OVERLEGCOMMISSIE BRUSSELS AIRPORT
Overlegcommissie in uitvoering van het besluit AMV/00068637/1014B van 30 december 2004 van de Vlaamse Minister van Openbare werken, Energie, Leefmilieu en Natuur houdende uitspraak over de beroepen aangetekend tegen de beslissing nr. D/PMVC/04A06/00637 van 8 juli 2004 van de Bestendige Deputatie van de Provincieraad van Vlaams-Brabant houdende het verlenen van de vergunning aan Brussels International Airport Company (nu Brussels Airport Company) om een vlieghaven te exploiteren.
Verslag van de vergadering van 18 september 2014
|
AANWEZIG |
Voorzitter: |
|
Mevrouw Helga Kunert, plaatsvervangend voorzitter |
x |
Vertegenwoordigers van de gemeenten en van de omwonenden aangeduid door de gemeentelijke adviesraden: |
|
De heer Eddie Boelens (Grimbergen, afgevaardigde v/dgemeente) |
x |
M. Josephine Overeem (Grimbergen, afgev. v/d milieuadviesraad, plaatsvervangend lid) |
x |
De heer Jean-Jacques Van Hemelrijck (Herent, afgevaardigde v/d gemeente) |
x |
De heer Stefan Imbrechts (Kampenhout, afgevaardigde v/d gemeente) |
x |
De heer Chris Taes (Kortenberg, afgevaardigde v/d gemeente) |
x |
Mevr. Christiane Coppens (Kortenberg, afgev. v/d milieuadviesraad, plaatsvervangend lid) |
x |
De heer Marco Verberckmoes (Machelen, afgevaardigde v/d gemeente) |
x |
De heer Paul Van Dorslaer (Meise, afgevaardigde v/d gemeente) |
x |
De heer Roger Vermeiren (Meise, afgevaardigde v/d milieuadviesraad) |
x |
De Heer Bram Peeters (Tervuren, afgevaardigde v/d gemeente, plaatsvervangend lid) |
x |
De heer Henri Vandeuren (Tervuren, afgevaardigde v/d milieuadviesraad) |
x |
De heer Vincent Jonckheere (Wemmel, afgev. v/d gemeente, plaatsvervangend lid) |
x |
Mevrouw Liliane Reynaerts (Wemmel, afgevaardigde v/d milieuadviesraad) |
x |
De heer Michel Leclaire (Wezenbeek-Oppem, afgevaardigde v/d gemeente) |
x |
De heer Roger Withofs (Zaventem, afgevaardigde v/d milieuadviesraad) |
x |
De heer Veerle Geerinckx (Zemst, afgevaardigde v/d gemeente) |
X |
De heer Marc Loozen (Zemst, afgevaardigde v/d milieuadviesraad) |
x |
Vertegenwoordiger van Belgocontrol |
|
De heer Dominique Dehaene |
x |
Mevrouw Liesbeth Peeters |
x |
Brussels Airport Company |
|
Mevrouw Christel Vandenhouten |
x |
De heer Piet Demunter |
x |
Secretaris |
|
De heer Carlos van Nunen |
x |
Spreker |
|
De heer Gert Geentjens, Brussels Airport Company |
x |
AGENDA
1. Goedkeuring verslag vorige vergadering
2. Inspanningen door Brussels Airport Company op vlak van milieu – door Brussels Airport Company
3. Evolutie bewegingen - door Belgocontrol
4. Evolutie baangebruik en exitpunten - door Brussels Airport Company
5. Varia
De vergadering heeft plaats in de kantoren van Brussels Airport Company, gebouw Satelliet.
Gezien de voorzitter, de heer Luc Robijns, verontschuldigd is neemt de ondervoorzitter, mevr. Helga Kunert, het voorzitterschap van deze vergadering waar.
De voorzitter informeert de leden dat het onderwerp “Meting van de luchtkwaliteit – door VMM Afdeling Lucht” waar op de vorige vergadering naar gevraagd was, niet eerder zal kunnen doorgaan dan op de volgende vergadering, en dit op vraag van VMM, die verhinderd was voor de vergadering van heden. De voorzitter informeert de leden eveneens dat de Ombudsdienst voor de luchthaven in principe bereid is gevonden om op een latere vergadering uitleg te komen geven over haar werking, maar dat hij voorstelt dit enige tijd uit te stellen gezien de dienst momenteel zeer sterk bevraagd wordt.
