25aiR
Persbericht 1 mei 2004
Louis, wij bieden een oplossing voor het
probleem van de Oostrand !
25aiR, de actiegroep die de belangen van de bewoners van
Diegem en Haren vertegenwoordigt, wenst hierbij te reageren op de brief die
Vice-premier en minister van Buitenlandse Zaken Louis Michel gisteren richtte
aan Bert Anciaux, minister van Mobiliteit. Minister Michel deed dit op
aandringen van de burgemeesters van Wezembeek-Oppem en Sint-Pieters-Woluwe, die
steen en been klagen sinds de uitvoering van het princiepsakkoord, en die door
middel van leugens, politieke lobbying en zelfs stalking ijveren voor een
volledig vliegtuigvrije Oostrand.
In zijn brief stelt Louis Michel dat er de laatste twee weken een nooit
geziene concentratie van nachtvluchten plaatsvond op startbaan 02/20, d.w.z.
over de Oostrand. Volgens hem zijn er daarom aanpassingen nodig aan het
spreidingsplan, maar welke die aanpassingen zijn, wordt wijselijk verzwegen.
Voor de dagvluchten pleit hij er ondermeer voor om baan 02/20 slechts 1 weekend
op 2 te gebruiken, zonder te preciseren welke baan dan het andere weekend voor
haar rekening neemt. Ook baan 25R neemt 1 weekend op 2. De enige andere
mogelijkheid die overblijft is dus baan 25L.
Eerst en vooral wenst 25aiR duidelijk te maken dat de inwoners van Diegem
en Haren begrip hebben voor het ongenoegen in de Oostrand, aangezien Diegem en
Haren (zone 1) bij normale weersom-standigheden nagenoeg ALLE VERTREKKEN over
zich heen krijgt.
"De ene zijn dood is de ander zijn brood", en zone 1 heeft dankzij gunstige
wind (en niet door minister Anciaux) zeer uitzonderlijk en gedurende
meerdere dagen en nachten mogen genieten van stilte en rust, twee genoegens waar
de bewoners van deze 25R-concentratiezone bij normale weersomstandigheden
geen recht op hebben.
25aiR stelt voor om alle vertrekken vanop de banen 25R en 20 te
"swappen", d.w.z. alle vluchten die nu op baan 25R vertrekken verhuizen naar
baan 20, en omgekeerd. Dit zou een eind moeten maken aan de klachtenstroom van
de Oostranders die bij hoog en laag beweren dat zone 1 (onder baan 25R) door
favoritisme van minister Anciaux gespaard wordt. De Oostrand stelt dat zone 3
(onder baan 20) het zwaarst belast wordt, d.w.z. zwaarder dan zone 1. Indien
dat zo is, zal de Oostrand ongetwijfeld verheugd reageren op dit genereuze
voorstel van 25aiR.
Indien de Oostrand het voorstel van 25aiR weigert, betekent dit impliciet
dat de bewoners van zone 1 inderdaad NOG slechter af zijn, zoals trouwens
ondertussen iedereen met enige kennis van zaken wel weet. De cijfers spreken
voor zich.
Mogen wij in ieder geval reeds duidelijk maken dat zone 1 geen enkele
bijkomende vlucht zal dulden, vanwege welke zone dan ook, en vanwege welke
bewonersgroep dan ook die de democratische principes aan haar laars lapt, en
vanwege welke figuren dan ook in de politiek en media, die vinden "dat we de
vliegtuigen maar over de arbeiderswijken moeten sturen".
In afwachting van een positieve reactie.
AnnickWeyns Christian
Preud'homme
25aiR Diegem 25aiR Haren
(Brussel)
25aiR@pandora.be
25aiR@pandora.be
0494-38.21.29 02-241.18.33