Suggestions des Médiateurs pour une amélioration du Plan de Dispersion des trajectoires d’avions
Le Plan de Dispersion des trajectoires d’avions à l’Aéroport de Bruxelles-National est entré en service pour les vols de nuit le 22 mars 2004 et pour les vols de jour le 18 avril 2004.
Lors d’une réunion de travail qui s’est tenue le mercredi 28 avril 2004 entre le Ministre de la Mobilité et les Médiateurs Fédéraux pour l’Aéroport, diverses mesures d’amélioration du Plan de Dispersion ont été proposées. Parmi ces 55 mesures, 9 points ont fait l’objet d’un accord de principe.
Le présent paragraphe n’a d’autre but que d’évaluer le suivi de la mise en application des mesures d’amélioration telles que proposées par les Médiateurs Fédéraux :
De ombudsdienst schrijft dat de bocht naar rechts vanaf baan 20 is aangepast naar 1700 voet. In werkelijkheid is de bocht naar rechts vanaf baan 20 teruggebracht van 1700 voet naar 700 voet wanneer baan 25R niet beschikbaar is voor landingen. Zie de routebeschrijving van één van de desbetreffende routes hieronder.
DENUT 1N DENUT ONE NOVEMBER DEPARTURE |
At 700 ft QNH RT to intercept R-310 HUL to DENUT. |
Cross R-282 BUB at or above 1 700 ft QNH. |
AVBL from 2200 to 0459 or when RWY 25R is not AVBL for LDG. (U)L610 westbound. For TFC overflying London TMA with requested FL above FL 245. For TFC DEST EGKK, EGHH and EGHI. |
Besluit: Nadelig voor de geluidsproductie en vermindert de spreiding. Spaart het Brussels Gewest.
Bij dit voorstel hoorde ook een windnorm van 15 knopen zijwind, 5 knopen staartwind voor de baan 02/20. Dit is niet uitgevoerd.
Besluit: Alleen het gedeelte van de beslissing dat nadelig is voor de Noordrand-gemeenten is in voege gesteld.
Het akkoord over het spreidingsplan bepaalde dat 50% van de zaterdagen over zone 1 opgestegen zou worden, en 50% van de zaterdagen over de zones 3, 4 en 5.
De aanpassing van de windnormen uit punt 5 mocht niet tot gevolg hebben dat deze verhouding niet gerespecteerd wordt. Er werd beslist dat de aanpassing van de windnormen gepaard zou gaan met de richtlijn dat op zaterdag baan 02 moet gebruikt worden indien mogelijk, waarbij dit nooit 50% van de zaterdagen kan overtreffen. Indien er een scheeftrekking zou ontstaan ten nadele van zone 1, dan bepaalt het akkoord over het negenpuntenplan dat er compensaties voor zone 1 noodzakelijk zijn.
In praktijk werd er al met een windnorm van 5 knopen staartwind, 15 knopen rugwind gedurende 89% van de zaterdagen over zone 1 opgestegen (cijfers 2004). Niettegenstaande deze verregaande scheeftrekking zijn er geen compensaties ingesteld, eerder integendeel: de windnorm op de banen 25R en 07 is aangepast, de windnorm op baan 02/20 is onveranderd gebleven, waardoor zone 1 in 2005 nog meer dan 89% van de zaterdagen te verduren krijgt.
Besluit: alleen het gedeelte van de beslissing dat nadelig is voor de Noordrandgemeenten is in voege gesteld. De voorziene maatregelen om het akkoord van het spreidingsplan te respecteren zodat de zwaarst belaste zone niet nog zwaarder zou belast worden dan voorzien, zijn niet uitgevoerd.
Volgens het spreidingsplan zouden er o.a. als gevolg van de split night 02/20 gedurende 3,5 nachten op 7 vertrokken worden vanaf baan 25R. In praktijk wordt er nu al 5,8 nachten op 7 vanaf baan 25R vertrokken, en als gevolg van de verhoging van de windnorm voor baan 25R zal dit alleen maar toenemen, omdat de windnorm op baan 02/20 niet verhoogd is.
Besluit: de doelstellingen uit het spreidingsplan worden niet gehaald ten nadele van de reeds zwaarst belaste zone 1.
Het is onverantwoord om compensaties ten nadele van zone 1 te voorzien, omdat die zone voor de rest van het jaar 42,2% van alle vliegbewegingen overdag te verduren krijgt (en 39,7% van het totaal aantal vliegbewegingen).
Zelfs met werken inbegrepen kreeg zone 1 in 2004 sinds de invoering van het spreidingsplan 39,3% van de vliegbewegingen, wat veel meer is dan voorzien in het akkoord over het spreidingsplan. Er is geen enkele zone die (werken inbegrepen) zwaarder is belast dan zone 1. Compensaties omwille van de werken: dat zijn dan compensaties ten voordele van zones die een heel pak minder krijgen.
Tijdens de werken is bovendien bewezen wat men altijd beweerde dat niet kan: gedurende de dag vertrekken vanaf 3 banen.
Nous formulons une nouvelle série non exhaustive de propositions supplémentaires d’amélioration du Plan de Dispersion émises sur base des remarques formulées par les riverains, associations et administrations en fonction des plaintes qui nous ont été transmises principalement depuis la mise en service du Plan de Dispersion.
