Wetsvoorstel eind vorige week dat experimenteren rondom Schiphol mogelijk moet maken, cruciaal voor toekomst omwonenden en daarmee van Schiphol, stelt Herman van der Werf.
Reformatorisch Dagblad 23.9.2006
Eind vorige week stemde de ministerraad in met een wetsvoorstel dat
experimenteren rondom Schiphol mogelijk moet maken. De essentie van het voorstel
is dat vliegmethoden die naar verwachting tot minder hinder leiden in de
praktijk kunnen worden uitgeprobeerd. De huidige stringente wetgeving staat
dergelijke praktijkvoorbeelden in de weg. Het wetsvoorstel, dat nu naar de
Tweede Kamer gaat, is cruciaal voor de toekomst van de omwonenden en daarmee ook
voor de toekomst van Schiphol.
Echte vermindering van hinder kan er slechts komen als de luchtvaartsector en de
regio gezamenlijk maatregelen in de praktijk kunnen uitproberen. Dat werkt beter
dan het bedenken van theoretische verbeteringen achter de (Haagse) tekentafel
die in het beton van wetgeving worden gegoten. Als dan blijkt dat de maatregel
niet helpt, moet eerst de wet worden aangepast.
Het huidige wetsvoorstel kent echter een groot bezwaar. Een experiment mag
straks pas worden uitgevoerd als vooraf is vastgesteld dat het niet tot meer
geluidshinder leidt dan nu. Het doel van een experiment is echter juist te
onderzoeken óf andere vliegmethoden in de praktijk wel of niet tot minder hinder
gaan leiden. Leidt het tot minder hinder, dan is het experiment geslaagd. Leidt
het tot meer hinder dan is het experiment niet geslaagd, gaat men terug naar de
oude situatie of probeert men iets anders dat wellicht wel werkt. Een experiment
is geen experiment als de uitkomst vooraf al is bepaald.
Bovendien heeft het verleden aangetoond dat de totale omvang van de
geluidshinder vooraf niet precies vast te stellen is.
Een experimentwet die als voorwaarde stelt dat de uitkomst van het experiment
vooraf vast moet staan, is een dode mus voor Schiphol én zijn omwonenden. De
Tweede Kamer, die voorstander van experimenten is, kan dit nog herstellen.
De auteur is betrokken bij het Platform Nederlandse Luchtvaart.