DE UITEINDELIJKE BESLISSING IVM MILIEUVERGUNNING WERD UITSLUITEND DOOR SPA EN VLD GOEDGEKEURD, CD&V STEMDE TEGEN

 

MAIL dd 1.8.2004

 

Mr Olbrechts,

Gouverneur Mr Dewitte,

 

Ik heb met veel aandacht de verschenen artikelen aangaande het toekennen van een milieuvergunning aan de luchthavenuitbater Biac.

Ik moet constateren dat U aan Biac een blanco papier gegeven hebt, waar Biac ten alle tijden, en dit gedurende 20 jaar kan invullen wat zij willen.

Daarenboven kan de bestendige deputatie de bijzondere voorwaarden in heroverweging nemen wanneer de resultaten van het milieueffectenrapport gekend zijn.

Het in heroverweging nemen zal gebeuren zonder openbaar onderzoek, waardoor de (lastige) omwonende gehinderden geen inspraak meer hebben  (van democratie gesproken)

 

De nachtvluchten:

Wel beperkt tot 25.000 maar op ieder moment aanpasbaar naar boven (naar onder?) volgens vraag van Biac.

Geen beperking per dag en per uur

Het behoud van de QC norm zonder schema van afbouw in de tijd.

Dagvluchten:

Geen beperking op het aantal dagvluchten, niet per dag en niet per uur.

Geen beperking op de QC.

Geen maatregelen tot beperking van het grondlawaai.

Studies:

"Maar BIAC moet ook hier een studie maken om te onderzoeken  hoe de geluidshoeveelheid van dagvluchten, rekening houdend met de nodige mogelijkheden voor duurzame ontwikkeling, kan worden begrensd." Rekening houdend met de studies en uitspraken van de beheerders (Van De Bossche en Klees) in het verleden, is er niet veel objectieviteit te verwachten. Uit deze uitspraken krijgt men de indruk dat er van Zaventem met gas gevulde luchtballons vertrekken en geen vliegtuigen. U laat toe dat Biac in deze materie zowel rechter als partij is. Hoe denkt U dit te vermijden? Mr Dewitte, Mr Olbrechts, Ik kom tot de conclusie dat de moeite die de ongeveer 6.000 mensen zich getroost hebben om hun opmerkingen aan de bestendige deputatie over te maken verspilde moeite en tijd geweest is.

Vriendelijke groeten

Een ontgoochelde gehinderde.

E. V.

1861 Wolvertem

 

Geachte,

Hierbij nog een algemene reaktie op de emails die ik mocht ontvangen ivm de milieuvergunning van BIAC.

Ik heb alle begrip voor de hinder die de inwoners van Vlaams- Brabant

ondervinden van de nationale luchthaven.

Dergelijke milieuvergunning moet het resultaat moet zijn een streven naar duurzame ontwikkeling, wat in grote lijnen neerkomt op het zoeken naar een evenwicht tussen leefbaarheid voor de omwonenden enerzijds en de economische belangen anderzijds.

Dat evenwichtspunt ligt voor iedereen anders.

Persoonlijk ben ik ook van mening dat de voorwaarden in de vergunning strenger hadden gekund zeker wat betreft diegene die de hinder van de inwoners van Vlaams-Brabant moeten beperken.

Ik heb dan ook uitgewerkte voorstellen in die zin gedaan aan de BD. Deze werden weggestemd door SPA en VLD.

De uiteindelijke tekst daarentegen werd enkel door SPA en VLD goedgekeurd. Samen mijn CD&V-collega heb ik daar immers TEGEN gestemd.

Desalniettemin had ik als bevoegde gedeputeerde de moeilijke taak om elementen uit de uiteindelijke beslissing toe te lichten voor de pers.

Daarbij werden bovendien nog een aantal zaken niet steeds in de juiste context geplaatst.

Zo is er een groot misverstand over het springen van het plafond van 25000 nachtvluchten. De limiet is nog steeds 25000. De BD heeft alleen gezegd dat zij bereid is de vergunning te willen heroverwegen als zij op een bepaald moment in strijd zou zijn met een of andere beslissing van een hogere overheid (bv de federale regering). Indien dit zich zou voordoen op het vlak van het aantal nachtvluchten, dan zal de bestendige deputatie binnen haar bevoegdheid zich opnieuw beraden om na te gaan of zij wel of niet akkoord kan gaan met die eventuele nieuwe elementen en indien zij akkoord zou gaan, met welke nieuwe of stringentere voorwaarden dat dan gepaard MOET gaan. Dat betekent dus evenzeer dat bij eventueel vertrek of afbouw van activiteiten de BD de vergunning in zijn geheel zal herbekijken. Juridisch is het trouwens zo dat de bevoegde overheid een milieuvergunning steeds kan heroverwegen en ambtshalve aanpassen (mits motivering).

Verder is het niet juist dat er geen rekening gehouden werd met de vele

bezwaren.

Een voorbeeld daarvan zijn de investeringen die werden opgelegd om de

hinder te beperken en beter te verdelen over de verschillende banen.

Jean-Pol Olbrechts

Gedeputeerde provincie Vlaams-Brabant

Provincieplein 1, 3010 Leuven

 

 

Sent: Tuesday, August 03, 2004 8:45 PM

Subject: Re: BIAC

 

Mijnheer de gedeputeerde,

Uw algemene reactie doet niks af aan het feit dat de milieuvergunning een grote miskleun is.

Details van mijn zienswijze vindt u voldoende in mijn schrijven van 21/06 jl. en tevens in mijn antwoord van 24/07 jl. aan de heer Floré, bestuurssecretaris mobiliteit-luchthaven van de provincie.

K.V.C.