REGERINGEN MOETEN REËLE GEZONDHEIDSKOSTEN AFWEGEN TEGEN REËLE OPBRENGSTEN VAN DHL-UITBREIDING (MET SCHAALVOORDELEN EN RFID)

PERSBERICHT BBL, BRAL EN IEB DD 20.9.2004

Cijfers over werkgelegenheid blijken misleidend, naar de gezondheidskosten wordt amper gekeken. Uitbreiding veroorzaakt nochtans meer gezondheidskosten dan economische opbrengsten

De milieubeweging roept alle politieke  partijen op om partijpolitiek opbod te staken en werk te maken van duurzame oplossing op basis van correcte gegevens

Uit de politieke onderhandelingen van de afgelopen dagen over DHL blijkt dat de tewerkstellingscijfers bij een uitbreiding sterk werden overschat. Het gaat niet langer om 10.000 bijkomende jobs, maar wel om 1.400 bijkomende banen. Bovendien lijkt men ook geen rekening te houden met toekomstige automatiseringen in de sector, onder meer door de verwachte invoering van zgn. RFID-technologie. Omgekeerd blijken de gezondheidskosten amper ter sprake te komen tijdens de onderhandelingen en in de verschillende scenario's. Nochtans blijkt uit de studie die recent werd opgemaakt door de Universiteit Gent dat de gezondheidskosten bij een uitbreiding van de nachtvluchten zullen oplopen tot minstens 400 miljoen euro per jaar - 16 miljard Belgisch frank. Deze gezondheidskosten zullen voor een aanzienlijk deel gedragen worden door de overheid, via de ziekteverzekering. De gezondheidskosten liggen nu veel hoger dan de toegevoegde waarde voor de economie en dan de extra inkomsten voor de overheid. Kiezen voor een maximale groei is vanuit economisch oogpunt irrationeel. BBL, BRAL en IEB roepen alle politieke partijen dan ook op om werk te maken van een duurzame oplossing op basis van àlle gegevens, dus zowel op basis van correcte economische cijfers als op basis van de gezondheidskosten.

Nu de werkgelegenheidscijfers werden teruggebracht van 10.000 naar 1.400 bijkomende jobs, blijkt nog duidelijker dan voorheen dat de gezondheidskosten van een mogelijke uitbreiding veel hoger zullen liggen dan de economische baten. De economische studie van de VUB, die uitging
van 7.602 à 12.163 bijkomende banen - becijferde dat de uitbreiding van DHL voor de periode tot 2012 een toegevoegde waarde zal opleveren van
2,9 à 3,6 miljard euro. De belastingsopbrengsten voor de overheid schommelen volgens deze studie tussen 1,19 en 1,48 miljard euro. Nu de verwachte tewerkstelling sterk naar beneden werd bijgesteld, is het duidelijk dat ook de toegevoegde waarde voor onze economie en de terugvloei naar de overheid onder de vorm van belastingen een stuk lager zal uitvallen. Daar komt nog bij dat door de toekomstige ingebruikneming van zogenaamde RFID-technologie (Radio Frequency Identification, waarbij elk individueel pakje een chip krijgt zodat identificatie en verwerking automatisch gebeurt) er voor zal zorgen dat eenzelfde volume vracht door minder werknemers verwerkt kan worden. In Nederland experimenteert TNT reeds met deze nieuwe technologie.

Daar staat echter tegenover dat de gezondheidskosten van een uitbreiding van de nachtvluchten over dezelfde periode geraamd worden op 3,2 miljard euro (400 miljoen per jaar). De gezondheidsstudie geeft zelf aan dat dit bedrag van 400 miljoen euro per jaar waarschijnlijk een onderschatting is, onder meer omdat met een aantal ziektebeelden geen rekening kon gehouden worden.
De conclusie is dan ook dat de gezondheidskosten veel hoger zullen uitvallen dan de gerealiseerde toegevoegde waarde en dan de opbrengsten voor de overheid. Maximale uitbreidingsplannen zullen voor ons land én voor onze economie op een netto economisch verlies uitdraaien. BBL, BRAL en IEB vinden het daarom onaanvaardbaar dat de door de universiteit onderzochte gezondheidskosten niet of amper aan bod komen in de lopende onderhandelingen of in de diverse scenario's. Daardoor dreigt een economisch verkeerde beslissing te worden genomen, welke zal neerkomen op een netto economisch verlies.

BBL, BRAL en IEB roepen alle politieke partijen daarom op om het partijpolitiek opbod over DHL te staken en werk te maken van duurzame oplossing waarbij een evenwicht wordt gerealiseerd tussen de economische belangen van de luchthaven en de gezondheidssituatie van de omwonenden.
Een duurzame lange termijn oplossing is volgens BBL, BRAL en IEB enkel mogelijk indien zowel correcte economische baten als de te verwachten gezondheidskosten in rekening worden gebracht bij de beslissing over DHL.

Voor meer informatie: Erik Grietens, Bond Beter Leefmilieu, tel. 02/282.17.34, 0474/40.63.94


Met vriendelijke groeten,
Danny Jacobs
Directeur
danny.jacobs@bblv.be
tel. (+32) (0)2/282.17.26 - 0475/61.96.66
Bond Beter Leefmilieu Vlaanderen vzw (BBL) - koepel van 125 Vlaamse milieuverenigingen - federation of the Flemish environmental movement - fédération des associations d'environnement en Flandre - Tweekerkenstraat 47 - B-1000 Brussel - fax (+32) (0)2/230.53.89 - Bezoek onze/visit
our/visitez notre website-URL: www.bondbeterleefmilieu.be - btw/tva/vat:
416.114.756 - rekening/compte courant/account number: 001-1475409-18
Word biosupporter via www.bio10op10.be