Luchtvaartexpert: 'Maak vliegen peperduur'

Algemeen Dagblad 19/11/2017

klimaatakkoord CO2-uitstoot

Vliegtoerisme en de luchtvaart moeten in de toekomst flink inkrimpen. Anders zijn de klimaatdoelen van Parijs nooit haalbaar, zegt expert Paul Peeters.

Herman Stil , Gea Bruinsma   


©
Trudi Hermsen

Er is geen kruid gewassen tegen de groei van het toerisme en de luchtvaart. De huidige maatregelen om die groei te beteugelen en zo het milieu te beschermen, halen niets uit. Als we de klimaatdoelen willen halen, ontkomen we niet aan een sterke afname van de luchtvaart, betoogt Paul Peeters, lector duurzame luchtvaart aan toerismehogeschool NHTV.

Afgelopen week promoveerde Peeters aan de TU Delft op onderzoek naar de milieugevolgen van de mondiale reislust en zijn conclusies liegen er niet om: ,,De stijgende CO2-uitstoot van het wereldwijde toerisme maakt het hoogst onwaarschijnlijk dat doelen uit het klimaatakkoord van Parijs worden gehaald. Er wordt te veel verwacht van technologische ontwikkelingen, maar die kunnen de groei van het aantal reizen en vluchten nooit compenseren.'' In het jaar 2100 reizen we volgens Peeters, zonder ingrijpen, negen keer zoveel als in 2015, ook omdat we steeds verder weg gaan. De effecten ervan kunnen alleen worden gecompenseerd als alle andere vervuilers - de industrie voorop - hun uitstoot tot nul terugbrengen: een utopie.

 

Dat er iets moet gebeuren, is voor andere experts duidelijk. Maar Peeters oplossing wordt niet door iedereen toegejuicht. ,,Het schuurt", zegt luchtvaarteconoom Jaap de Wit van de Universiteit van Amsterdam. ,,Het is duidelijk dat de markt niet goed functioneert, maar dat milieu-effect kun je reguleren met heffingen."

Volledig artikel:  https://www.ad.nl/economie/luchtvaartexpert-maak-vliegen-peperduur~afd59433/

 

Luchtvaartexpert wil vliegtuigtickets peperduur maken: "600 euro voor vlucht naar Barcelona"

Het Nieuwsblad 19/11/2017 om 14:31 door mrra | Bron: Tu Delft, Algemeen Dagblad

Steeds meer mensen trekken de wijde wereld in om als toerist de leukste plekjes te leren kennen. Dat veroorzaakt een enorme stijging in CO2-uitstoot. Volgens de Nederlandse luchtvaartexpert Paul Peeters is het dan ook dringend tijd om ervoor te zorgen dat minder mensen gaan reizen met het vliegtuig. “Anders zijn de klimaatdoelen van Parijs nooit haalbaar”, aldus Peeters. Daarvoor heeft hij een plan uitgedacht: hij wil vliegen peperduur maken.

“Onvoldoende maatregelen”

Vliegtuigen hebben van alle vervoersmiddelen de grootste impact op het klimaat door hun CO2-uitstoot. Hoe meer mensen reizen, hoe slechter de situatie voor het klimaat. “In het jaar 2100 vliegt de wereldbevolking negen keer zo veel kilometers als in 2015, en over dezelfde periode verdubbelt de gemiddelde reisafstand van alle toeristische reizen”, zo rekent Peeters uit.

Er zijn al een aantal maatregelen uitgedacht om het wereldwijde toerisme minder belastend voor het milieu te maken, maar die zijn onvoldoende volgens Peeters. “We verwachten te veel van technologische ontwikkelingen, maar die kunnen de groei van het aantal reizen en vluchten nooit compenseren.”

Volledig artikel:

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171119_03194391?hkey=&utm_source=nieuwsblad&utm_medium=newsletter&utm_campaign=pmnieuwsbrief&adh_i=410a14b128e715cf421ff01056839146&imai=bd70c801-e18c-4e2a-9932-682f801096bb&M_BT=1415854914484

De luchtvaart is de nagel aan de doodskist van het klimaat: zo gaan we 'Parijs'zeker niet halen

 

De meest draconische maatregelen blijken al onvoldoende

 

Volkskrant 28/11/2017

 

De luchtvaart is hard op weg het CO2-budget van de hele wereld erdoorheen te jagen. Zelfopgelegde maatregelen lijken niet genoeg om de huidige klimaatdoelen te halen.

VK Door: Gerard Reijn 28 november 2017, 09:30

Als de luchtvaart door mag groeien zoals zij nu doet, stoot de reissector in zijn eentje rond 2070 meer CO2 uit dan de rest van de wereld. En dan verbruikt de sector ook in zijn eentje alle 'CO2-ruimte' voor de hele wereld. Volgens Paul Peeters, die recentelijk promoveerde op een studie naar de CO2-uitstoot van de reisindustrie, is de groei van de sector met de gebruikelijke middelen niet te beteugelen.

 

 

Nog beter zou het zijn als de wereld afspraken maakt over de hoeveelheid vluchten die nog worden toegestaan, en bijvoorbeeld het aantal vliegvelden beperkt. Of de omvang van de luchtvloten. 'Zulke afspraken zijn er ook gemaakt als het gaat om visvangst en om mest, dus waarom niet over de luchtvaart?'

Of dat scenario erg realistisch is, is de vraag. Het veronderstelt dat de wereld het snel eens wordt over deze aanpak en al dit jaar begint met de uitvoering ervan. En dat zit er voorlopig niet in. Het was niet voor niets dat in Parijs de luchtvaartsector maar helemaal buiten beschouwing bleef.

 

Volledig artikel/

https://www.volkskrant.nl/economie/de-luchtvaart-is-de-nagel-aan-de-doodskist-van-het-klimaat-zo-gaan-we-parijs-zeker-niet-halen~a4541863