongste evoluties in dit verband.
Ik wens u alvast een prettige vakantie.
Met vriendelijke groet,
Dirk Claes,
Volksvertegenwoordiger CD&V
Burgemeester van Rotselaar.
info@dirkclaes.be
op kantoor: 02/549 87 39 (bij mijn medewerker Luc Vandeput)
MAIL dd 3.8.2004
Geachte,
Ik dank u ten zeerste voor uw antwoord op mijn schrijven en ook bij voorbaat
voor uw toekomstige beloofde inzet in dit dossier.
Graag had ik toch wel enkele rechtzettingen willen maken en misschien een kleine
historiek ter inlichting.
Diegem heeft altijd overvlogen geweest, wij liggen in het verlengde van
startpiste 25R maar tot onlangs werd deze startpiste niet als de enige gebruikt,
andere banen werden tegelijkertijd gebruikt en dit tot de tussenkomst van
Verhofstad (of zijn toenmalige kabinetschef) met de hulp van 'becassine' Durant.
Minister Dehaene heeft het indertijd ook geregeld dat - aangezien wij reeds
zwaar getroffen werden overdag (o.a. door alle zware toestellen) - dat de meeste
nachtvluchten ook andere routes namen waarmee wij -eveneens tot het tijdperk
Durant - bijna geen nachtvluchten kenden. Dat was een compromis à la Dehaene.
Met de concentratie van Durant en die nog toegepast wordt heden voor de
dagvluchten: alle dagen van de week behalve bij felle FELLE
noord-oostenwind: in principe één zaterdag op twee - maar in julli hebben wij
slechts één 'vrije' zaterdag gehad en dan nog niet de ganse dag plus de zondagen
ook: in principe vanaf 17 uur maar altijd zeer elastisch niet naar 18 uur toe
maar wel in de andere richting, is de frekwentie doodgewoon onleefbaar. Zeker
rond de 400 opstijgingen op één dag, tot 51 op één uur.
Ik hoop dat u eens enkele uren in Diegem zult komen spenderen, na de werken aan
de pistes die momenteel uitgevoerd worden natuurlijk, om te beseffen wat wij
meemaken.
Ik dank u nogmaals voor uw bekommernis en teken,
Met de meeste hoogachting,
F.D.
Diegem