Overlegforum voor de Luchthaven
11 maart 2003
Aanvullingen voor het verslag.
Voorafgaandelijke uiteenzetting over de Biac-webstek:
Door Kraainem werd opgemerkt dat de vermelding van een gemiddeld horizontaal profiel niet relevant is. Het zou wenselijk zijn een laagste profiel (vliegtuig met de kleinste klim-gradient) op te nemen, omdat hiervan de overlast het grootst is.
3. Toelichting over het akkoord van 24 januari door Mevr Backs.
Brussel-Air-Libre meent nog dat de routes gebaseerd zijn op wetenschappelijke studie.
De vraag naar het gebruikte hindermodel wordt gesteld. De voorzitter reageert onduidelijk als Daedalus verdedigt dat een volledige hindermodel noodzakelijk is. Daedalus zal als agendapunt voorstellen: "hindermodel op basis van alle WGO normen en consequenties op mogelijke routes".
Sterrebeek 2000 vermeldt dat door de nieuwere vliegtuigen de "footprint" met ernstige hinder afgenomen is van 12 km naar 6 km. (Indien geen rekening wordt gehouden met de frequentie).
4. Platformtekst uiteengezet door Bond Beter Leefmilieu en Brussel-Air-Libre.
Hieraan wordt door Sterrebeek 2000 aan toegevoegd dat nachtvluchten
· helemaal niet mochten beginnen in Straatsburg
· aangevochten worden in Heathrow
· afgebouwd worden in Frankfurt (ook al behoort DHL tot "Deutsche Post")
Diegem argumenteert dat het
document het economisch belang van de luchthaven onvoldoende onderstreept en dat
de toekomst van de luchthaven te veel in vraag wordt gesteld. Belgocontrol
argumenteert dat vraag en aanbod voor het luchtverkeer moeten blijven spelen en
dat BIAC en Belgocontrol inspanningen doen ivm het terugdringen van de
geluidshinder via stillere vliegtuigen.
Daedalus stelt dat de tekst een duidelijke discriminatie van een bevolkingsgroep
bevat (isolatie vragen volgens de contouren van juni 2002) en zal een voorstel
tot aanpassing versturen.
5. Vliegprocedure vanaf baan 25R,
bocht naar links, die nu ingezet wordt op 2000 voet.
Brussel Air Libre eist 1700 voet. Belgocontrol vermeldt dat dit een beslissing
is van het Bestuur der Luchtvaart, en niet zozeer van de politiek. Mevr. Backs
vult aan dat de beslissing om de bocht naar links sneller te nemen politiek
gekoppeld werd aan de wijziging van de CIV route (om deze opnieuw binnen de ring
(ter ontlasting van Wemmel) te leggen).
6. Analyse van het ongeluk van 10 januari 2003.
Belgocontrol vermeldt dat landen (boven Brussel) en opstijgen (oostelijk) vanaf baan 07R een wettelijke procedure is van het AIP. In de praktijk werd Brussel jarenlang bespaard van deze procedure, in tegenstelling tot buitenlandse luchthavens (Londen ea.) waar wel normaal over de stad gevlogen wordt.
Varia
De werkgroep "vertrouwelijke informatie" die vergaderde op 26 februari jl. heeft drie verschillende versies van verslag.
Actie Noordrand.