Persbericht Leefbaar Diegem van 12 augustus 2005
SMART-MER-bevraging:
de zoveelste studie, de zoveelste enquête, de zoveelste eis voor mobilisatie van
een moegetergde bevolking.
De vragen zijn evident, de antwoorden gekend.
Waarom worden de burgers keer op keer aan het werk gezet ?
Wanneer neemt de Vlaamse regering zelf haar verantwoordelijkheid niet?
------------------------------------------------------------------
Leefbaar Diegem, de actie- en werkgroep die zich bezighoudt met alles wat de
leefbaarheid van Diegem aantast en/of raakt, ondermeer het Luchthavendossier,
verheugt zich over het initiatief van de Vlaamse regering om de bevolking te
betrekken bij de Milieu Effect Rapportage (MER) die deel zal uitmaken van (nog
maar eens) een studie die zich buigt over de impact van de luchthaven op de
rondomliggende gemeentes, hun leefbaarheid en de gezondheid van haar inwoners.
De Vlaamse regering wenst een strategische, lange termijn visie te ontwikkelen
voor de luchthaven van Zaventem en de impact van de luchthaven op de regio. Dit
kunnen wij alleen maar toejuichen!
Tegelijkertijd ergert Leefbaar Diegem zich blauw aan het middel dat aangewend
wordt om de inwoners bij dit proces te betrekken : een enquête die slecht loopt
tot eind augustus.
Op de webstek van MER Vlaanderen vindt men begeleidende tekst en uitleg.
Leefbaar Diegem heeft volgende bemerkingen :
- dit is zeer moeilijke lectuur voor de modale burger, gericht aan de
intellectueel
- de enquête lijkt er op gericht om de inbreng van de bevolking tot een
minimum te beperken
- de vragen op zich zijn verwonderlijk : de antwoorden zijn ondertussen
zeer goed gekend, door ieder die een heel klein beetje interesse voor het
onderwerp heeft. Ettelijke studies hebben we daarover al gezien, en ettelijke
teksten werden daarover door de werkgroep Daedalus reeds geschreven en/of
gepubliceerd (zie de webstek van ActieNoordrand onder 'Dossiers'; 'Medisch
Aspect')
"Milieueffectrapportage is een instrument om de doelstellingen en beginselen van
het milieubeleid te helpen realiseren, nl. het voorzorgsbeginsel en het beginsel
van preventief handelen."
Dit zijn mooie woorden. De realiteit is wel anders. Met betrekking tot het
luchthavendossier werd tot op heden nog NOOIT het voorzorgsbeginsel gehanteerd.
Integendeel : momenteel worden Diegem en de Noordrand geteisterd door VOLLEDIGE
CONCENTRATIE, DAG EN NACHT. Het excuus dit keer zijn de werken op baan 02/20,
terwijl er bij ons weten nog altijd vier (!) verschillende opstijg- en
landingsbanen beschikbaar zijn: de 25L is zelfs de meest geschikte baan voor het
overgrote deel van de opstijgingen omdat ze geen enkel obstakel ontmoet.
Ondanks de gekende noodlottige gevolgen voor de bevolking wordt de 25L in
tegenstelling tot vorig jaar toen de piste 25R/07L aan onderhoud toe was, dit
jaar NIET gebruikt voor vertrekken!
Het is een goed idee is om de burgers te betrekken bij een dossier dat zulke
belangrijke gevolgen heeft voor hun gezondheid en voor de leefbaarheid van hun
gemeente. Wij stellen ons echter vragen over het middel dat hiervoor gebruikt
wordt.
Hoe dikwijls moeten de burgers nog 'met het mes op de keel' gemobiliseerd worden
voor altijd dezelfde miserie ? Hoeveel petities ?
Hoeveel klachten ? Hoeveel juridische procedures ?
Wordt het niet hoog tijd dat de Vlaamse regering de verantwoordelijkheid op zich
neemt om ZELF te WETEN welke de eisen zijn voor een degelijk Milieu
Effecten Rapport?
Leefbaar Diegem stelt voor dat de betrokken gemeentes een (eventueel
gezamenlijke) info-dag of -avond organiseren. Het project kan dan in
verstaanbare taal voorgesteld worden, wat aan de inwoners de kans geeft om hun
vragen en bezorgdheden kenbaar te maken. Deze kans krijgen zij niet via de
zogenaamde enquête die momenteel loopt.
Leefbaar Diegem
Voor meer info: 0478/558081 of 0494/382129 -
Leefbaar.Diegem@telenet.be