Nederlandse rechtbank zet krimp Schiphol op helling

De Standaard 05/04/2023 om 14:49 door Korneel Delbeke

 

Een rechtbank oordeelt dat de Nederlandse overheid niet de juiste procedures heeft gevolgd bij haar beslissing om het aantal vluchten op de luchthaven van Amsterdam vanaf dit jaar al af te bouwen. Maar uitstel betekent niet noodzakelijk afstel.

 

Toen de Nederlandse regering vorige zomer aankondigde dat Schiphol het aantal vluchtbewegingen moet gaan afbouwen, werd dat bestempeld als een ‘historische’ beslissing. Na bijna een eeuw van constante groei zou de Amsterdamse luchthaven snijden in het aantal vluchten (niet per se in passagiers), van 500.000 per jaar vandaag naar 460.000 vanaf november 2023, om onder meer de uitstoot van stikstof en geluidshinder aan banden te leggen.

 

Maar nu komen die plannen weer op de helling te staan, nadat een Nederlandse rechtbank woensdagochtend heeft geoordeeld dat de overheid bij haar beslissing niet de juiste procedures heeft doorlopen. Zo was er bijvoorbeeld niet genoeg overleg met de betrokkenen, aldus de rechtbank, en is nog niet overtuigend aangetoond dat andere maatregelen tekortschieten.

 

Het vonnis komt er nadat KLM – veruit de grootste luchtvaartmaatschappij op Schiphol – een kort geding had aangespannen tegen de staat en de luchthaven. Daardoor blijft de eerder ingevoerde grens van 500.000 vluchten gelden voor het komende seizoen, en hoeven luchtvaartmaatschappijen en touroperators hun plannen niet bij te stellen.

 

Privéjets in de ban

 

Voorlopig althans, want de vertraging betekent nog geen afstel. In de plannen van de Nederlandse overheid staat dat in een tweede fase, vanaf eind volgend jaar, het aantal vliegbewegingen op Schiphol verder zal worden afgebouwd, tot 440.000 per jaar. Voor die verlaging is wel een procedure in gang gezet, maar die moet nog worden beoordeeld door de Europese Commissie. De rechtbank in Haarlem wil zich ook niet uitspreken over de grond van de beslissing, om het aantal vliegbewegingen aan banden te leggen. Om die ‘complexe afweging’ te maken tussen de belangen van omwonenden, reizigers, het milieu en de economie is een ‘kortgedingprocedure niet geschikt’, klinkt het.

Bovendien slaat het vonnis alleen op het afbouwen van het aantal vliegbewegingen. De plannen die de luchthavendirectie en interim-ceo Ruud Sondag dinsdag hebben voorgesteld, om vanaf 2025 nachtvluchten en privéjets te gaan weren, worden er niet door tegengehouden, omdat het om ‘operationele voorstellen’ gaat, zegt de luchthaventop – al wordt ook dat betwist door luchtvaartmaatschappijen.

 

‘Een middelvinger naar het klimaat’

 

KLM reageert opgelucht en zegt in een verklaring op haar website dat het kort geding ‘helaas’ nodig was om ‘duidelijkheid’ te krijgen van de rechter. Deze maand moet de maatschappij haar capaciteit vastleggen voor het komende winterseizoen om zich van de nodige landingsrechten (slots) te kunnen verzekeren. Maar de luchtvaartmaatschappij wordt tegelijk op de korrel genomen door milieuorganisaties, waaronder Greenpeace, die teleurgesteld zijn in het ‘uitstel’. Andy Palmen, directeur bij Greenpeace Nederland, noemt het op Twitter ‘een middelvinger van het bedrijfsleven naar de omwonenden en het klimaat’.

 

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, dat de krimpplannen heeft uitgewerkt, wil de uitspraak nu eerst bestuderen voor het mogelijk beslist om een hoger beroep aan te tekenen. ‘Ons streven blijft om een nieuwe balans te bereiken tussen het belang van de omwonenden en de leefomgeving aan de ene kant, en het economische belang van Schiphol voor Nederland aan de andere kant’, klinkt het in een eerste reactie.

 

https://www.standaard.be/cnt/dmf20230405_94642379?utm