25aiR

Persbericht 24 januari 2004

  Uitbreiding DHL maakt van Diegem (Vlaams-Brabant) en Haren (Brussel) een medisch en ecologisch rampgebied.

 Eerlijke en billijke spreiding voor iedereen: dus ook voor Diegem en Haren.

 WHO-richtlijnen worden niet gerespecteerd.

 25aiR eist de onmiddellijke publicatie van het reële aantal vluchten.

  25aiR, de actiegroep die de belangen van de bewoners van Diegem en Haren vertegenwoordigt, stelt vast dat deze regering zonder meer toegeeft aan de chantage van het koeriersbedrijf DHL.

 Alle uitbreidingscenario’s die nu onderzocht worden of al op tafel liggen, hebben catastrofale gevolgen voor de leefbaarheid van Diegem, gelegen in Vlaams-Brabant, en Haren,  een Brusselse deelgemeente:  m.a.w Diegem en Haren zullen op zeer korte termijn totaal onleefbaar worden.

 De totaliteit van de dagvertrekken worden uitsluitend en op discriminerende wijze geconcentreerd boven Diegem en Haren via de piste 25R.

Dit betekent dat alle werkdagen van 06u00 tot 23u00 Diegem en Haren op een onmenselijke manier worden platgevlogen door:

-         gemiddeld meer dan 300 vliegtuigen per dag

-         met pieken tot boven de 400 vliegtuigen per dag,

-         met pieken van 55 vluchten per uur

-         en dat daarbij 3,5 nacht nog eens 50% van alle nachtvluchten boven diezelfde daken opstijgen.

Diegem ligt slechts op 900 meter van de piste 25R en wordt zodoende op zeer geringe hoogte overvlogen, namelijk tussen de 40 en 100 meter en dit met geluidspieken tot boven de 105 decibel.

 Niettegenstaande het Hof van Beroep stelt dat de overlastpieken de WHO-richtlijnen niet mogen overschrijden, moeten wij vaststellen dat deze richtlijnen in Diegem en Haren compleet genegeerd worden.

 De heren Klees en Verhofstadt zingen in koor dat de bijkomende hinder rond de uitbreiding van DHL op Zaventem door stillere vliegtuigen en door een verschuiving naar de dag van sommige nachtvluchten opgelost zal worden.

 Dit soort leugens zullen wij niet langer aanvaarden:

 - Vliegtuigen die geen hinder veroorzaken bestaan niet. Alle vliegtuigen moeten dus in rekening gebracht worden.

 - ’s Nachts meer vliegtuigen betekent altijd en overal meer kans op ontwaken, dus ook rond Zaventem.

- Verschuiven naar de dag betekent een bijkomende, grotere discriminerende concentratie over de regio die reeds 100% van de dagvertrekken moet slikken.

 Hierbij komt dat wat betreft het aantal nachtvluchten nog steeds gemanipuleerde cijfers gebruikt worden:

 -  Tijdens de “operationele nacht” (een Belgische uitvinding om de milieuvergunning erdoor te krijgen) zijn er “slechts” 21.000 nachtvluchten op jaarbasis.

-  Maar tijdens de Europese of internationaal bepaalde nacht zijn er nu reeds 36.000 nachtvluchten.

Houdt men rekening met de geplande uitbreidingen van DHL, dan bekomt men minstens 49.000 nachtvluchten op jaarbasis.

De waanzin die deze regering door onze strot wil duwen zijn dus gemiddeld 135 nachtvluchten per nacht of gemiddeld 180 nachtvluchten per weeknacht.

 De mogelijke uitbreidingsscenario’s voor DHL, zowel voor de dag als voor de nacht, zullen in Diegem en Haren een zware, bijkomende en medisch onaanvaardbare verhoging van de reële last veroorzaken.

Met de huidige vluchtschema’s is een toename van 15% van het reële aantal vluchten boven Diegem en Haren een voorzichtige maar realistische schatting.

 25aiR is het gefoefel met procenten en wegingsfactoren grondig beu aangezien hiermee opzettelijk een vertekend en gemanipuleerd beeld van de reële overlast gecreëerd wordt.

25aiR eist de onmiddellijke publicatie van het reële aantal vluchten zowel betreffende het baangebruik als betreffende het routegebruik.

 25aiR vindt dat door de huidige concentratie van vluchten op de piste 25R de grens van het menselijk verdraagbare en het medisch verantwoorde al lang is overschreden.

Het effect van deze concentratie op de huiselijke leefwereld is nu al zo storend dat daardoor het recht op genot van eigendom op een fundamentele manier geschonden wordt, met andere woorden: Diegem en Haren hebben de grens van de onleefbaarheid reeds lang geleden bereikt.

 Maar het gaat spijtig genoeg verder dan dat.

 Noch de federale regering noch de Vlaamse regering heeft oog voor het recht op gezondheid van de omwonenden van de luchthaven.

Door hun houding brengen zowel de federale als de Vlaamse regering de gezondheid van de bewoners van Diegem en Haren steeds meer in gevaar.

 Niettegenstaande er in de medische wereld genoeg literatuur aanwezig is om te nefaste gevolgen van lawaaihinder op de gezondheid te bewijzen, blijven beide regeringen de getroffen burgers deze fundamentele rechten ontkennen.

 Deze houding kan en zal niet ongestraft blijven in een democratie.

  25aiR eist:

 -         Een eerlijke en billijke spreiding, voor iedereen, van alle dag- en nachtvluchten, zoals opgelegd door het Hof van Beroep.

 -         Het onmiddellijk bedrijfsklaar maken en in gebruik nemen van de piste 25L als een volwaardige start- en landingsbaan.

 -         Onmiddellijke invoering van een aanvaardbaar, medisch en ecologisch verantwoord plafond voor zowel dag- als nachtvluchten.

 -         Onmiddellijke afschaffing van de concentratie van alle vertrekken tussen 06u00 en 23u00 via de piste 25R en de onmiddellijke afschaffing van het preferentieel baangebruik.

 -         Invoering van de internationale definitie wat het nachtregime betreft : dit wil zeggen dat de nacht begint om 23u00 en stopt om 07u00.

 -         Invoeren van wegingsfactor 10 voor alle vluchten tussen 23u00 en 07u00.

 -         Onmiddellijke publicatie van de reële cijfers van het aantal vluchten ipv gemanipuleerde percentages.

 -         Toepassing van de WHO-richtlijnen in verband met geluidshinder zoals opgelegd door het Hof van Beroep.

 25aiR

0494-38.21.29

25aiR@pandora.be