BBL WIL GELEIDELIJKE AFBOUW NACHTVLUCHTHINDER NAAR WHO-NIVEAU, PLAFOND NAZICHT, MAX. GELUIDSPIEKEN EN NACHTVLUCHTVRIJE ZATERDAG
PERSBERICHT BBL dd 23.8.2004
Bond Beter Leefmilieu tekent beroep aan tegen de milieuvergunning voor Zaventem
BBL verwacht van minister Peeters dat hij het evenwicht tussen economische
belangen van de luchthaven en gezondheid van omwonenden herstelt
Begin juli leverde het provinciebestuur van Vlaams-Brabant een milieuvergunning
af voor de verdere uitbating van de luchthaven van Zaventem. Bond Beter
Leefmilieu (BBL) tekende vandaag beroep aan tegen deze milieuvergunning bij
Vlaams minister voor Leefmilieu Kris Peeters.
BBL is namelijk van mening dat met deze vergunning geen evenwicht wordt
nagestreefd tussen de economische belangen van de luchthaven en de gezondheid
van de omwonenden. Zo wordt de groei van het aantal nachtvluchten volledig
opengelaten, terwijl de maatregelen om geluidsoverlast in te perken zeer zwak
zijn en zelfs niet in de buurt komen van de richtlijnen over nachtlawaai van de
wereldgezondheidsorganisatie.
Uit diverse onderzoeken blijkt nochtans dat nachtvluchten zeer schadelijk zijn
voor de gezondheid. BBL verwacht nu van de minister dat hij dit evenwicht zal
herstellen, door onder meer een plafond voor de nachtvluchten vast te leggen,
door maximale geluidspieken op te leggen en door een nachtvluchtvrije
zaterdagnacht in te voeren.
Algemeen is BBL van mening dat met de vergunning van de provincie het evenwicht
tussen economie en ecologie ver zoek is. Zo wordt weliswaar het plafond van
25.000 nachtvluchten per jaar opgenomen in de vergunning, maar wordt
tegelijkertijd de mogelijkheid opengelaten om dit plafond in de toekomst te
doorbreken. Dit komt in feite neer op een 'carte blanche' voor de
luchthavenuitbater en de koeriersdiensten.
De geluidsoverlast van nachtvluchten zorgt nochtans voor ernstige
gezondheidsproblemen. Zo blijkt uit diverse onderzoeken van onder meer de
Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en de Nederlandse Gezondheidsraad dat er een
duidelijk oorzakelijk verband bestaat tussen nachtvluchten en een verhoogde
bloeddruk bij mensen die 's nachts gestoord worden.
Verder hebben verschillende wetenschappelijke onderzoeken een duidelijk bewijs
geleverd voor het feit dat nachtvluchten verantwoordelijk zijn voor een
toenemende slaapverstoring, meer stress, meer hart- en vaatziekten,
leerachterstand bij kinderen,een toegenomen prikkelbaarheid ? Dergelijke
gezondheidseffecten wegen duidelijk zwaar genoeg om een plafond op het aantal
nachtvluchten in te voeren. Volgens BBL wordt hierbij best uitgegaan van het
standstill-principe, dit door het aantal nachtvluchten van 2003 (21.000) als
plafond voor de volgende jaren vast te leggen in de milieuvergunning. Op die
manier kan alvast vermeden worden dat de situatie voor de omwonenden nog verder
verslechtert.
Omgekeerd zijn de in de vergunning opgelegde maatregelen om geluidsoverlast in
te perken zeer zwak. Deze maatregelen komen niet eens in de buurt van de
richtlijnen inzake luchtvaart van de wereldgezondheidsorganisatie. Zo wordt
bijvoorbeeld geen maximale piekwaarde in decibel voor opstijgende of landende
vliegtuigen opgelegd.
De opgelegde voorwaarden zijn enkel gebaseerd op gemiddelde geluidsniveaus of
theoretische geluidsniveaus per type vliegtuig. Mensen worden echter niet
wakker van gemiddelde of theoretische geluidsniveaus, wel van geluidspieken van
overvliegende vliegtuigen.
Om de geluidsoverlast en de daarmee gepaard gaande gezondheidsproblemen in te
perken, is het volgens BBL dan ook noodzakelijk dat in de milieuvergunning
geluidsnormen worden vastgelegd die zo goed mogelijk aansluiten bij de
richtlijnen van de WHO. BBL gaat er van uit dat deze richtlijnen ? omwille van
de expertise van de WHO ? de beste garantie bieden om negatieve effecten op de
gezondheid zoveel mogelijk te beperken.
Uit de geluidsmetingen rond de luchthaven blijkt echter dat heel wat
vliegtuigen die 's nachts vertrekken vanuit Zaventem vér boven de WHO-norm
zitten. Dit probleem kan enkel opgelost worden als de lawaaierigste vliegtuigen
vervangen worden door minder luidruchtige toestellen. Maar ook daarvoor bevat
de milieuvergunning geen maatregelen.
Omdat het voor de luchtvaartmaatschappijen niet haalbaar is om van vandaag op
morgen aan de richtlijnen van de WHO te voldoen, vraagt BBL in haar beroep dat
in het milieueffectenrapport (dat eigenlijk al klaar moest zijn vóór de
vergunning werd aangevraagd) een scenario wordt uitgetekend dat stapsgewijs de
geluidsoverlast saneert tot op het niveau van de WHO-normen.
Tot slot vraagt BBL in haar beroep bij de minister om een 'nachtvluchtvrije'
zaterdagnacht in te voeren, zodat tenminste in het
weekend één rustige nacht met een normale nachtrust gegarandeerd kan worden.
Bond Beter Leefmilieu is er van overtuigd dat het voor de luchthaven van
Zaventem mogelijk is om een evenwicht te realiseren tussen economie en
ecologie. BBL hoopt alvast dat de nieuwe Vlaamse minister voor Leefmilieu Kris
Peeters dit evenwicht zal nastreven in zijn beslissing over de milieuvergunning
voor de luchthaven.
meer informatie: Erik Grietens, Bond Beter Leefmilieu Vlaanderen, 02
282 17 34, 0474 406 394