DUURZAMER VLIEGEN

Daar komen de elektrische vliegtuigen

 

Gaan na de auto’s ook de vliegtuigen aan de laadpaal? In Luik zijn de eerste twee elektrische toestellen met Belgische registratie in gebruik genomen. ­‘Op batterijen kan je tot 500 kilometer vliegen.’

 

Karsten Lemmens

De Standaard  20 december 2021 om 3.25 uur

 

Wanneer de propeller aanslaat, valt er amper een geluid te horen. Met zacht gezoem zet het kleine vliegtuigje zich in beweging, maar de ‘vlucht’ beperkt zich tot een ritje op de parking. De wielen komen geen moment van de grond, want de mist boven de luchthaven van Luik blijkt te dicht voor een ­demonstratievlucht. Het kan Philippe Bodson niet deren. De ceo van het Limburgse luchtvaartvaartbedrijf ASL Group staat te blinken van trots. Met het toestel dat over het asfalt rolt, en een kopie daarvan in de hangar, heeft hij een primeur beet: het zijn de eerste elektrische vliegtuigen met een Belgische inschrijving. ‘Wij pionieren hiermee’, zegt Bodson.

 

 

Als Tesla het kan

 

Ook de prijs van waterstof zal nog flink moeten zakken. En dan nog zal het decennia vergen om de ­bestaande vliegtuigvloot door batterij- en waterstoftoestellen te vervangen. ‘Vliegtuigen die nu worden besteld (traditionele toestellen op kerosine, red.) zullen nog zeker twintig jaar vliegen’, zegt Ferweda. ‘Echt op duurzame wijze de oceaan oversteken? Dat wordt pas tegen 2070 verwacht.’ Dat is, de klimaatproblematiek indachtig, erg laat.

Dus is er een overbruggingstechnologie nodig. Daarvoor wordt gekeken naar directe alternatieven voor traditionele kerosine, zoals synthetische brandstoffen, die een beduidend lagere voetafdruk hebben. Onder meer Shell en KLM experimenteerden er al mee (DS 10 februari), maar ook dat is momenteel nog grotendeels toekomstmuziek

Dat realistische plaatje staat in contrast met de gluderende gezichten op de voorstalling van de elektrische vliegtuigen van ASL. Maar met zulke initiatieven begint de sector toch stappen richting duurzaamheid te zetten. En Wie weet komt er nog een versnelling aan. Tesla is er ook in geslaagd om in tien jaar de hele autosector in beweging te krijgen' , zegt Ferweda. Als de hele sector er zin schouders onder zet, zou het voor de luchtvaart ook weleens kunnen gaan. 'En dan kunnen we mischien in 2050 duurzaam de oceaan over, in plaats van in 2070. Dat zou toch mooi zijn?

 

https://www.standaard.be/cnt/DMF20211219_97911272?utm_source=standaard&utm_medium=newsletter&utm_campaign=economie&utm_content=small_2&utm_term=0-0&adh_i=53a56de717185865f0a3b9ac12603a3f&imai=&M_BT=8519630765&articlehash=E%2B8LxMLWOrr4DGkJxSxjhV2eppwic97wqQd%2F%2Fhr5cMiEg%2Bu1%2FWpbgQCKqMth0IHfceFBdmjPdX3Oc%2FKObjMdiCtWSCreTQ3RHL3uR74MmNoM9hB9GsbDaMbEHz6sZ0vHPITI6MMNekZsWYT%2F1BNvhqH4%2F2ruTCNYnkPgtQok4EJFW4LaYnZAzJmmxgcMQ4I6ch4DQXuhvfYFidgSXwLCG0nqj6BAhVnLMGNOJBL%2FIam%2BjHiJ7yWKpOJDF8OMqxEDDA%2B1DMw4cdMtJr7tIdyVupjhnXETtOC2WshYVee6YZ%2B9G9t0lou1jAa5qFEipXsw2O1nD8xwBdAlu5Lyc4T6XA%3D%3D