25aiR
Persbericht 1 mei 2004

Louis, wij bieden een oplossing voor het probleem van de Oostrand !


 

25aiR, de actiegroep die de belangen van de bewoners van Diegem en Haren vertegenwoordigt, wenst hierbij te reageren op de brief die Vice-premier en minister van Buitenlandse Zaken Louis Michel gisteren richtte aan Bert Anciaux, minister van Mobiliteit.  Minister Michel deed dit op aandringen van de burgemeesters van Wezembeek-Oppem en Sint-Pieters-Woluwe, die steen en been klagen sinds de uitvoering van het princiepsakkoord, en die door middel van leugens, politieke lobbying en zelfs stalking ijveren voor een volledig vliegtuigvrije Oostrand.

In zijn brief stelt Louis Michel dat er de laatste twee weken een nooit geziene concentratie van nachtvluchten plaatsvond op startbaan 02/20, d.w.z. over de Oostrand.  Volgens hem zijn er daarom aanpassingen nodig aan het spreidingsplan, maar welke die aanpassingen zijn, wordt wijselijk verzwegen.
Voor de dagvluchten pleit hij er ondermeer voor om baan 02/20 slechts 1 weekend op 2 te gebruiken, zonder te preciseren welke baan dan het andere weekend voor haar rekening neemt.  Ook baan 25R neemt 1 weekend op 2.  De enige andere mogelijkheid die overblijft is dus baan 25L.

Eerst en vooral wenst 25aiR duidelijk te maken dat de inwoners van Diegem en Haren begrip hebben voor het ongenoegen in de Oostrand, aangezien Diegem en Haren (zone 1) bij normale weersom-standigheden nagenoeg ALLE VERTREKKEN over zich heen krijgt.
"De ene zijn dood is de ander zijn brood", en zone 1 heeft dankzij gunstige wind (en niet door minister Anciaux) zeer uitzonderlijk en gedurende meerdere dagen en nachten mogen genieten van stilte en rust, twee genoegens waar de bewoners van deze 25R-concentratiezone bij normale weersomstandigheden geen recht op hebben.

25aiR stelt voor om alle vertrekken vanop de banen 25R en 20 te "swappen", d.w.z. alle vluchten die nu op baan 25R vertrekken verhuizen naar baan 20, en omgekeerd.  Dit zou een eind moeten maken aan de klachtenstroom van de Oostranders die bij hoog en laag beweren dat zone 1 (onder baan 25R) door favoritisme van minister Anciaux gespaard wordt.  De Oostrand stelt dat zone 3 (onder baan 20) het zwaarst belast wordt, d.w.z. zwaarder dan zone 1.  Indien dat zo is, zal de Oostrand ongetwijfeld verheugd reageren op dit genereuze voorstel van 25aiR.

Indien de Oostrand het voorstel van 25aiR weigert, betekent dit impliciet dat de bewoners van zone 1 inderdaad NOG slechter af zijn, zoals trouwens ondertussen iedereen met enige kennis van zaken wel weet.  De cijfers spreken voor zich.

Mogen wij in ieder geval reeds duidelijk maken dat zone 1 geen enkele bijkomende vlucht zal dulden, vanwege welke zone dan ook, en vanwege welke bewonersgroep dan ook die de democratische principes aan haar laars lapt, en vanwege welke figuren dan ook in de politiek en media, die vinden "dat we de vliegtuigen maar over de arbeiderswijken moeten sturen".

In afwachting van een positieve reactie.


AnnickWeyns                                                   Christian Preud'homme
25aiR Diegem                                                   25aiR Haren (Brussel)
25aiR@pandora.be                                          25aiR@pandora.be
0494-38.21.29                                                 02-241.18.33