De voorzitter informeert de leden dat er schriftelijk 2 vragen werden gesteld die in de varia zullen behandeld worden: (1) “wanneer gaan omwonenden officiële informatie krijgen hoe er de voormiddag, namiddag enz. gevlogen gaat worden ivm weersvoorspellingen” en (2) “het verschil tussen Horen en Storen”.
1) Goedkeuring verslag vorige vergadering
- Bij de aanwezigheidslijst: De heren Poesmans (Steenokkerzeel) en Verberckmoes (Machelen) verzoeken te akteren dat zij zich lieten verontschuldigen voor de vergadering.
- Bij punt 1 wordt toegevoegd “Het verslag van de vergadering van 13 maart 2014, met bovenstaande aanpassingen, wordt goedgekeurd.”
Het verslag van de vergadering van 19 juni 2014, met bovenstaande opmerkingen, wordt goedgekeurd.
2) Inspanningen door Brussels Airport Company op vlak van milieu – door Brussels Airport Company
Mevrouw Christel Vandenhouten van Brussels Airport Company geeft een overzicht van de verschillende acties van Brussels Airport Company op vlak van milieu, waaronder water, afval, milieu, luchtemissies, vervoersmodi, …, om permanent te werken aan de verbetering van de milieuprestaties van Brussels Airport. Een kopie van de presentatie wordt toegevoegd in bijlage.
In het kader van het streven naar meer gebruik van openbare vervoersmodi dringt de Overlegcommissie er unaniem op aan dat de Diabolo taks zou worden afgeschaft. Dit zou ook voor de omwonenden een opportuniteit vormen.
Vraag van een lid om “verrechtvaardiging van de huidige plaatsing van alle meetposten die door de luchthaven beheerd worden. Met name over de plaatsing van de meetpost op de Charleroyhoeve (13.1) stellen inwoners elders in de gemeente Grimbergen die veel meer overvlogen worden, zich fundamentele vragen en het voorstel deze te verplaatsen naar het Populierendal. Wat is het beleid van Brussels Airport hierin?”
è De door de KUL berekende geluidscontouren staan op zichzelf en komen tot stand zonder de resultaten van de geluidsmeetposten van BAC. Dat is meteen ook een garantie voor onafhankelijkheid. De meetresultaten worden in deze enkel gebruikt ter controle.
è De vaste meetposten werden door BAC naar best vermogen en inzicht geplaatst. Het is onmogelijk om daarbij rekening te houden met de permanente veranderingen die de regering doorvoert aan de vliegroutes rond Brussel Airport. Daarom kan BAC niet ingaan op ad hoc vragen.
è Bovendien zou een permanente verplaatsing van de meetposten leiden tot informatie die minder historisch vergelijkbaar is.
Een lid vraagt of er samenwerking is tussen de verschillende meetnetten van resp. LNE, BAC en BIM. Door BAC wordt aangegeven dat enerzijds de meetgegevens van LNE ook worden doorgegeven en ingelezen in het geluidsmeetsysteem van BAC. Bovendien bestaat er een technische geluidswerkgroep met leden van onder meer de beheerders van de verschillende meetnetten waarbinnen jaarlijks over alle gegevens gerapporteerd wordt.
Een lid merkt op dat er voor de gemeenten binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een geluidsnorm bestaat, terwijl die niet bestaat voor de gemeenten van de Vlaamse rand.
3) Evolutie van het aantal vliegbewegingen - door Belgocontrol
De vertegenwoordiger van Belgocontrol geeft toelichting bij het overzicht. Een kopie van dit overzicht wordt toegevoegd in bijlage.
Een lid van de vergadering stelt de vraag naar historische vluchtaantallen. De vertegenwoordiger van Belgocontrol antwoordt dat het overzicht dat zij hier geven maximaal terugkeert in het verleden. Een vertegenwoordiger van BAC voegt toe dat er bovendien nog meer historische informatie vermeld staat in het geluidscontourenrapport dat op vorige vergadering met de Overlegcommissie gedeeld werd (zie website Brussels Airport: http://www.brusselsairport.be/nl/env/noise_contours/ ).
4) Evolutie baangebruik en exitpunten - door Brussels Airport Company
De Heer Geentjens van Brussels Airport Company brengt een overzicht van de evolutie van het baangebruik en exitpunten. Een kopie van de presentatie wordt toegevoegd in bijlage.
5) Varia
5.1 Vraag: een lid vraagt “wanneer officiële informatie volgt over hoe er gevlogen wordt ivm weersvoorspellingen (gezamenlijk initiatief Belgocontrol en BAC)?”.