- envisager d’ajouter une ou deux nuits sans décollages pour cette zone, soit les deux autres nuits de la semaine à trafic moins important, les nuits du vendredi soir au samedi matin et/ou du dimanche soir au lundi matin.
Deze zone draagt 82,4% van het totaal aantal dagvertrekken. Dit is 42,2% van het totaal aantal vliegbewegingen. Er is een investering in de verlenging van de taxibaan van baan 25L en in ILS systemen voor de banen 07R en 07L nodig om hier beterschap in te kunnen brengen.
In het preferentiëel baangebruik van het goedgekeurde spreidingsplan mag er gedurende 3,5 nachten op 7 vertrokken worden over zone 1. In praktijk is er 5,8 nachten op 7 vertrokken over zone 1. Zone 1 heeft bovenop het ongelooflijke aantal dagvertrekken ook nog 40,5% van de nachtvertrekken te verduren gekregen. Om hieraan te verhelpen vindt de ombudsdienst dat het niet vertrekken op de kalmste nachten voldoende is.
- veiller à ce que la nuit du samedi au dimanche soit réellement libre de tout trafic de décollage.
Deze zone heeft 0,2% van de dagvluchten, en 2,1% van de nachtvluchten. Dit is 0,4% van het totaal aantal vliegbewegingen. Deze zone moet blijkbaar nog verder ontlast worden volgens de ombudsdienst.
- contrairement à ce qu’il a été affirmé, cette zone n’est pas du tout libre de tout trafic pendant la semaine, un réel problème se pose pour cette zone qui se trouve sous les trajectoires de 4 pistes différentes. En réalité cette zone ne dispose réellement que de 4 heures de non-survol par semaine, soit du mercredi 23 heures au jeudi matin 03 heures.
Zone 3 is niet Wezembeek, maar Sterrebeek. Sterrebeek ligt vlakbij het uiteinde van de baan. Sterrebeek wordt enkel overvlogen door vertrekken vanaf baan 20 en landingen op baan 02.
Deze zone droeg sinds de invoering van het spreidingsplan tot 31 december 2004 9,6% van het totaal aantal vliegbewegingen (vertrekken vanaf baan 20, landingen op baan 02).
Wezembeek ligt minstens 2,8 km verwijderd van het uiteinde van baan 02/20, tot 6,7 km.
Ook wanneer van 25L en van 20 wordt opgestegen en op 700 voet naar rechts naar dezelfde routes als van 25R wordt afgedraaid, worden Diegem en de Noordrand overvlogen: Diegem en de Noordrand zijn zwaarder belast dan Wezembeek vanaf 20, 25L, 25R en 07R. Voor Wezembeek is het gros van de vliegtuigen van andere banen opgestegen en pas op 1700 voet of hoger afgedraaid naar Wezembeek. Diegem en de Noordrand krijgt het gros van de vliegtuigen rechtstreeks vanaf 25R en vanaf 700 voet.
- les procédures de décollage 07 R ont été fortement améliorées, mais un survol plus lointain des zones non bâties devrait être intensifié pour éviter le survol des villages d’’Erps-Kwerps et de Kortenberg.
- les procédures de décollage 07 L pourraient être améliorées par un survol plus lointain des zones non bâties
- cette zone n’est actuellement pas survolée de façon préférentielle par des atterrissages
Atterrissages
02
Lors de son utilisation, la piste 02 est utilisée par tous les atterrissages. Un cas de concentration des atterrissages qui est, dans ce cas de figure, totale sur une et une seule région.
Baan 02 is gedurende 2004 sinds de invoering van het spreidingsplan gebruikt voor 13,1% van de landingen.
Baan 25R is gebruikt als enige baan voor vertrekken, in het totaal voor 82,4% van de vertrekken, en dat is een veel grotere concentratie op één baan, en dat terwijl duidelijk bewezen is dat vertrekken veel luidruchtiger zijn dan landingen.
Zijn de bewoners van de landingszone van baan 02 bereid om wat zij hebben in te wisselen voor wat zone 1 en de Noordrand te verduren krijgen?
Les normes de vent donnent une utilisation potentielle à 25 % du temps de cette piste. La dispersion « naturelle » climatique suffit déjà bien largement quant à l’utilisation de cette piste.
Een evenwichtige verdeling houdt in dat elke baan 16,67% van de vliegbewegingen op zich neemt. Baan 02 is gedurende 2004 sinds de invoering van het spreidingsplan gebruikt voor 13,1% van de landingen. De landingen vinden plaats over zone 3. Zone 3 draagt vertrekken en landingen inbegrepen 9,6% van het totaal aantal bewegingen.
Andere zones zijn veel zwaarder belast:
Zone 1: 39,7% van alle vliegbewegingen
Zone 4: 34,8%
Zone 5: 13,1%
Problèmes :
- Les nuits 02/20 sont parfois impraticables et donnent soit une nuit complète 02 ou une nuit complète 20, mais donnent rarement une « split-night » 02/20 entière
Wat nog veel vaker voorkomt is een “nuit complète 25R”, vermits 20 niet wordt gebruikt als 02 niet kan worden gebruikt, en alles op 25R vertrekt.
Zo is er in de periode 22 maart 2004 tot 11 maart 2005 gedurende 4 nachten de volledige nacht vertrokken vanaf baan 20. Er is gedurende 22 nachten de volledige nacht geland op baan 02. Voor zone 3 betekent dit 26 superconcentratienachten.
