"Tewerkstellingschantage op luchthaven moet stoppen"

HLN 23/05/2017

Brussels minister van Economie en Tewerkstelling Didier Gosuin (DéFI) wil dat de kakofonie over de tewerkstelling op Brussels Airport stopt. Volgens de minister wordt er te veel gestrooid met cijfers over het aantal werknemers en mogelijke ontslagen (door het strenger maken van de Brusselse geluidsnormen). De minister liet dan maar een nieuwe studie uitvoeren.

Volgens Brussels Airport bewijst de studie die Gosuin liet uitvoeren dat de luchthaven belangrijk is voor de tewerkstelling in de hoofdstad. "Maar belangrijker dan cijfers is het ontwikkelen van tewerkstelling op de luchthaven voor heel ons land. Dat kan alleen als er een oplossing wordt gevonden voor de Brusselse geluidsnormen", zegt Arnaud Feist, ceo van Brussels Airport Company.

De luchthaven laat ook weten dat het nooit een officiële vraag gekregen heeft van minister Gosuin om de lijst van stakeholder vrij te geven. (RDK)

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-brussel/-tewerkstellingschantage-op-luchthaven-moet-stoppen-a3164707/

 

Brussels Airport is bereid tot een discussie over welke types vliegtuigen 's nachts mogen vliegen. Dat heeft Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport, dinsdag gezegd bij de voorstelling van de jaarcijfers van Brussels Airport.

"We hebben al meermaals meegedeeld dat we bereid zijn te praten over oplossingen die ook de inwoners van Brussel dienen", stelde Feist. "Maar ik ben een beetje verbaasd dat we tot nu toe nog geen reactie kregen." Voor de topman staan alle pistes open. "Het is niet het aantal nachtvluchten dat een probleem is, maar wel het aantal decibels dat ze veroorzaken", stelde Feist.

"Ik ben bereid daarover te praten. Ook tussen 6 en 7 uur 's ochtends kunnen misschien zaken gedaan worden die de inwoners van Brussel ten goede komen. Zo kunnen we een discussie hebben over welk types vliegtuigen 's nachts mogen vliegen. Dat is belangrijker dan de aantallen. Daarbij is het niet onbelangrijk dat de nieuwe generatie vliegtuigen veel stiller is: het probleem zal uiteindelijk zichzelf oplossen."

Belangrijk voor de luchthaventopman is dat de maatregelen kaderen in een globale oplossing voor de luchthaven. Voor "een reeks kleine maatregelen" past hij. De huidige toestand, waarbij het Brussels gewest pv's opstelt voor geluidsoverlast, maar de boetes pas binnen anderhalf tot twee jaar int, "creëert meer onzekerheid dan iets anders", stelde Feist nog.

"Luchtvaartmaatschappijen krijgen een pv, maar ze kennen de hoogte van de boete niet. Die kan gaan van 600 tot 60.000 euro. Ze bellen me om te vragen welk bedrag ze in hun boeken moeten schrijven", klonk het. "We zijn bereid een constructieve dialoog aan te gaan met alle betrokken partijen om te komen tot een compromis waarbij de luchthaven kan groeien en de impact op de omwonenden vermindert", besloot Feist.

Uittocht
De strengere geluidsnormen die het Brussels gewest hanteert, deden al de cargomaatschappijen Yangtze River Express en Air Cargo Global vertrekken. Een derde cargomaatschappij, Magma Aviation, zou op weg zijn naar de uitgang.

Feist benadrukte dat de geluidsnormen niet alleen een rem zetten op de groei van de cargoactiviteiten, maar ook op de passagierstrafiek. Er zijn nog geen signalen dat passagiersmaatschappijen zouden willen vertrekken, maar de geluidsnormen vormen wel een hinderpaal voor mogelijke nieuwkomers op de luchthaven, viel te horen. "Een Aziatische luchtvaartmaatschappij heeft laten weten dat we omwille van de geluidsnormen niet op hun shortlist van mogelijke nieuwe bestemming zullen blijven staan."

"We zijn bereid een constructieve dialoog aan te gaan met alle betrokken partijen om te komen tot een compromis waarbij de luchthaven kan groeien en de impact op de omwonenden vermindert", vatte Feist samen.