GEMEENTE MEISE NEEMT OPNIEUW VOORTOUW EN MAAKT BEZWAAR TEGEN MILIEUVERGUNNINGSAANVRAAG BIAC

 

PERSARTIKEL dd 10.02.2004

 

Het schepencollege van Meise wil dat er in de nieuwe milieuvergunning die aan BIAC wordt toegekend voor de uitbating van de luchthaven van Zaventem een reeks voorwaarden worden opgelegd zoals beperking van het aantal nachtvluchten tot 25.000. Ook voor de dagvluchten moet er een plafond komen. Er zal in het kader van de actuele milieuvergunningsaanvraag in die zin een bezwaarschrift worden ingediend.

 

Meise wil daarnaast dat baan 07R wordt uitgerust met een landingssysteem zodat ook over Brussel en Zaventem kan worden geland. Naar 25L (dezelfde baan in omgekeerde richting) moet een taxibaan worden aangelegd zodat er ook kan worden opgestegen. Geluidsnormen moeten worden ingevoerd op basis van de richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie en toestellen met een quota count hoger dan 4 moeten 's nachts worden verboden.

 

In haar bezwaarschrift wijst Meise ook op het feit dat BIAC tot dusver nog altijd geen werk maakte van de wettelijke verplichte bouw van een centrale proefdraaiplaats en geluidswerende hallen. Ook blijven maatregelen uit om in uitvoering van een arrest van het Brusselse Hof van beroep van 10 juni 2003 het baangebruik te spreiden en 's nachts en overdag maximaal af te wisselen.uitbating van de luchthaven van Zaventem een reeks voorwaarden worden opgelegd zoals beperking van het aantal nachtvluchten tot 25.000. Ook voor de dagvluchten moet er een plafond komen. Er zal in het kader van de actuele milieuvergunningsaanvraag in die zin een bezwaarschrift worden ingediend.

 

Meise wil daarnaast dat baan 07R wordt uitgerust met een landingssysteem zodat ook over Brussel en Zaventem kan worden geland. Naar 25L (dezelfde baan in omgekeerde richting) moet een taxibaan worden aangelegd zodat er ook kan worden opgestegen. Geluidsnormen moeten worden ingevoerd op basis van de richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie en toestellen met een quota count hoger dan 4 moeten 's nachts worden verboden.

 

In haar bezwaarschrift wijst Meise ook op het feit dat BIAC tot dusver nog altijd geen werk maakte van de wettelijke verplichte bouw van een centrale proefdraaiplaats en geluidswerende hallen. Ook blijven maatregelen uit om in uitvoering van een arrest van het Brusselse Hof van beroep van 10 juni 2003 het baangebruik te spreiden en 's nachts en overdag maximaal af te wisselen.