door Jef Poppelmonde
Een nieuw rapport is vernietigend voor het luchtvaartbeleid van de voorbije decennia. ‘Klachten werden gebruikt voor politieke doeleinden.’
De routes waarlangs vliegtuigen vertrekken en landen op Brussels Airport zijn de voorbije twee decennia ‘vaker dan normaal aangepast’. Al te vaak gebeurde dat op basis van ‘dubieuze criteria’, zonder dat voorafgaand grondige analyses gemaakt werden over de impact die de aanpassing zou hebben op de overlast voor omwonenden. Dat is slechts een van de kritische conclusies in een nieuw rapport dat het luchtvaartbeleid in ons land op de korrel neemt.
Geen vertrouwen
Het gevolg van dat alles: in vergelijking met andere luchthavens wereldwijd is het aantal klachten van omwonenden over de geluidshinder rond Brussel disproportioneel hoog. Daar is ook de Vlaamse regering schuldig aan, met een ‘falend’ beleid van ruimtelijke ordening, dat ‘ongepaste ontwikkelingen’ rond de luchthaven toeliet. De twee met voorsprong zwaarst door geluidsoverlast getroffen gemeenten zijn Machelen en Steenokkerzeel. De omwonenden, stelde Envisa vast, hebben intussen elk vertrouwen in de overheid en in Brussels Airport Company verloren.
De routes waarlangs vliegtuigen vertrekken en landen op Brussels Airport zijn de jongste jaren aangepast op basis van dubieuze criteria. Vaak werden klachten daarbij gebruikt voor politieke doeleinden. Het vernietigende rapport komt van Envisa, een Frans adviesbureau. Het nieuws staat te lezen in de krant De Standaard.
In vergelijking met andere luchthavens in de wereld is het aantal klachten van omwonenden rond de luchthaven in België disproportioneel hoog, zo luidt het. Die omwonenden hebben alle vertrouwen in de overheid en in Brussels Airport Company verloren, zo zegt het rapport. Het rapport wijst tot slot met een beschuldigende vinger naar de Vlaamse regering die gefaald zou hebben op het vlak van ruimtelijke ordening rond de luchthaven
https://www.ringtv.be/nieuws/vliegroutes-aangepast-op-basis-van-dubieuze-criteria
Nuisances des avions: riverains, Régions, fédéral... tous les acteurs concernés se font taper sur les doigts
RTBF 25/01/2019
L'État et ses différents gouvernements, les Régions, la justice, mais aussi les riverains, aucun acteur n'est épargné dans le premier chapitre de l'étude d'incidence sur les nuisances sonores de l'aéroport de Bruxelles, que Le Soir s'est procuré. "Aurait pu mieux faire", est la conclusion.
En tout, 237.875 riverains de l'aéroport ont été impactés, rien que pendant la nuit. La réalisation de ce rapport a été imposée par la justice en juillet 2017. C'est la société de consultance française Envisa qui a été choisie. Le premier chapitre a été présenté par le ministre MR de la Mobilité, François Bellot, en intercabinet. La suite, avec les recommandations dressées par les experts français, devrait être livrée vers le mois d'avril.