Actiecomité klaagt stijging overlast nachtvluchten vanuit Brussels Airport aan

 

Knack 04/05/20 om 14:18 Bijgewerkt om 14:26 Bron : Belga

 

Actie Noordrand uit in een mededeling scherpe kritiek op het feit dat sinds het uitbreken van de coronacrisis de overlast door nachtvluchten in de dichtbevolkte Vlaamse Noordrand van Brussel sterk gestegen is als gevolg van het feit dat er nog enkel vliegtuigen opstijgen vanop baan 25R. Het actiecomité eist dat deze maatregel onmiddellijk herroepen wordt

 

 

Het comité wil voorts dat de wettelijke beperkingen op de nachtvluchten tussen 23.00 uur en 06.00 uur hersteld worden en het passagiersvervoer tijdens de dag geconcentreerd wordt. Vrachtvluchten en charters moeten verplaatst worden naar andere luchthavens

 

Lees het artikel

https://www.knack.be/nieuws/belgie/actiecomite-klaagt-stijging-overlast-nachtvluchten-vanuit-brussels-airport-aan/article-news-1595425.html?cel_hash=cc4557c4ce59b1f632e17299334683ae6e94122c&utm_source=Newsletter-04/05/2020&utm_medium=Email&utm_campaign=Newsletter-RNBAVUKN&

 

 

Amper vluchten door coronacrisis, maar in Noordrand nam nachtelijke lawaaihinder fors toe

 

HLN Robby Dierickx

 Al weken ligt het vliegverkeer in ons land lam door de uitbraak van het coronavirus, maar in de Noordrand krijgen ze het dezer naar eigen zeggen zwaarder te verduren dan voor de crisis. Alle nachtvertrekken worden immers steeds over dezelfde zone gestuurd. “Geen pretje om per nacht twintig keer wakker geschud te worden door een zwaar cargovliegtuig”, klinkt het. Actiecomité Noordrand eist een oplossing.

 

 

Onnodige hinder

 

Om de nachtelijke lawaaihinder te beperken, eist Actiecomité Noordrand dat vliegtuigen die op baan 25R opstijgen op 700 voet rechtstreeks naar hun bestemming vliegen. “Want nu worden alle toestellen, ook diegene die naar het zuiden moeten, eerst over de noodrand gestuurd om pas later richting de bestemming af te draaien”, aldus nog Roger Vermeiren. “Daardoor krijgen we ook de lawaaihinder van vliegtuigen die helemaal niet boven de Noordrand hoeven te vliegen te verwerken. Beeld je maar eens in dat ze je ’s nachts twintig keer onnodig uit je bed bellen.”

 

Lees het artikel

https://www.hln.be/in-de-buurt/zaventem/amper-vluchten-door-coronacrisis-maar-in-noordrand-nam-nachtelijke-lawaaihinder-fors-toe~abd4cf4b/?utm_campaign=newsletter&utm_medium=email&rcid=&utm_source=hln&utm_content=regio&ctm_ctid=777cca64a78d9b7777f42fbb3087091f

 

Actie Noordrand klaagt stijging overlast nachtvluchten vanuit Brussels Airport aan

Het Nieuwsblad 05/05/2020 door Belga

 

Zaventem / Brussel -

Actie Noordrand uit in een mededeling scherpe kritiek op het feit dat sinds het uitbreken van de coronacrisis de overlast door nachtvluchten in de dichtbevolkte Vlaamse Noordrand van Brussel sterk gestegen is als gevolg van het feit dat er nog enkel vliegtuigen opstijgen vanop baan 25R. Het actiecomité eist dat deze maatregel onmiddellijk herroepen wordt.

 

Het actiecomité eist dat de vermelde maatregelen, die “zonder enige democratisch overleg” werden doorgevoerd, onmiddellijk worden opgeheven. Indien het niet mogelijk is om terug te keren tot het vroegere banengebruik eist het comité dat vliegtuigen die opstijgen vanaf baan 25R, vanaf 700 voet hoogte in plaats van 1700 voet, rechtstreeks naar hun bestemming vliegen. Het comité wil voorts dat de wettelijke beperkingen op de nachtvluchten tussen 23.00 uur en 06.00 uur hersteld worden en het passagiersvervoer tijdens de dag geconcentreerd wordt. Vrachtvluchten en charters moeten verplaatst worden naar andere luchthavens

Lees het artikel

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200504_04944380