Geluidshinder Zaventem weer op regeringstafel
De Tijd 04 juni 2019 12:28
De volgende federale regering moet zich opnieuw buigen over de geluidshinder rond Brussels Airport, nu een langverwacht rapport is gepubliceerd dat de emotie uit het debat moet halen. 'Nachtvluchten zijn niet coherent met de luchthaven', klinkt het.
Het rapport verandert de politieke context voor de discussie over de luchthaven van Zaventem. De voorbije twee jaar kon Bellot lastige vragen van zich afduwen omdat hij in opdracht van een rechter een objectief rapport afwachtte. Dat is er nu. De politici moeten nu de knopen doorhakken, zoals de Franse onderzoekers herhaaldelijk schrijven.
Bart Haeck, Redacteur Politiek
Het Franse studiebureau Envisa heeft zijn langverwachte tweede rapport over vliegtuiglawaai op Brussels Airport klaar. Daarin is het erg kritisch over het huidige luchtvaartbeleid in ons land.
Het rapport kwam er in opdracht van minister van Mobiliteit François Bellot (MR), die door de Brusselse rechtbank verplicht werd zo'n studie te laten maken.
Het eerste deel van de studie, over de impact van de activiteiten van de luchthaven, was al in januari overgemaakt aan federaal Mobiliteitsminister François Bellot (MR). Ook daarin somde Envisa een waslijst op van de vele kwalen die het Belgische luchtvaartbeleid de voorbije jaren parten hebben gespeeld. Zo was er kritiek op de macht die de ministers van Mobiliteit hebben om in te grijpen in de vliegroutes. Dat zijn operationele beslissingen die in veel andere landen genomen worden door administraties, klonk het. Het gevolg is dat veel aanpassingen in België gebeuren op een arbitraire manier, vooral gebaseerd op onvrede van omwonenden en zonder grondige analyse van de bredere impact.
Stefaan Michielsen , Senior writer
De Tijd 04 juni 2019 23:07
Het langverwachte rapport van een Frans studiebureau over de geluidshinder van vliegtuigen op Zaventem reikt geen mirakeloplossing aan.
Dat zijn de voorwaarden om tot een billijke en rechtvaardige oplossing te komen voor het spreiden van de geluidshinder. Maar dat vraagt bijzonder veel van de politici in ons land. Te veel. Het is moeilijk te zien hoe politici uit Vlaanderen, Brussel en Wallonië in een federale regering én in de verschillende regionale regeringen het daar ooit eens over kunnen worden, ook omdat hun kiezers er zo gevoelig voor zijn.
De Franse experten van Envisa doen waardevolle aanbevelingen. Maar ze botsen op de Belgische institutionele en politieke realiteit.
https://www.tijd.be/opinie/commentaar/wespennest/10133359.html
De Tijd 04/06/2019 Jens De Smet
Het studiebureau Envisa pleit voor een aanzienlijke vermindering van het aantal nachtvluchten op Brussels Airport. Envisa zegt ook dat het algemeen belang dringend voorrang moet krijgen op lokale en regionale politieke spelletjes.
De regelgeving rond het vliegtuiglawaai op Brussels Airport mag volgens het studiebureau niet in handen zijn van het kabinet van een minister. Envisa pleit voor een federaal adviesorgaan dat een coherent beleid moet uitstippelen