BBL WIL GELEIDELIJKE AFBOUW NACHTVLUCHTHINDER NAAR WHO-NIVEAU, PLAFOND NAZICHT, MAX. GELUIDSPIEKEN EN NACHTVLUCHTVRIJE ZATERDAG

PERSBERICHT BBL dd 23.8.2004

Bond  Beter Leefmilieu tekent beroep aan tegen de milieuvergunning voor Zaventem

BBL verwacht van minister Peeters dat hij het  evenwicht tussen economische belangen van de luchthaven en gezondheid van  omwonenden herstelt

Begin  juli leverde het provinciebestuur van Vlaams-Brabant een milieuvergunning af  voor de verdere uitbating van de luchthaven van Zaventem. Bond Beter Leefmilieu  (BBL) tekende vandaag beroep aan tegen deze milieuvergunning bij Vlaams minister  voor Leefmilieu Kris Peeters.
BBL is namelijk van mening dat met  deze vergunning geen evenwicht wordt nagestreefd tussen de economische belangen  van de luchthaven en de gezondheid van de omwonenden. Zo wordt de groei van het  aantal nachtvluchten volledig opengelaten, terwijl de maatregelen om geluidsoverlast in te perken zeer zwak zijn en zelfs niet in de buurt komen van  de richtlijnen over nachtlawaai van de wereldgezondheidsorganisatie.
Uit diverse  onderzoeken blijkt nochtans dat nachtvluchten zeer schadelijk zijn voor de  gezondheid. BBL verwacht nu van de minister dat hij dit evenwicht zal  herstellen, door onder meer een plafond voor de nachtvluchten vast te leggen,  door maximale geluidspieken op te leggen en door een nachtvluchtvrije  zaterdagnacht in te voeren.

Algemeen is BBL van  mening dat met de vergunning van de provincie het evenwicht tussen economie en  ecologie ver zoek is. Zo wordt weliswaar het plafond van 25.000 nachtvluchten  per jaar opgenomen in de vergunning, maar wordt tegelijkertijd de mogelijkheid  opengelaten om dit plafond in de toekomst te doorbreken. Dit komt in feite neer  op een 'carte blanche' voor de luchthavenuitbater en de  koeriersdiensten.

De  geluidsoverlast van nachtvluchten zorgt nochtans voor ernstige gezondheidsproblemen. Zo blijkt uit diverse onderzoeken van onder meer de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en de Nederlandse Gezondheidsraad dat er een  duidelijk oorzakelijk verband bestaat tussen nachtvluchten en een verhoogde  bloeddruk bij mensen die 's nachts gestoord worden.
Verder hebben verschillende  wetenschappelijke onderzoeken een duidelijk bewijs geleverd voor het feit dat  nachtvluchten verantwoordelijk zijn voor een toenemende slaapverstoring, meer  stress, meer hart- en vaatziekten, leerachterstand bij kinderen,een toegenomen prikkelbaarheid ? Dergelijke gezondheidseffecten wegen duidelijk zwaar genoeg om  een plafond op het aantal nachtvluchten in te voeren. Volgens BBL wordt hierbij  best uitgegaan van het standstill-principe, dit door het aantal nachtvluchten van 2003 (21.000) als plafond voor de volgende jaren vast te leggen in de milieuvergunning. Op die manier kan alvast vermeden worden dat de situatie voor de  omwonenden nog verder verslechtert.

Omgekeerd  zijn de in de vergunning opgelegde maatregelen om geluidsoverlast in te perken  zeer zwak. Deze maatregelen komen niet eens in de buurt van de richtlijnen  inzake luchtvaart van de wereldgezondheidsorganisatie. Zo wordt bijvoorbeeld  geen maximale piekwaarde in decibel voor opstijgende of landende vliegtuigen  opgelegd.
De opgelegde voorwaarden zijn enkel gebaseerd op gemiddelde geluidsniveaus of theoretische geluidsniveaus per type vliegtuig. Mensen worden  echter niet wakker van gemiddelde of theoretische geluidsniveaus, wel van geluidspieken van overvliegende vliegtuigen.

Om de  geluidsoverlast en de daarmee gepaard gaande gezondheidsproblemen in te perken,  is het volgens BBL dan ook noodzakelijk dat in de milieuvergunning geluidsnormen  worden vastgelegd die zo goed mogelijk aansluiten bij de richtlijnen van de WHO.  BBL gaat er van uit dat deze richtlijnen ? omwille van de expertise van de WHO ?  de beste garantie bieden om negatieve effecten op de gezondheid zoveel mogelijk  te beperken.
Uit de geluidsmetingen rond de luchthaven blijkt echter dat heel  wat vliegtuigen die 's nachts vertrekken vanuit Zaventem vér boven de WHO-norm zitten. Dit probleem kan enkel opgelost worden als de lawaaierigste vliegtuigen  vervangen worden door minder luidruchtige toestellen. Maar ook daarvoor bevat de  milieuvergunning geen maatregelen.

Omdat  het voor de luchtvaartmaatschappijen niet haalbaar is om van vandaag op morgen  aan de richtlijnen van de WHO te voldoen, vraagt BBL in haar beroep dat in het  milieueffectenrapport (dat eigenlijk al klaar moest zijn vóór de vergunning werd  aangevraagd) een scenario  wordt uitgetekend dat stapsgewijs de geluidsoverlast saneert tot op het niveau   van de WHO-normen.

Tot  slot vraagt BBL in haar beroep bij de minister om een 'nachtvluchtvrije'  zaterdagnacht in te voeren, zodat tenminste in het
weekend één rustige nacht met  een normale nachtrust gegarandeerd kan worden.

Bond Beter Leefmilieu is er van overtuigd dat  het voor de luchthaven van Zaventem mogelijk is om een evenwicht te realiseren  tussen economie en ecologie. BBL hoopt alvast dat de nieuwe Vlaamse minister  voor Leefmilieu Kris Peeters dit evenwicht zal nastreven in zijn beslissing over  de milieuvergunning voor de luchthaven.

meer  informatie: Erik Grietens, Bond Beter Leefmilieu Vlaanderen, 02
282 17 34, 0474  406 394