EEN ANDERE VISIE OP GELIJKE SPREIDING HINDER PER INDIVIDU
MAIL dd 1 MEI 2004
Geachte heren,
1° Jullie standpunt over " eerst spreiden" en dan maar pas " samen voor een
verstandig beheerde luchthaven " is gewoonweg
DIKKE ZEVER. Terwijl jullie al jullie tijd verspelen aan te spreiden, gaat DHL
onze regering dwingen een 30 jaar contract
te tekenen met onbeperkt aantaal nachtvlugten en lawaie hinder. Dit gebeurd voor
30 sept. Wat gaan jullie dan nog
uitvinden als "verstandig beheerde luchthaven" ??????
2° Dat niemand met jullie over " eerlijke verdeling " wil praten is me niet te
verwonderen omdat jullie opvatting van eerlijkhijd eventjes bizaar lijkt : 100 %
trafic tijdens de rust periodes boven de anderen en fifty-fifty buiten de rust
periodes. Daarbij brengen jullie een van je eigen mensen aan de macht in dit
dossier en laten hem enkel exclusief jullie eigen interressen verdedigen, en als
de anderen iets durven zegen, worden ze als ondemocratish genoemd. Voor een
VERSTANDIGE MENS betekend eerlijkheid toch iets anders !
3° Jullie willen niet aanvaarden dat er een uitweg wordt gezocht voor het
luchtverkeer DIE GEEN BEVOLKING OVERVLIEGD.
Uiteindelijk is dit het doel, en niet om 100 % van de vluchten over de Noordrand
te sturen zoals jullie beweren. Als er een
oplossing wordt voorgesteld staan jullie daar tegen met belachgelijke argumenten
zoals " er wordt een millenia-oud Vlaams dorp van de kaart geveegdt". Was het
maar een Waalses millenia-oud dorp geweest hadden wij mischien de oplossing.
Met jullie standpunt hinder verspreiden ipv geen bevolking overvliegen staan
jullie helemaal alleen. In heel Europa heeft er geen enkel omwonersverdediging
organisatie deze opvatting.
Maar ja, alle die niet in de Noordrand wonen zijn maar NIMBY-denkers en
racisten, en jullie hebben altijd gelijk over alles.Dat weten wij nu ook
duidelijk.Is het dan geen verloren tijd om met jullie nog verder te
discussieren?
P.V.D.R.
Woonplaats niet gekend
EEN PLEIDOOI VOOR AFSCHAFFING NACHTVLUCHTEN EN BEPERKING LUCHTVERKEER
MAIL dd 1 MEI
Geachte JO
Daedelus,
Als inwoner uit het zogenaamde Oostrand, antwoord ik graag op uw vraag : ALS
OOST- EN NOORDRAND NU EENS RUILDEN?. Het spijt me zeer uw te moeten melden dat
wij , in het Oostrand, niets te ruilen hebben.
Wij worden overvlogen, dag en nacht, op zeer lage hoogte, zowel gedurende de
week dan in het week-end. Jullie gaan er
vanuit dat alle vliegtuigen die vanaf baan 25L opstijgen over de Noordrand
vliegen. Dit is compleet fout. Een groot deel (
mischien wel het grootste deel ) van deze vliegtuigen nemen onze richting en
overvliegen de Oostrand. Zo worden wij de
hele week door overvlogen met opstijgende vlietuigen. Daarbij komen er nog twee
tot drie weekdagen met alle landingen op de 02. Maar Anciaux , doet alsof er van
de hele week geen luchtverkeer over de Oostrand zoe zijn. Dit is zuiver leugen.
Deze valse info wordt breed verspreid en als reden gebruikt, in samenstelling
met het zogenaamde "rechtvaardige spreiding"
princiepe, om over de Oostrand alle nacht en week-end vluchten te concentreren.
Zo krijgen wij vliegtuigen in opstijging en
ladingsfase die zich de hele dag door in de lucht kruizen, terwijl er dan in de
Noordrand maar nauwelijks een vliegtuig te zien is. Wenst u nog ruilen ? Wat ik
wel op prijs stel, is dat u toegeeft dat Bert Anciaux, uw minister is. Dat
voelen wij inderdaad ook. ( Wat trouwens schandalig is omdat Anciaux vergeet dat
zijn hoog salaris en kosten ook door de belastingen uit de Oostrand en uit
Brussel worden betaald ).
In de Oostrand hebben wij nooit geen minister gehad. Isabelle Durand ging er
vanuit dat het luchthaven zo wijnig mensen
mogelijk moest storen. Vandaar haar poging om de hinder te beperken tot boven de
Brusselse ring en routes te voorzien om
zo weinig mogelijk volk te overvliegen. Ik beweer niet dat dit goed werdt
uitgevoert maar dit ging tenminste vanuit een goed
doel. In tegensteling, het "rechtvaardige spreiden" van Bert Anciaux lijkt meer
op een poging om zoveel mogelijk mensen uit
het Brusselse te pesten. Zo werden er zoveel mogelijk routes geopend over sterk
bewoonde wijken, boven en rondom Oost
brussel, telwijl in de Noordrand routes werden afgeschaft.
Rechtvaardig zij U ? Het spreidings plan is alles behalve rechtvaardig omdat hij
alle vluchten tijdens de rust périodes ( nacht en week-end ) over een zelfde
regio concentreerd en dat hij ontkendt dat deze zelfde regio ook haar deel
hinder tijdens de week draagd. Maar wij zoeden veel meer bekomen indien wij
samen zouden pleiten voor een verbod van nachtvluchten en een beperking van het
luchtverkeer. Indien Daedelus en " zijn" Minister zoveel energie zoe steken in
het beperking van de hinder in plaats van het in de schoenen van de anderen
proberen te schuiven, kan het rustiger worden voor iedereen. Waarom staat
Daedelus niet achter dergelijke beperkingen ? Spreiding, zelfs zou het
rechtvaardig uitgevoert worden is niet alles. Met de stijgende vooruitzichten
van de luchthaven krijgen jullie toch nog meer vliegtuigen dan nu ! Ik gaan er
vanuit dat Daedelus er is om de hinder in de Noordrand te beperken en niet om de
hinder in de Oostrant te verhogen. Waarom werken wij dan niet samen aan deze
beperkingen ?
P.V.D.R.
Oostrand