BRUSSELSE REGERING LEGT BAL TERUG BIJ MINISTER DURANT
Persbericht 27.3.2003
De Brusselse regering zei deze donderdag niet in staat te zijn een advies te
formuleren over de nieuwe route van de nachtvluchten boven de hoofdstad. Daarmee
legt ze de bal terug in het kamp van federaal minister van Mobiliteit Isabelle
Durant.
De verschillende regeringen kwamen in het Overlegcomité op 24 januari overeen om
de nachtvluchten niet langer 100% te concentreren boven de noordrand van
Brussel, maar ze iets meer gespreid te laten vliegen. Ook Brussel-stad krijgt
volgens het akkoord een aantal vluchten te verwerken, wel met de meest
geluidsarme vliegtuigen.
Om het akkoord uit te voeren en de nieuwe routes vast te leggen had Durant eerst
een studie besteld over de vliegroute boven Brussel. Dat traject overvliegt
volgens haar een 'Seveso'-bedrijf, met name de Shell-terminal in
Neder-over-Heembeek, reden waarom de route volgens haar niet worden gevolgd.
Waarschijnlijk om zich in te dekken tegenover haar kiespubliek verzocht Durant
daarop aan de Brusselse regering een advies inzake een verplaatsing van de
vliegroute "...die aanvaard wordt door de Brusselse regering en die niet anders
kan dan dichter bevolkte gebieden overvliegen".
De Brusselse regering weigerde hierop in te gaan en wijst erop dat de
beslissingen terzake uitsluitend tot de bevoegdheid van de federale overheid
behoren. Ze wijst ook op het "...totaal gebrek aan informatie" bij de vraag van
Durant, onder meer wat de evaluatie van de risico's, het te verwachten
geluidsniveau en de betrokken bevolking betreft.
Overigens meent Belgocontrol dat Sofréavia, dat de studie in opdracht van Durant
uitvoerde, zich vergist in de situering van de Shell-terminal. Volgens
Belgocontrol bevindt Shell zich op 1.200 meter van de plaats die in de
Sofréavia-studie werd aangeduid, aldus de Brusselse regering.