Er is gedurende 37 nachten de volledige nacht vertrokken vanaf baan 25R, zone 1 kende 37 superconcentratienachten.
Niettegenstaande het aantal superconcentratienachten groter is voor zone 1 dan voor zone 3, bevat het voorstel van de ombudsdienst geen enkele maatregel om te verhelpen aan de superconcentratienachten die zone 1 te beurt vallen.
- la 02 est utilisée de jour pendant le week-end
Baan 02 wordt veel minder gebruikt dan voorzien in het spreidingsplan.
En veel minder dan andere zones die ook al in de week zwaarder worden belast, bijvoorbeeld 25R wordt meer gebruikt gedurende het weekend, bovenop het feit dat deze baan heel de week voor alle vertrekken van 6u tot 23u wordt gebruikt.
- La totalité des atterrissages arrivent en 02 lors de sa mise en service
- L’utilisation de la 02 pour cause de vent est imprévisible, et est fortement en hausse depuis quelques années en fonction des changements climatiques
En toch landen maar 13,1% van het totaal aantal landingen op deze baan, terwijl er 59,0% landt op baan 25L en 23,6% op baan 25R.
- Approches courbes sur l’Oostrand par certains vols dont les vols militaires qui sont très bruyants
Dat is zo voor elke baan waarop wordt geland.
Landingen zijn minder luid dan vertrekken, cfr. vergelijking tussen QC waarden van verschillende vliegtuigtypes.
Propositions :
- Supprimer le caractère préférentiel de la 02 le samedi impair ainsi que les 3 demi-nuits du mardi, jeudi et samedi afin de ne plus l’utiliser qu’exclusivement en fonction de l’orientation du vent puisque par vent d’est on n’atterrit jamais en 07
Dit heeft tot gevolg dat het aantal vertrekken over zone 1 toeneemt. Zie conclusies van de Belgische staat in de procedure voor het Hof van Beroep (arrest 17 maart 2005):
La suspension de l’utilisation de la piste 02 pour les atterisages conduirait en effet à suspendre le plan de répartition des nuisances sonores dans son entièreté, par l’effet du principe des vases communicants
- N’utiliser la 02 qu’en fonction du vent de nord ou d’est
- Définir une norme de vent arrière stable et définitive, de jour et/ou de nuit
Ofwel wordt er op alle banen consequent tegen de wind in gevlogen (baan gebruiken die het meeste tegenwind geeft), ofwel worden op alle banen de ICAO windnormen gerespecteerd: maximaal 5 knopen rugwind, maximaal 15 knopen zijwind, windstoten inbegrepen.
- Retarder au-delà de 06 heures du matin les premiers atterrissages d’avions commerciaux
07
- Possibilité d'atterrissages visuels sur la 07 gauche et/ou la 07 droite par bonne visibilité et par vent d’est, cette utilisation ne nécessite pas d'ILS et a pour but de diminuer l’utilisation trop intensive de la 02 en atterrissages concentrés
Goed idee.
- Approches courbes vers la 07 gauche par le Plateau du Heysel, le Domaine Royal, la Gare de formation de Schaerbeek et survol final d’Haren et Diegem vers le seuil de piste
Hierdoor komen de landingen tercht op dezelfde zone die nu al veel vertrekken te slikken krijgt, terwijl het landen zonder bochten op baan 07L een minder belaste zone zou overvliegen.
De ombudsdienst geeft geen reden waarom dit landen met bochtenwerk nodig zou zijn.
- Définir une norme de vent arrière stable et définitive, de jour et/ou de nuit
Ofwel wordt er op alle banen consequent tegen de wind in gevlogen (baan gebruiken die het meeste tegenwind geeft), ofwel worden op alle banen de ICAO windnormen gerespecteerd: maximaal 5 knopen rugwind, maximaal 15 knopen zijwind, windstoten inbegrepen.
20
Le plan ne prévoit jamais d’atterrissages préférentiels sur cette piste, ce qui explique que le dimanche les virages vers la droite ne virent qu’à partir de 1700 pieds afin d’éviter de possibles conflits avec les « overshoots » 25 Right.
Propositions :
- Utilisation exclusive le dimanche de 6 à 17 heures pour tous les atterrissages afin que le virage de jour vers le nord se fasse à 700 pieds
Nadelig voor de geluidsproductie, het is beter om een vliegtuig eerst voldoende hoogte te laten winnen alvorens af te draaien. De bocht naar rechts op 700 voet vanaf baan 20 spaart het Brussels Gewest.
Waarom niet landen op baan 20 en vertrekken op baan 20 met een bocht naar rechts op 1700 voet?
De ombudsdienst geeft geen reden waarom er afgedraaid moet worden op 700 voet bij vertrekken vanaf baan 20. Voor de vertrekken vanaf baan 07R moet er rechtdoor worden gevlogen tot minstens 3,2 km voorbij het uiteinde van de baan, voor sommige routes vanaf deze baan moet zelfs 5,2 km rechtdoor worden gevlogen alvorens af te draaien (routes vanaf 07R naar LNO en SPI).
Waarom wordt niet voor elke route vastgelegd dat er minstens 3,2 kilometer rechtdoor gevlogen moet worden, wat veiliger is en minder geluidsproductie oplevert?
