Boetegolf door strengere geluidsnormen
Sinds het Brussels Gewest eind februari een strenger geluidsregime voor vluchten vanuit Zaventem invoerde, is 814 keer een proces-verbaal opgesteld voor lawaaierige vliegtuigen.
De Brusselse geluidsnormen blijven een schaduw over de economische activiteit op de luchthaven Brussels Airport werpen. Sinds het Brussels Gewest eind februari een strenger geluidsregime invoerde, zijn er in drie maanden in totaal 814 geluidsinbreuken vastgesteld. Dat blijkt uit de data die De Tijd ophaalde bij het departement Leefmilieu van het Brussels Gewest.
244 processen-verbaal werden tijdens de dag opgemaakt, 572 ’s nachts tussen 23 en 7 uur, wanneer het geluidsregime nog strenger is. Een extrapolatie van de cijfers op jaarbasis geeft aan dat het strengere geluidsregime tot een boetegolf bij luchtvaartmaatschappijen zal leiden (zie grafiek). Er is sprake van een verzevenvoudiging tijdens de dag en een verdubbeling tijdens de nacht.
Het kabinet-Bellot zegt verder te werken aan een oplossing. Ruim een jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen lijkt de kans verkeken om nog een opening in het dossier te creëren. Het ligt communautair te gevoelig en de politieke belangen zijn te groot.
Niemand wil riskeren dat de bom in zijn gezicht ontploft, zoals de toenmalige staatssecretaris Melchior Wathelet (cdH) voor de verkiezingen in 2014 overkwam. Hij pleegde politieke harakiri door aan de vliegroutes te morrelen.
Bron: De Tijd