VOLGENS MINISTER ANCIAUX HEEFT 9-PUNTENPLAN GEEN ENKELE INVLOED OP VERDELING TUSSEN VERSCHILLENDE ZONES, AFGESPROKEN IN SPREIDINGSPLAN
REACTIE dd 5.5.2004
Geachte,
N.a.v. al hetgeen de wereld wordt ingestuurd over eventuele aanpassingen aan het
spreidingsplan, wil ik kort en duidelijk ook enkele zaken rechtzetten.
De zogenaamde 9 punten hebben GEEN enkele invloed op de verdeling die in het
spreidingsplan is afgesproken tussen de verschillende zones. Er is met andere
woorden GEEN verschuiving van de hinder van de ene zone naar de andere zone. Dit
is niet voorzien en ook niet aanvaardbaar.
Het doel van een aantal verbeteringen die ik zal aanbrengen bestaat erin enkele
dorpskernen te verlichten van de huidige hinder.
Zo zal een route die vertrekt vanop baan 20 en vliegt naar CIV, niet
langer over de dorpskernen van Wezembeek-Oppem en Tervuren vliegen, maar
ernaast.
Er zal ook niet over andere dorpskernen gevlogen worden.
Zo zal een mogelijke nieuwe route voor de weekends vertrekkende van baan 20 erop
gericht zijn om de dorpskern van Sterrebeek te vermijden.Zo zal een verhoging
van het afdraaipunt van vertrekken via baan 07R erop gericht zijn om
Erps-Kwerps, Kortenberg en Meerbeek te verlichten van de huidige hinder.
De 'normalisering' van de windnorm voor baan 02/20 is erop gericht concentraties
te vermijden op via baan 20, 02 en 25R. Die normalisering is er tevens op
gericht de 'uitzonderingen' die veroorzaakt worden door de wind te verminderen,
zodat het spreidingsplan zoals afgesproken BETER en MEER zal kunnen uitgevoerd
worden.
Er wordt geen afbreuk gedaan aan de doelstelling om 1 zaterdag op 2 de hinder te
leggen op 02/07 en dus zones 3 en 4 en de andere zaterdag op baan 25/25 of zones
1 en 4/5. Dit was het politiek akkoord en daar wordt geen afbreuk aan gedaan.
Het afdraaien op een hoogte van 700 voet (ipv 1700), voor de vluchten overdag
naar het noorden via baan 20, zal enkel gebruikt worden (niet voorzien in
spreidingsplan) indien door uitzonderlijke zuidenwind enkel baan 20, voor landen
en opstijgen, mag gebruikt worden. Dit zal als gevolg hebben dat er meer over
kantoorzones zal worden gevlogen. Het zal
geen andere invloed hebben voor de noordrand.
Ik kan dus samenvatten dat op mijn voorstel, en enkel op mijn voorstel, er
verbeteringen zullen aangebracht worden die tot doel hebben minder gehinderden
te krijgen en het spreidingsplan beter te kunnen uitvoeren.
Er zal geen verschuiving zijn van de afgesproken evenwichten.
De franstalige partijen schilderen me af als 'enkel geïnteresseerd in de
verdediging van de belangen van de Vlaamse inwoners'. Ik heb geen probleem toe
te geven dat ik inderdaad de Vlaamse inwoners wil verdedigen. Maar dat doe ik
dan ook overal en niet ten koste van welke zone rond de luchthaven dan ook. Er
wonen Vlamingen in heel het Brusselse hoofdstedelijke gewest. Er wonen Vlamingen
in elke gemeente van het Vlaams gewest. Meer zelfs, elke inwoner van elke
gemeente van het Vlaams gewest is automatisch een Vlaming.
Er is dus geen sprake dat ik onder welke politieke druk dan ook een wijziging
zou aanbrengen ten koste van andere inwoners. Dat doen we niet.
Het zou me plezieren dit eveneens mee te delen aan de geïnteresseerden.
Groeten,
Bert