- Utilisation partielle la semaine pendant les heures creuses en remplacement du dimanche
Op zondag vertrekken er ongeveer 150 vliegtuigen vanaf baan 20 (tussen 6u en 17u, dus op 11 uur tijd). Gebruik van baan 20 voor vertrekken is alleen voorzien op zondag tussen 6u en 17u.
Op zondagavond vanaf 17u vertrekken er 150 vliegtuigen vanaf baan 25R (tussen 17u en 23u, dus op 6 uur tijd). De vertrekken vanaf baan 20 op zondag zijn dus zeker niet overdreven vergeleken met de vertrekken van baan 25R, temeer daar baan 25R ook voor vertrekken wordt gebruikt op maandag tussen 6u en 23u, op dinsdag tussen 6u en 23u, op woensdag tussen 6u en 23u, op donderdag tussen 6u en 23u, op vrijdag tussen 6u en 23u, één zaterdag op twee tussen 6u en 23u, en op zondag tussen 17u en 23u.
Gezien het hierboven beschreven grote onevenwicht tussen het gebruik van baan 25R en baan 20 voor vertrekken, ook in het weekend waar baan 20 zeker niet vaker wordt gebruikt dan baan 25R eerder integendeel, waarom is er nergens in heel dit document een voorstel te vinden dat dit onevenwicht herstelt?
- Utilisation une nuit par semaine (vendredi soir ou dimanche soir ) pour soulager le survol intensif de la zone 1 en complément avec des décollages en 07
Vrijdagnacht en zondagnacht zijn de kalmste nachten, de drukste nachten blijven dus voorbehouden aan zone 1…
In het spreidingsplan is nu 1,5 nacht vertrekken vanaf baan 07 voorzien, op een nacht met “normale drukte”. Het voorstel van de ombudsdienst schroeft dit terug naar 1 nacht per week, op één van de twee kalmste nachten.
- Définir une norme de vent arrière stable et définitive, de jour et/ou de nuit
Ofwel wordt er op alle banen consequent tegen de wind in gevlogen (baan gebruiken die het meeste tegenwind geeft), ofwel worden op alle banen de ICAO windnormen gerespecteerd: maximaal 5 knopen rugwind, maximaal 15 knopen zijwind, windstoten inbegrepen.
- Retarder au-delà de 06 heures du matin les premiers atterrissages d’avions commerciaux
Ces deux zones n’ont aucune période réelle de calme ou de repos.
Propositions :
- Pas de mouvements d’avions sur les pistes 25 en atterrissage le dimanche de 6 à 17 heures
Die periode is voorzien voor de vertrekken van baan 20. Elders in het voorstel staat dat wanneer baan 20 in gebruik is voor vertrekken en er niet wordt geland op 25R, er dan op 700 voet moet worden afgedraaid ipv op 1700 voet. De routes zijn hiervoor reeds voorzien, bijvoorbeeld:
DENUT 1N DENUT ONE NOVEMBER DEPARTURE |
At 700 ft QNH RT to intercept R-310 HUL to DENUT. |
Cross R-282 BUB at or above 1 700 ft QNH. |
AVBL from 2200 to 0459 or when RWY 25R is not AVBL for LDG. (U)L610 westbound. For TFC overflying London TMA with requested FL above FL 245. For TFC DEST EGKK, EGHH and EGHI. |
Afdraaien op 700 voet spaart het Brussels Gewest en is nadeliger voor de overvlogen zones omwille van hogere geluidsproductie en minder spreiding.
Het is dus erg van belang om de gevolgen van de combinatie van de verschillende maatregelen die de ombudsdienst vraagt te evalueren!
- Aucun décollage d’avion pendant la nuit du samedi au dimanche
Décollage ?
Er zijn tijdens de nacht van zaterdag op zondag alleen vertrekken vanaf 25L en landingen op 25R voorzien.
- Retarder au-delà de 06 heures du matin les premiers atterrissages d’avions commerciaux
- Définir une norme de vent arrière stable et définitive, de jour et/ou de nuit
Ofwel wordt er op alle banen consequent tegen de wind in gevlogen (baan gebruiken die het meeste tegenwind geeft), ofwel worden op alle banen de ICAO windnormen gerespecteerd: maximaal 5 knopen rugwind, maximaal 15 knopen zijwind, windstoten inbegrepen.
Décollages
02
- Pas de remarques pour les décollages, la zone 6 est bien évitée avec les avions qui virent en sortie de piste ou vers la droite ou vers la gauche dans le but d’éviter le survol du quartier résidentiel « Zonnebos »
- Définir une norme de vent arrière stable et définitive, de jour et/ou de nuit
Ofwel wordt er op alle banen consequent tegen de wind in gevlogen (baan gebruiken die het meeste tegenwind geeft), ofwel worden op alle banen de ICAO windnormen gerespecteerd: maximaal 5 knopen rugwind, maximaal 15 knopen zijwind, windstoten inbegrepen.
07 Right
- Imposer un décollage obligatoire depuis le début de piste
- Altitude des virages au décollage devrait être portée absolument au-delà de 1.700 pieds ( 2.200 pieds par exemple ) afin de ne pas survoler les villages de Kortenberg et Erps-Kwerps ( mais sans survol de Herent, Leuven et Kessel-Lo )
Ze moeten vooral zover doorvliegen om Wezembeek-Oppem te vermijden, gemeente die overvlogen zou worden als de bocht naar rechts vanaf baan 07R eerder wordt ingezet.
