Vlarem-metingen en triomfantalisme zijn hypocriet. PM 2.5 en vooral  PM10: het gevaarlijkste fijnstof wordt in België en Vlaanderen NAUWELIJKS gemeten.  Nieuw wetenschappelijk onderzoek in Londen bevestigt gevaar van dit fijnstof. 6 december, dag waarop Vlarem triomfantelijk berichtte dat luchtverontreiniging verminderde was wel ZOVEELSTE TOTALE CONCENTRATIENACHT boven Noordrand.

Van: "Marc Goethals"
Datum: 6 december 2007 00:48:47 GMT+01:00
Aan: <Kim.De.Rijck@standaard.be>

Beste Mevrouw De Rijck,

Ik trek nog eens uw aandacht voor een recente publicatie in hét toonaangevende medische vakblad: The New England Journal of Medecin. De titel: "Respiratory Effect  of Exposure  to Diesel Traffic in Persons with Asthma".

Vandaag, 6 december, kwam de Vlaamse Milieumaatschappij nogal triomfantelijk in het nieuws met het bericht dat de luchtverontreiniging heel duidelijk is afgenomen. Men wijst hier  naar de betere controle op de emissies van bedrijven. Er werd wel toegegeven dat op vlak van PM 10 vervuiling de toestand nog  verergerd was tov 2005. Er werd ook schuchter verwezen naar de komende richtlijnen voor PM 2.5. Men verschool zich verder achter het grensoverschrijdend karakter van de PM 10 vervuiling (Ruhrgebied).

Deze mededeling is dus misplaatst en misleidend. Immers: de vervuiling met fijn stof (PM 2.5) is - volgens de schattingen van het CAFE project - verantwoordelijk voor 13 000 vroegtijdige overlijdens per jaar in ons land (op een totaal van ongeveer 25 000 overlijdens per jaar in Belgie tgv een hartaanval) en voor naar  schatting 12 tot 36 maanden levensverkorting. Maar PM 2.5 wordt in België nauwelijks gemeten (11 sites cfr IRCEL) en dan nog NIET op plaatsen waar de vervuiling het grootst is, nl nabij de snelwegen.
Inderdaad, waar de PM 10 vervuiling (grover stof, 'coarse particles')  vaak grensoverschrijdend is en vaak van natuurlijke oorsprong (bvb woestijnstof) is dit helemaal anders voor PM 2.5.

Voor dit fijne stof (PM 2.5) en nog meer voor het ultrafijne stof (PM 1.0) dat veel toxischer is (groter absorptieoppervlak en betere penetratie tot diep in de longalveolen) geldt immers dat het in belangrijke mate wordt veroorzaakt door menselijke verbranding:  meer specifiek dieselverbranding en dat de nabijheid van de lokale bron (wegverkeer) veel belangrijker is dan de globale landelijke of regionale concentraties. Dit blijkt overigens uit deze recente studie waarvan het opzet zeer illustratief is. Patiënten met asthma werden gewoon verzocht te wandelen in London gedurende telkens 2.5 uur, één keer in de drukke Oxford street (met enkel dieselverkeer) en een andere keer in het nabijgelegen Hyde park (nauwelijks een kilometer afstand, Oxford Street geeft uit op Hyde Park!). Het impact op de longfunctie van de proefpersonen loog  er niet om: het wandelen in een omgeving met meer fijn stof door dieseluitstoot had veel meer invloed dan het wandelen in het nabijgelegen park. De longfunctie van de asthma- patienten werd dus beduidend sterker aangetast door de wandeling in Oxford Street dan door de wandeling in Hyde Park. Nochtans zijn beide sites nabij mekaar gelegen in dezelfde stad London. Ook veroorzaakte de wandeling in Oxford Street meer vrijzetting van inflammatieparameters (een gekende mediator van het piepen en ademnood bij asthma patienten)  in het trachea secreet (de slijmafscheiding in de luchtpijp) dan in Hyde Park.

> Dit is een mooie illustratie van de hypocrisie van deze metingen/ mededeling van de Vlaamse milieuadministratie waarin bewust of onbewust gezwegen wordt over de medische implicaties van deze luchtvervuiling! Het illustreert de noodzaak van medische input in het milieubeleid. Het gaat er immers niet enkel om dat (EU of  andere) richtlijnen worden gerespecteerd maar vooral om deze te kaderen in de lokale situatie en met duiding van de implicaties voor de volksgezondheid. Wanneer de PM 10 en zeker de PM 2.5 in Vlaanderen (door de gewilde logistieke expansie en door de 'strategische' ligging van onze regio) jaar na jaar toeneemt dan zijn de gevolgen voor de volksgezondheid enorm groot en vooral in verband te brengen met onze zeer hoge bevolkingsdichtheid, het zeer dichte en drukke wegennet en de intense verwevenheid van woongelegenheden met het wegennet in het kader van een afwezig urbanisatiebeleid met lintbebouwing.

Met vriendelijke groeten
Dr Marc Goethals

 

Les het artikel uit "The New Journal of Medecine"