BBL en WILOO naar Raad van State tegen milieuvergunning luchthaven Oostende Milieuvergunning negeert gezondheidsaspecten.


Persbericht BBL/WILOO 20.5.2005
 

 

Op 25 april verleende Vlaams minister voor Leefmilieu Kris Peeters een nieuwe milieuvergunning voor de luchthaven van Oostende, welke 20 jaar geldig is. Ondanks de status-quo van het aantal nachtvluchten, is de milieuvergunning vanuit milieu- en gezondheidsoogpunt erg zwak. Vooral het feit dat meest lawaaierige toestellen ’s nachts op Oostende mogen vliegen en het feit dat geen geluidsnorm voor nachtelijke piekgeluiden werd vastgelegd, zijn problematisch vanuit gezondheidsoogpunt. Minister Peeters heeft bij het afleveren van de milieuvergunning geen rekening gehouden met deze gezondheidsaspecten, wat strijdig is met de Europese richtlijnen ter zake. Daarom besliste de Raad van Bestuur van BBL gisterenavond om samen met WILOO een procedure op te starten bij de Raad van State.

 

De milieuvergunning is vanuit milieu- en gezondheidsoogpunt bijzonder zwak. Het enige positieve is dat het totaal aantal nachtvluchten op Oostende niet verder mag toenemen. Gemiddeld worden drie nachtvluchten per nacht  toegelaten met grote toestellen, het exacte aantal kan wel verschillen van periode tot periode. Daar staat tegenover dat  ‘s nachts de meest lawaaierige en verouderde toestellen naar Oostende mogen komen, toestellen die Zaventem niet mogen aandoen. Het gaat dan om vliegtuigen die geluidspieken van meer dan 90 dB produceren, wat overeen komt met 65 dB in de slaapkamer. De wereldgezondheidsorganisatie  (WHO) stelt in haar aanbevelingen nochtans dat in een slaapkamer maximaal 45 dB mag voorkomen. Boven deze grenswaarde treden volgens het uitgebreid wetenschappelijk onderzoek van de WHO tal van gezondheidsproblemen op, zoals een toename van hart- en vaatziekten, een verhoogde bloeddruk, meer stress, leerachterstand bij kinderen,… Ook uit een recent onderzoek van Prof. Dr. L. Annemans blijkt dat er als gevolg van de nachtvluchten in Oostende jaarlijks 76 mensen hartproblemen zullen krijgen, jaarlijks 21 mensen voortijdig zullen overlijden, het aantal depressies sterk zal toenemen,… Volgens de berekening van Prof. Annemans zullen de medische kosten hiervoor 15 miljoen euro bedragen. Bij het verlenen van de milieuvergunning heeft minister Peeters deze gezondheidsaspecten genegeerd, wat in strijd is met Europese richtlijnen ter zake.

 

In de milieuvergunning werd bovendien geen norm voor piekgeluiden vastgelegd. Er wordt enkel gewerkt met een zogenaamde ‘Quota Count’ of QC. Deze QC-norm is  gebaseerd op theoretisch berekende geluidsniveaus per type vliegtuig. Hierbij wordt geen rekening gehouden met factoren zoals wind, windsnelheid, technische gebreken, stijgingspercentage,… Mensen worden echter niet wakker van theoretische geluidsniveaus, wel van lawaaipieken van overvliegende vliegtuigen. Deze QC-norm is ook nog eens heel zwak. Zo zijn ’s nachts in Oostende vliegtuigen welkom met een QC van 82, terwijl het maximale QC in Zaventem 12 is. Pas vanaf 2014 treden iets strengere QC-normen in werking voor Oostende.

 

Om de geluidsoverlast van nachtvluchten en de daarmee gepaard gaande gezondheidsproblemen in te perken, stelt de WHO dat het onontbeerlijk is om een maximale piekwaarde op te leggen voor nachtvluchten. Ook met deze aanbeveling van de WHO werd in de milieuvergunning geen rekening gehouden.

 

Bij de berekening van het aantal gehinderden werden bovendien de burgers die na 2001 in Oostende kwamen wonen niet meegeteld, ze verdwijnen statistisch onder het tapijt! Ook het milieu-effecten-rapport (MER), waarop alle verdere besluitvorming rond de potentiële hinder is gebaseerd, is foutief. Met de negatieve adviezen hierover van o.m. de Cel Geluid van de administratie werd bij het afleveren van de vergunning geen rekening gehouden.

 

Het is duidelijk dat deze milieuvergunning onvoldoende garanties biedt om de geluids- en milieuoverlast tot een aanvaardbaar niveau te beperken en een normale gezondheidssituatie voor de 10.000 omwonenden te verzekeren. Volgens BBL en WILOO is deze vergunning dan ook een aanfluiting van het grondwettelijk recht op een gezonde leefomgeving. Daarom besliste de Raad van Bestuur van BBL op haar vergadering gisterenavond om samen met WILOO een procedure ten gronde op te starten bij de Raad van State. De Raad van Bestuur van WILOO besliste eerder reeds om een vordering in te dienen. 

 

Voor meer informatie:

Erik Grietens, beleidsmedewerker Bond Beter Leefmilieu, tel. 02/282.17.34, 0474/40.63.94

Jacques Denecker, WILOO vzw, tel. 0474/80.34.62 en 059/51.11.19