Anderzijds is dit wel een maatregel die de geluidsproductie verlaagt en de spreiding verbetert.
Beter zou zijn hier routes met afdraaien op verschillende hoogten aan te houden (is nu al het geval).
- Les avions ne pourraient virer qu’à partir du moment où ils survolent l’Outer Marker de la 25 Left ( Veltem-Beisem ) soit au-dessus de zones non urbanisées
- Tous les décollages devraient suivre la trajectoire actuelle, de jour comme de nuit, des avions qui suivent la procédure de départ vers Chièvres
Als alle vertrekken op dezelfde plaats moeten vliegen, dan vermindert de spreiding. Nu is er in de routebeschrijvingen afdraaien op minstens 1,1 DME BUB voorzien voor een aantal routes, en afdraaien op minstens 2,2 DME BUB voor andere routes (naar SPI en LNO). De huidige routes voor vertrekken vanaf 07R zijn beter gespreid dan dit voorstel van de ombudsdienst.
- Définir une norme de vent arrière stable et définitive, de jour et/ou de nuit
Ofwel wordt er op alle banen consequent tegen de wind in gevlogen (baan gebruiken die het meeste tegenwind geeft), ofwel worden op alle banen de ICAO windnormen gerespecteerd: maximaal 5 knopen rugwind, maximaal 15 knopen zijwind, windstoten inbegrepen.
07 Left
- Imposer un décollage obligatoire depuis le début de piste
- Piste à réserver uniquement pour les décollages vers la gauche en direction des balises Nicky, Helen et/ou Denut
- Les avions ne pourraient virer qu’à partir du moment où ils survolent l’Outer Marker de la 25 Right ( Kampenhout ) soit au-dessus de zones non urbanisées
- Définir une norme de vent arrière stable et définitive, de jour et/ou de nuit
Ofwel wordt er op alle banen consequent tegen de wind in gevlogen (baan gebruiken die het meeste tegenwind geeft), ofwel worden op alle banen de ICAO windnormen gerespecteerd: maximaal 5 knopen rugwind, maximaal 15 knopen zijwind, windstoten inbegrepen.
20
- Définir une norme de vent arrière stable et définitive, de jour et/ou de nuit
Ofwel wordt er op alle banen consequent tegen de wind in gevlogen (baan gebruiken die het meeste tegenwind geeft), ofwel worden op alle banen de ICAO windnormen gerespecteerd: maximaal 5 knopen rugwind, maximaal 15 knopen zijwind, windstoten inbegrepen.
- Imposer un décollage indispensable depuis le début de piste, et non à partir de l’intersection Bravo One
Dit heeft tot gevolg dat er niet kan geland worden op 25R. Vertrekken van aan het begin van de baan kruisen immers de baan 25R.
Als er niet kan geland worden op 25R dan moeten de vliegtuigen op 700 voet bocht naar rechts richting Noordrand afdraaien, ipv op 1700 voet. Afdraaien op 700 voet is ongunstiger voor de geluidsproductie. Afdraaien op 1700 voet brengt de vliegtuigen wat verder over het Brussels gewest (zie eerder) maar levert een betere spreiding op en produceert minder geluid.
- Définir une limite maximale de poids au décollage afin de respecter les performances des avions gros porteurs
Vanaf welke baan moeten de zware toestellen die hieraan niet voldoen vertrekken ? Allemaal vanaf 25R, zoals nu al gebeurt op zondag wanneer de 20 moet worden gebruikt?
- Virage direct vers la gauche à 700 pieds pour monter au-dessus de l'autoroute de Leuven au moins jusque Bertem afin d'éviter le survol de l'Oostrand pour les routes vers Huldenberg
- Meilleure dispersion des décollages de jour dans l’Oostrand, sur 3 axes, afin d’éclater la concentration des survols actuellement endurée sur Sterrebeek, Wezembeek-Oppem et Tervuren principalement
Goed idee.
- Reprendre l’utilisation de la route optimalisée définie par le bureau de consultants AAC afin d’éviter le survol des villages de Sterrebeek et de Wezembeek-Oppem
Afschaffen van de gespreide routes over de Oostrand voor vertrekken vanaf baan 20? Dit vermindert de spreiding. Is in tegenspraak met het vorige punt waarin de ombudsdienst een betere spreiding vraagt.
- Virage de jour à 700 pieds vers la droite au lieu de 1700 pieds lors de l'utilisation de la 20 en complément avec des atterrissages 25 R afin de ne pas survoler les zones habitées de l'Oostrand
Er zijn in de wijde omgeving van de luchthaven geen zones non-habitées, behalve het zoniënwoud gelegen in de Oostrand, op 7,5 km van het uiteinde van baan 02/20, zijde Sterrebeek. Deze maatregel zorgt er niet voor dat er enkel over het Zoniënwoud wordt gevlogen, maar vermindert wel de spreiding en verhoogt de geluidsproductie.
- Reprendre tout simplement l’ancienne version de la route vers Chièvres soit la Civ 4 Lima qui ne posait aucun problème de trajectoire, car la route Civ 6 L survole encore des quartiers fort urbanisés
CIV4L neemt een grote bocht naar links bij vertrek van baan 20, weg van het Brussels gewest, terwijl het baken CIV aan de rechterkant van baan 20 ligt.
