Belasting op vliegtickets: 'Een goed tegenargument bestaat eigenlijk niet'
Knack 08/10/19 om 11:36 Bijgewerkt op 31/10/19 om 14:45
We gaan de hardwerkende Vlaming toch zijn vakantie niet ontzeggen Wanneer in een debat de emotionele kaart word getrokken, is dat dikwijls een teken aan de want. Wat zijn de economischt argumenten voor en tegen de vliegtaks
Vliegfiscaliteit in Europa
Deze zomer publiceerde de Europese Commissie een overzicht van de fiscale regimes voor vliegverkeer in de Europese Unie. Kerosine, de brandstof voor vliegtuigen, is bijna overal vrijgesteld van belastingen. In 17 EU-lidstaten bestaan wel belastingen op vliegtickets, hoofdzakelijk in de vorm van vaste tarieven. De landen met de hoogste gemiddelde belastingvoet per passagier zijn:
Het Verenigd Koninkrijk (40,04 euro)
Italië (22,82 euro)
Noorwegen (19,98 euro)
Duitsland (18,82 euro)
Frankrijk (15,41 euro)
De meeste van de landen die passagiers belastingen aanrekenen, doen dat enkel voor binnenlands luchtverkeer. Slechts zes lidstaten heffen ook belastingen op internationale vluchten:
Verenigd Koninkrijk: 43,83 euro)
Noorwegen (8,77 euro)
Zweden (13,10 euro)
Duitsland (13,69 euro)
Italië (19,59 euro)
Frankrijk (9,53 euro