BOND BETER LEEFMILIEU

Tweekerkenstraat 47

1000 Brussel

tel. 02/282 17 20

fax. 02/230 53 89

BRUSSELSE RAAD VOOR

HET LEEFMILIEU

Zaterdagplein 13

1000 Brussel

tel. 02/217 56 33

fax. 02/217 06 11

INTER-ENVIRONNEMENT

BRUXELLES

rue du Midi 165

1000 Bruxelles

tél. 02/223 01 01

fax. 02/223 12 96

INTER-ENVIRONNEMENT

WALLONIE

boulevard du Nord 6

5000 Namur

tél. 081/25 52 80

fax. 081/22 63 09

 

Persbericht 23 september 2004

 

Federaal voorstel DHL in strijd met Europese geluidsrichtlijnen

 

Milieufederaties betreuren onevenwichtig DHLvoorstel en overwegen klacht bij Europese Commissie indien voorstel niet wordt aangepast

 

 

De vier gewestelijke milieufederaties Bond Beter Leefmilieu Vlaanderen, Inter-Environnement Wallonie, Brusselse Raad voor het Leefmilieu en Inter-Environnement Bruxelles betreuren de inhoud van het DHL-voorstel van de federale regering. Het voorstel maakt plaats voor 28.000 nachtvluchten, tegenover 21.800 vandaag. Dit is een stijging met meer dan 28% en doorbreekt het plafond van 25.000 vluchten die de regering vroeger had afgesproken. Dit voorstel is bovendien in strijd met de bindende Europese geluidsrichtlijnen. Zo is de nacht in Zaventem één uur te kort en wordt ook niet voorzien in de opmaak van een actieplan om de geluidshinder terug te dringen en het aantal gehinderden te beperken. Indien het DHL-voorstel niet wordt aangepast aan deze Europese richtlijnen, zullen de vier milieufederaties klacht indienen bij de Europese Commissie.

 

De voorgestelde oplossing houdt niet op een evenwichtige manier rekening met de overlast voor de omwonenden van de luchthaven en met de tewerkstelling. Nochtans was voor een evenwichtige oplossing zeker een breed maatschappelijk draagvlak. Een evenwichtig scenario moet volgens BBL, IEW, IEB en BRAL voorzien in een plan of programma om hinder op termijn af te bouwen en om beter te voldoen aan de richtlijnen van de wereldgezondheidsorganisatie. Dergelijk afbouwscenario is bovendien noodzakelijk om te voldoen aan de Europese geluidsrichtlijnen[1] inzake de evaluatie en beheersing van omgevingslawaai. Deze bindende richtlijnen stellen onder meer dat de bevoegde instanties actieplannen moeten uitwerken om waar nodig omgevingslawaai te voorkomen en te beperken en om het aantal mensen dat ernstige hinder ondervindt van vliegtuiglawaai terug te dringen, “in het bijzonder daar waar hoge blootstellingniveaus schadelijke effecten kunnen hebben voor de gezondheid van de mens”. Uit de gezondheidsstudie van professor Annemans van de UG blijkt overduidelijk dat dit in Zaventem het geval is. Het nu voorliggende voorstel voldoet dus niet aan deze voorwaarde. Met een toename van het aantal nachtvluchten tot 28.000 en een stijging van het globale geluidsquotum van 45.000 QC vandaag naar 73.000 QC in de toekomst, is het onmogelijk om het omgevingslawaai te verminderen, zoals de richtlijn voorschrijft. Deze richtlijn moest uiterlijk op 18 juli 2004 omgezet zijn in Belgische wetgeving, wat vooralsnog niet het geval is. De actieplannen zelf moeten uiterlijk in juli 2008 klaar zijn.

 

 

Verder wijzen de milieufederaties er op dat een “nacht” volgens de Europese Richtlijn 8 uren moet duren, van 23h ’s avonds tot 07h ’s morgens. In Zaventem duurt de nacht echter maar tot 06 h ’s morgens. De nacht duurt in Zaventem dus een uur minder dan in de rest van Europa! Het aantal nachtvluchten is tevens berekend op een nacht tot 6 uur s morgens. Het federale voorstel – en dus ook het aantal nachtvluchten – moet daarom toegepast worden op nacht van 8 uren, tot 07 uur ’s morgens. Anders bestaat het gevaar dat een beslissing van de overheid nadien wordt teruggefloten door Europa. Het plafond op het aantal nachtvluchten moet daarom worden toegepast op een nacht van 8 uren, waardoor de vluchten in de tijd beter verdeeld kunnen worden.

De vier milieufederaties merken ook op dat in het voorstel geen sprake is van de extra kost voor de gezondheidszorg, in een recente studie geschat op minimum 400 miljoen Euro per jaar bij een stijging tot 30.000  nachtvluchten per jaar voor DHL. De milieufederaties kunnen enkel vaststellen dat met deze gezondheidskosten geen rekening wordt gehouden, hoewel duidelijk is dat de gezondheidskosten hoger uitvallen dan de toegevoegde waarde voor de economie en dan de extra inkomsten voor de overheid. Daarnaast moet ook nog rekening gehouden worden met de kosten voor isolatie en voor het off-siteprogramma. Het DHL-akkoord is vanuit economisch oogpunt dan ook irrationeel omdat het op een netto economisch verlies zal uitdraaien.   Ook hier is de Europese geluidsrichtlijn van belang. De richtlijn stelt immers dat de actieplannen om geluidsoverlast te beperken, moeten gebaseerd zijn op kosteneffectiviteits- en kosten-batenanalyses. Ook dat is in het federale voorstel niet het geval.

 

Indien de DHL-beslissing niet wordt aangepast aan de Europese geluidsrichtlijnen, zullen de vier milieufederaties hiertegen klacht indienen bij de Europese Commissie.

De vier milieufederaties zullen  tot slot blijven ijveren voor een Europees verbod op nachtvluchten. Als een Europees verbod wordt ingevoerd, moeten alle luchthavens overschakelen naar het dagregime, zonder dat dit concurrentieverstorend kan werken. Ook voor de werknemers van DHL zou dat een goede zaak zijn, omdat DHL dan moet overschakelen van gezinsonvriendelijke nachtarbeid naar dagwerk.

 

Voor meer informatie


 

[1] Richtlijn 2002/49/EG van 25 juni 2002 inzake de evaluatie en de beheersing van omgevingslawaai

Richtlijn 2002/30/EG van 26 maart 2002 betreffende de vaststelling van regels en procedures met betrekking tot de invoering van geluidgerelateerde exploitatiebeperkingen op luchthavens in de Gemeenschap