- La route Rousy 2 November poserait problème car elle ne semblerait pas conforme aux accords quant à sa description, elle n’effectuerait pas un virage immédiat vers la gauche en sortie de piste à 700 pieds, mais bien un virage beaucoup plus lointain à l’altitude de 2000 pieds
- Définir une norme de vent arrière stable et définitive, de jour et/ou de nuit
Ofwel wordt er op alle banen consequent tegen de wind in gevlogen (baan gebruiken die het meeste tegenwind geeft), ofwel worden op alle banen de ICAO windnormen gerespecteerd: maximaal 5 knopen rugwind, maximaal 15 knopen zijwind, windstoten inbegrepen.
- Imposer un décollage indispensable depuis le début de piste, et non à partir des intersections Bravo One, Bravo Three ou Bravo Five
Dit heeft tot gevolg dat wanneer baan 25R in gebruik is voor vertrekken, er niet kan vertrokken worden vanaf baan 20, omwille van kruistende bewegingen. Tenzij er vanaf intersectie Bravo One wordt vertrokken op baan 20, wat baan 20 korter maakt. De ombudsdienst vraagt in de maatregelen voor baan 20 om geen vertrekken vanaf intersectie Bravo One meer toe te staan.
- Meilleur éclatement des décollages de jour dans le Noordrand, avec des altitudes différentes de virage vers la droite pour les routes vers Helen, Denut, Nicky et Chièvres afin d’éclater la concentration des survols actuellement endurée sur Diegem, Haren, Neder-Over-Hembeek, Strombeek-Bever et Laeken principalement : 700 pieds Nicky, 1200 pieds Helen, 1700 pieds Denut et 2200 pieds Chièvres par exemple
Voorstel dat een betere spreiding zal opleveren.
Concentratie te Grimbergen, aan de noordelijke kant van de ring wordt hier totaal genegeerd, terwijl de geluidsmeter in Laken veel minder aangeeft dan aan de andere kant van de ring…
- Revenir à une montée rectiligne dans l’axe de piste de tous les décollages jusqu’à l’altitude de 2000 pieds pour les avions à hélice et 3000 pieds pour les avions à réaction telle qu’en vigueur dans les années 70
- Faire monter tous les décollages dans l’axe de piste par une procédure de prise d’altitude rectiligne jusqu’à l’altitude de 4000 pieds
De ombudsdienst stelt in een mail aan een inwoner van de Noordrand de drie bovenstaande maatregelen voor als :
avec certaines des solutions proposées le noordrand n'aurait plus un seul survol d'avions, si on fait tout virer à 3000 ou 4000 pieds ou à 700/1200/1700 et 2200 pieds, vous devez bien l'admettre.
Goed wetende dat alle vertrekken geconcentreerd richting Noordrand zullen blijven afdraaien op 700 voet omdat de Brusselse normen zelfs geen afdraaien op 1200 voet toelaten, laat staan op 1700 voet, of 2000, 2200, 3000 of 4000 voet… (en Brussel verbaliseert).
Goed wetende dat ook bij afdraaien op 4000 voet nog over Noordrandgemeenten wordt gevlogen.
- Faire suivre par des « way-points » le trajet actuel de la CIV 8 C afin de décharger Haren, Neder-Over-Hembeek et Laeken, en la mettant strictement au-dessus du Ring R.0 de Bruxelles et redéfinir correctement la trajectoire de cette route
Concentreert de vertrekken richting CIV op de plaats waar nu al drie andere routes vliegen. Bovendien zorgt het vliegen volgens waypoints voor extra concentratie, de natuurlijke spreiding als gevolg van het afdraaien op hoogte verdwijnt.
De route CIV 8C zoals getekend door het ministerie van mobiliteit in het kader van het spreidingsplan, kwam nergens korter dan 600 meter bij de ring:
Door het verschuiven van deze route richting Ring R.0 worden deze vliegtuigen nu ook officiëel 600 meter noordelijker opgeschoven.
Terwijl redéfinir correctement la trajectoire de cette route alleen maar mag betekenen dat ze minstens 600 meter zuidelijker dan de Ring R.0. vliegt, wat de bedoeling van het spreidingsplan was omdat deze vertrekken niet op dezelfde plaats zouden vliegen als de vliegtuigen richting NIK en Helen. In praktijk vliegen ook nog eens de vertrekken richting Denut op dezelfde plaats ter hoogte van de ring (en dus veel te noordelijk).
- Transférer la route de Chièvres ( actuellement CIV 8 C ) sur la route du canal ( Civ 6 D ) de jour comme de nuit pour décharger Neder-Over-Hembeek, Laeken et Strombeek-Bever
Levert betere spreiding op en zorgt ervoor dat de vliegtuigen rechtstreekser naar hun bestemming vliegen ipv een omweg via het noorden te maken om naar het zuiden te vliegen.
- Déplacer la CIV 1 E ou la CIV 1 Q ( Route Chabert ) le long du canal sur le même axe que la route de nuit CIV 6 D pour les vols de jour vers CIV pendant le week-end uniquement
Verhoogt de concentratie over Brussel. Het zou beter zijn verschillende routes richting CIV te voorzien, en minstens de dag- en nachtvertrekken over verschillende inwoners te sturen.
