REGERINGEN MOETEN REËLE GEZONDHEIDSKOSTEN AFWEGEN TEGEN REËLE OPBRENGSTEN VAN DHL-UITBREIDING (MET SCHAALVOORDELEN EN RFID)
PERSBERICHT BBL, BRAL EN IEB DD 20.9.2004
Cijfers over werkgelegenheid blijken misleidend, naar de gezondheidskosten wordt
amper gekeken. Uitbreiding veroorzaakt nochtans meer gezondheidskosten dan
economische opbrengsten
De milieubeweging roept alle politieke partijen op om partijpolitiek opbod te
staken en werk te maken van duurzame oplossing op basis van correcte gegevens
Uit de politieke onderhandelingen van de afgelopen dagen over DHL blijkt dat de
tewerkstellingscijfers bij een uitbreiding sterk werden overschat. Het gaat niet
langer om 10.000 bijkomende jobs, maar wel om 1.400 bijkomende banen. Bovendien
lijkt men ook geen rekening te houden met toekomstige automatiseringen in de
sector, onder meer door de verwachte invoering van zgn. RFID-technologie.
Omgekeerd blijken de gezondheidskosten amper ter sprake te komen tijdens de
onderhandelingen en in de verschillende scenario's. Nochtans blijkt uit de
studie die recent werd opgemaakt door de Universiteit Gent dat de
gezondheidskosten bij een uitbreiding van de nachtvluchten zullen oplopen tot
minstens 400 miljoen euro per jaar - 16 miljard Belgisch frank. Deze
gezondheidskosten zullen voor een aanzienlijk deel gedragen worden door de
overheid, via de ziekteverzekering. De gezondheidskosten liggen nu veel hoger
dan de toegevoegde waarde voor de economie en dan de extra inkomsten voor de
overheid. Kiezen voor een maximale groei is vanuit economisch oogpunt
irrationeel. BBL, BRAL en IEB roepen alle politieke partijen dan ook op om werk
te maken van een duurzame oplossing op basis van àlle gegevens, dus zowel op
basis van correcte economische cijfers als op basis van de gezondheidskosten.
Nu de werkgelegenheidscijfers werden teruggebracht van 10.000 naar 1.400
bijkomende jobs, blijkt nog duidelijker dan voorheen dat de gezondheidskosten
van een mogelijke uitbreiding veel hoger zullen liggen dan de economische baten.
De economische studie van de VUB, die uitging
van 7.602 à 12.163 bijkomende banen - becijferde dat de uitbreiding van DHL voor
de periode tot 2012 een toegevoegde waarde zal opleveren van
2,9 à 3,6 miljard euro. De belastingsopbrengsten voor de overheid schommelen
volgens deze studie tussen 1,19 en 1,48 miljard euro. Nu de verwachte
tewerkstelling sterk naar beneden werd bijgesteld, is het duidelijk dat ook de
toegevoegde waarde voor onze economie en de terugvloei naar de overheid onder de
vorm van belastingen een stuk lager zal uitvallen. Daar komt nog bij dat door de
toekomstige ingebruikneming van zogenaamde RFID-technologie (Radio Frequency
Identification, waarbij elk individueel pakje een chip krijgt zodat
identificatie en verwerking automatisch gebeurt) er voor zal zorgen dat
eenzelfde volume vracht door minder werknemers verwerkt kan worden. In Nederland
experimenteert TNT reeds met deze nieuwe technologie.
Daar staat echter tegenover dat de gezondheidskosten van een uitbreiding van de
nachtvluchten over dezelfde periode geraamd worden op 3,2 miljard euro (400
miljoen per jaar). De gezondheidsstudie geeft zelf aan dat dit bedrag van 400
miljoen euro per jaar waarschijnlijk een onderschatting is, onder meer omdat met
een aantal ziektebeelden geen rekening kon gehouden worden.
De conclusie is dan ook dat de gezondheidskosten veel hoger zullen uitvallen dan
de gerealiseerde toegevoegde waarde en dan de opbrengsten voor de overheid.
Maximale uitbreidingsplannen zullen voor ons land én voor onze economie op een
netto economisch verlies uitdraaien. BBL, BRAL en IEB vinden het daarom
onaanvaardbaar dat de door de universiteit onderzochte gezondheidskosten niet of
amper aan bod komen in de lopende onderhandelingen of in de diverse scenario's.
Daardoor dreigt een economisch verkeerde beslissing te worden genomen, welke zal
neerkomen op een netto economisch verlies.
BBL, BRAL en IEB roepen alle politieke partijen daarom op om het partijpolitiek
opbod over DHL te staken en werk te maken van duurzame oplossing waarbij een
evenwicht wordt gerealiseerd tussen de economische belangen van de luchthaven en
de gezondheidssituatie van de omwonenden.
Een duurzame lange termijn oplossing is volgens BBL, BRAL en IEB enkel mogelijk
indien zowel correcte economische baten als de te verwachten gezondheidskosten
in rekening worden gebracht bij de beslissing over DHL.
Voor meer informatie: Erik Grietens, Bond Beter Leefmilieu, tel. 02/282.17.34,
0474/40.63.94
Met vriendelijke groeten,
Danny Jacobs
Directeur
danny.jacobs@bblv.be
tel. (+32) (0)2/282.17.26 - 0475/61.96.66
Bond Beter Leefmilieu Vlaanderen vzw (BBL) - koepel van 125 Vlaamse
milieuverenigingen - federation of the Flemish environmental movement -
fédération des associations d'environnement en Flandre - Tweekerkenstraat 47 -
B-1000 Brussel - fax (+32) (0)2/230.53.89 - Bezoek onze/visit
our/visitez notre website-URL:
www.bondbeterleefmilieu.be - btw/tva/vat:
416.114.756 - rekening/compte courant/account number: 001-1475409-18
Word biosupporter via www.bio10op10.be