NU BEGINT ROTTERDAM AIRPORT (EIGENAAR: SCHIPHOL) OOK AL: ECONOMIE VS
ECOLOGIE. BUURGEMEENTEN TEGEN VERLENGING 'DAG' TOT MIDDERNACHT
ROTTERDAM - Rotterdam Airport wil versoepeling van de geluidsregels, zodat
voortaan veertig- tot vijftigduizend vliegbewegingen kunnen worden uitgevoerd.
De huidige regels staan ongeveer dertigduizend vliegbewegingen toe.
Aan verschillende partijen al nee moeten verkopen
Eerder deze maand stond staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer en
Waterstaat) al toe dat er voortaan een uur langer op de Rotterdamse luchthaven
mag worden gevlogen, tot middernacht. Enkele buurgemeenten zijn daar fel op
tegen en hebben een juridische procedure bij de Raad van State aangekondigd
tegen deze beslissing.
Maar volgens directeur Wondolleck van Rotterdam Airport is de uitbreiding juist
nog niet genoeg. Veel vliegmaatschappijen willen graag vaker vliegen op
Rotterdam en zouden willen uitbreiden. Dat kan nu niet, volgens de huidige
'geluidscontouren' zit het vliegveld aan de grenzen van de geluidsoverlast die
de omgeving mag worden aangedaan.
De huidige geluidscontouren werden drie jaar geleden ingevoerd en kwamen toen
overeen met ongeveer 27.500 vliegbewegingen per jaar. Doordat vliegtuigen
stiller zijn geworden en door bijvoorbeeld notoir lawaaiige Russische toestellen
te weren, heeft men dit iets kunnen opschroeven tot ongeveer dertigduizend.
Volgens de directie van Rotterdam Airport echter is er zeer veel belangstelling
voor de luchthaven en heeft men dit jaar al aan
verschillende partijen nee moeten verkopen.
Zo zouden budgetmaatschappijen als Transavia-dochter Basiq Air meer
vakantievluchten willen doen naar onder meer Turkije, en leeft onder zakelijke
klanten grote behoefte aan lijnen op nieuwe bestemmingen in onder meer
Oost-Europa.
De verruiming van een uur betekent volgens Rotterdam Airport al dat er direct en
indirect ongeveer vijfhonderd nieuwe banen worden geschapen in de economisch
nogal noodlijdende Rotterdamse regio.
Voor verder uitbreiding is toestemming nodig van de gemeente Rotterdam, de
Luchthaven Schiphol (eigenaar van Rotterdam Airport) en het ministerie van
Verkeer en Waterstaat.