- La route Denut 2 C devrait plus être rabattue vers le Ring R.0 de Bruxelles afin de ne pas frôler la zone EBP-1 interdite de tout survol sans dérogation
Door het verschuiven van deze route richting Ring R.0 worden deze vliegtuigen nu ook officiëel 1,6 kilometer noordelijker opgeschoven. Waar ze op dezelfde plaats als de vliegtuigen richting CIV vliegt.
Een betere oplossing is het afschaffen van de verboden zone, deze heeft totaal geen zin meer (was bedoeld om sportvliegtuigen die expo 58 bezochten uit de buurt te houden van vliegtuigen die vertrokken vanop de luchthaven Brussel-Nationaal).
- Meilleur éclatement des décollages de jour dans l'Oostrand, sur trois axes, un au-dessus d'Huldenberg, un sur Huldenberg et reprendre le projet initial de vols vers Huldenberg passant par Auderghem et Jezus-Eik afin de faire éclater la concentration de jour sur l'Oostrand, les décollages voleraient directement vers leur balise à partir du moment où ils atteignent l’altitude autorisant le virage
Goed idee.
- Prévoir des altitudes différentes de virage pour les virages vers la gauche, afin de permettre une meilleure dispersion sur l’Oostrand : 1700 pieds pour les Lno/Spi, 2000 pieds pour les Sopok, et 2200 pieds pour les Rousy/Pites
Goed idee. Maar gaat ook verhinderd worden door de Brusselse normen.
- Déplacer certains avions qui volent vers Hul sur la route de contournement par le Ring, procédure Zoulou, ce de jour, afin de soulager l’Oostrand et d’atténuer les effets de la forte concentration des survols sur cette zone
Dit is een omweg van 27,3 kilometer.
Deze maatregel verhoogt het aantal vluchten op de bocht naar rechts (les procédures zoulou nemen allemaal bocht naar rechts op 700 voet, volgen een tijdje hetzelfde traject als de vliegtuigen naar CIV om dan verder rond Brussel richting oosten te vliegen).
Dit verhogen van het aantal vertrekken op de bocht naar rechts is onaanvaardbaar: nu vliegt op de bocht naar rechts al 49,9% van het totaal aantal vertrekken van 25R, wat meer is dan op de bocht naar links over de oostrand, daar vliegt 45,3%[1] van de vertrekken.
Een regio die al (iets) minder heeft wordt ontlast ten nadele van een regio die al meer heeft… De enige rechtvaardige oplossing is het ontlasten van beide overbelaste regio’s door het gedeelte rechtdoor, dat nu slechts 4,8% van de vertrekken draagt, een groter aandeel te geven.
Gecombineerd met de andere voorstellen van de ombudsdienst, namelijk het invoeren van het gebruik van baan 25L voor vertrekken naar links, pendant les heures creuses, en met "alleen nog vertrekken vanaf baan 25R bocht naar rechts" pendant les heures creuses, gaat een nog zwaardere belasting van de bocht naar rechts opleveren.
Het gevolg is immers dat alles wat naar links moet vanaf 25L, maar daar niet kan vertrekken omdat de taxibaan te kort is, op 25R gaat vertrekken bocht naar rechts op de zoulou routes, zogezegd de ring volgend. Daar waar de Helen al vliegt, en de CIV, en waar ook de Denut moet terechtkomen want die moet immers "être rabattue vers le Ring R.0"
- Déplacer certains avions lourds à 2 et 3 réacteurs vers Hul sur la route de montée tout droit à 4000 pieds, ce de jour, afin de soulager l’Oostrand et d’atténuer les effets de la forte concentration des survols sur cette zone
Waarom geen dergelijke maatregel voor de bocht naar rechts, die zwaarder belast is (49,9% van de vertrekken) dan de bocht naar links over de oostrand (45,3% van de vertrekken) ?
- Supprimer l’Arrêté royal du 14 avril 1958 ( Moniteur belge du 20 avril 1958, page 2948 ) portant interdiction de survol de la zone comprenant l’Exposition Internationale et Universelle de Bruxelles 1958 et ses abords
Dat is veel logischer dan het noordelijker doen vliegen van de Denuts.
- Alternance des décollages pendant les heures creuses en n’autorisant que les décollages avec virage vers la droite sur la piste de droite
Dat is dus één van de redenen waarom de ombudsdienst vraagt om de Zoulou procédures ook voor de dag in te voeren.
Het gevolg is dat alles wat naar links moet vanaf 25L, maar daar niet kan vertrekken omdat de taxibaan te kort is, op 25R gaat vertrekken bocht naar rechts op de zoulou routes. In praktijk een verhoging van het aantal vliegtuigen over de Noordrand.
- Définir une norme de vent arrière stable et définitive, de jour et/ou de nuit
Ofwel wordt er op alle banen consequent tegen de wind in gevlogen (baan gebruiken die het meeste tegenwind geeft), ofwel worden op alle banen de ICAO windnormen gerespecteerd: maximaal 5 knopen rugwind, maximaal 15 knopen zijwind, windstoten inbegrepen.
- La longueur disponible depuis C.1 permettrait des décollages de jour d'avions légers de type Avro en direction de la balise Hul afin de soulager Haren et Diegem
Kan niet samen met een bocht naar links vanaf baan 25R, dus alles wat niet naar links kan vanaf 25L zal bocht naar rechts nemen vanaf 25R.
Dramatische verhoging van het aantal vliegbewegingen over de Noordrand. Verbetering voor Diegem (Diegem heeft meer last van de bocht naar links en de vertrekken rechtdoor vanaf 25R, dan van de bocht naar rechts).
- Utilisation une nuit supplémentaire ( vendredi soir ou dimanche soir ) pour soulager le survol intensif de la zone 1
Levert niet veel op als men op 700 voet naar rechts draait op dezelfde routes, zie radartracks met vertrekken vanaf 25L.
- Alternance de décollages pendant les heures creuses en n’autorisant que les décollages avec virage vers la gauche sur la piste de gauche
Zie eerder : Het gevolg is dat alles wat naar links moet vanaf 25L, maar daar niet kan vertrekken omdat de taxibaan te kort is, op 25R gaat vertrekken bocht naar rechts op de zoulou routes. In praktijk een verhoging van het aantal vliegtuigen over de Noordrand.
- Pourquoi maintenir 2 procédures différentes d’altitude à atteindre pour le virage vers la gauche, soit une à 700 pieds ( Spi/Lno ) et une autre à 1700 pieds ( Sopok/Rousy/Pites ) ?
Om een betere spreiding te bekomen.
- Toutes les procédures de départ doivent virer à 700 pieds en sortie de piste, sauf les routes vers Chièvres
Vermindert de spreiding, verhoogt de geluidsproductie en spaart het Brussels gewest.
Autres questions générales :
- Sonomètres dans l’Oostrand, Aminal et Biac ? Combien ? Extension du réseau ?
- Sonomètres dans Bruxelles ? Combien ? Extension du réseau ?
- Sonomètres dans le Noordrand ? Combien ? Meilleure localisation ?
- Corriger la définition de la charge sonore endurée par la zone 3 en semaine ????
Wat moet er gecorrigeerd worden en om welke reden ?
- Autorité de contrôle indépendante à créer
- Système d’infraction, d’amendes et de sanctions à mettre en place
- Respect des procédures, des taux de montées, des altitudes de virages et des couloirs aériens ainsi que du décollage obligatoire depuis le seuil de piste
- Interdiction d’utilisation de la puissance réduite des moteurs au décollage
- QC à diminuer de 24 à 12 entre 06 et 07 heures du matin
- QC 12 à imposer entre 06 et 08 heures ainsi qu’entre 21 et 23 heures
- Augmentation des taxes de décollage en matinée et en soirée
- Limite de poids la nuit de maximum 150 tonnes au décollage
- Limite de Quota Count ramenée à 8 puis à 4 pour la nuit
- Planification avec les opérateurs pour arriver à une nuit sans aucun vol du samedi soir au dimanche matin
- Prévoir dans le Plan de Dispersion une ou plusieurs nuits avec schéma d’utilisation de la piste 20 en atterrissage avec les pistes 07 en décollage
- Interdiction de vol de nuit ou procédures spéciales de décollages de nuit pour les avions gros porteurs de type MD-11, Airbus A.300 B.4 et Boeing 767
- Instauration d’une période de grand calme la nuit sans aucun mouvement d’avion entre 01 heure 30 et 03 heures 30 du matin
Dat zijn nu juist de stukken van de nacht dat er af en toe niet over zone 1 wordt vertrokken. Vliegtuigen die anders op een vroeger tijdstip vanaf een andere baan zouden vertrekken, komen er nu bij op 25R.
- Extension de la plage horaire des procédures spéciales de nuit jusqu’à 07 heures du matin
Dit moet verder gedetailleerd worden. Gezien de zware nadruk die in heel dit voorstel ligt op ‘soulager le oostrand’ zou het kunnen dat de ombudsdienst bedoelt dat de omleidingsroutes voor vertrekken naar het zuidoosten en oosten (de zoulou’s) ook tot 7u ’s morgens mogen gebruikt worden, en dat dus de vertrekken die anders tussen 6 en 7 de bocht naar links richting oostrand nemen verplaatst worden naar de bocht naar rechts over de Noordrand, die al een pak zwaarder belast is dan de oostrand…
- Concentration des atterrissages de nuit avant 01 heure du matin
- Eviter tout décollage de nuit avant 03 heures ou 03 heures 30 du matin
Dat zijn nu juist de stukken van de nacht dat er af en toe niet over zone 1 wordt vertrokken. Vliegtuigen die anders op een vroeger tijdstip vanaf een andere baan zouden vertrekken, komen er nu bij op 25R. Bovendien zijn dit extra vertrekken na 3u, op een tijdstip dat nog schadelijker is: mensen worden veel gemakkelijker wakker tijdens de tweede helft van de nacht die veel meer lichte slaap en REM slaap heeft.
- Nombre maximum de mouvements d’avions par nuit à définir
- Nombre maximum de mouvements d’avions par zone et/ou par piste et ce par nuit
Akkoord indien dit maximum voor elke baan hetzelfde is, en hetzelfde voor elke zone die op dezelfde afstand van de luchthaven ligt, en voldoet aan dezelfde kenmerken (wel of niet in het verlengde van de baan).
- Renforcement de l’équipe du Service de Médiation face à l’accroissement des plaintes
- Définition d’un protocole d’accord sur les informations, données, statistiques et autres renseignements communicables par le Service de Médiation
Médiateurs pour l’Aéroport de Bruxelles-National
Lundi 21 février 2005
[1] Som van de aantallen per routes met bocht naar links, zoals aangegeven in de KUL Studie – Prof. Thoen, Noise contour calculation.