è BAC en Belgocontrol werken momenteel samen aan de ontwikkeling van een website om gegevens m.b.t. baangebruik en vliegbewegingen ter beschikking te stellen van het publiek. De doelstelling van dit communicatiemiddel is om het brede publiek beter te informeren over deze topics (vgl. Runway Works 25R in 2013). De besprekingen zijn nog maar net opgestart. Rollen en verantwoordelijkheden moeten nog worden vastgelegd en een duidelijke planning moet nog worden bepaald. BAC en Belgocontrol zullen hierover communiceren vanaf het ogenblik dat er concreet geweten is welke gegevens ter beschikking zullen worden gesteld.
5.2 Vraag: een lid vraagt naar “het verschil tussen horen en storen”? Zij vraagt of er wetenschappelijk onderzoek of een wetenschappelijke definitie bestaat vanaf wanneer dat geluid ook hinder wordt.
è De vertegenwoordiger van BAC verwijst naar de ‘dosis hinder relatie’, zoals bepaald door VLAREM en zoals gebruikt in het geluidscontourenrapport dat tijdens vorige vergadering met de leden werd gedeeld. Er wordt verder nog gemeld dat BAC momenteel de triggerniveaus (meetdrempel) van de meetposten evalueert met de bedoeling om deze aan te passen.
Een lid raadt de vergadering aan om de studie van impact op gezondheid van prof. Allemans te lezen die bij de provincie Vlaams-Brabant zou bestaan.
5.3 Een lid van de vergadering stelt voor om de Vlaamse regering uit te nodigen om de beleidsintenties m.b.t. Brussels Airport te komen toelichten. Het secretariaat wordt verzocht de Vlaamse Regering daartoe uit te nodigen.
5.4 Vraag: Een lid vroeg in de vorige vergadering wat de economische impact is van lagekostenmaatschappijen die vanop Brussels Airport opereren.
è BAC informeert dat de verschillende vormen – low cost, traditionele producten, … steeds meer naar elkaar toegroeien en dat het onmogelijk wordt een scheidingslijn te trekken. Er wordt vastgesteld dat er sterke toegevoegde waarde is doordat er enerzijds op de luchthaven zelf werkgelegenheid door gecreëerd wordt, en anderzijds doordat er meer toeristem worden aangetrokken dan dat er mensen uitreizen. De Belgische diensten voor toerisme stellen vast dat er veel meer toeristen het land bezoeken.
5.5 Brussels Airport informeert de Overlegcommissie dat in 2015 belangrijke onderhoudswerken zijn voorzien aan de start- en landingsbanen
è Brussels Airport gaat in 2015 omvangrijke werken uitvoeren aan de luchthaveninfrastructuur. Deze werken kaderen in een algemeen programma van onderhoud en renovatie en zullen in mei 2015 van start gaan. De werken zullen in totaal 4 à 5 maanden in beslag nemen.
In het belang van de veiligheid van het vliegverkeer is een totaalrenovatie van de infrastructuur van baan 25L/07R voorzien. Om de veilige en efficiënte werking van de runway te bestendigen, is het belangrijk deze werken tijdig uit te voeren. De vorige renovatiewerken van deze grootteorde dateren van 1985.
De volgende werken worden uitgevoerd:
· De bovenste asfaltlagen (12cm) van de startbaan worden vernieuwd
· De zuiverheidsstroken (verharde bermen langs de startbaan) worden tot en met de fundering gebroken en opnieuw aangelegd
· De afwatering van de startbaan wordt tot en met de fundering opgebroken en opnieuw aangelegd
· De riolering van de startbaan wordt gerenoveerd
· De elektrische installatie van de bebakening wordt vervangen en energiezuinige LED-bebakening wordt geïnstalleerd
Deze renovatie zal in verschillende fasen worden uitgevoerd.
5.6 Brussels Airport informeert de Overlegcommissie dat zij in 2015 voorziet om een Masterplan 2040 te finaliseren en voor te stellen.
è Zoals reeds in het verleden aan de Overlegcommissie gemeld, is BAC aan het werk aan een Airport Masterplan. Gezien de veranderingen in de trafiek (eerst vertraging van de groei, daarna plots toename), duurt dit langer dan eerder vooropgesteld. Bovendien zal BAC, op basis van verwachtingen van de Vlaamse overheid, bijkomend energie steken in het uitwerken van ook het masterplan aan de landzijde, met name vooral m.b.t. mobiliteit en de ontwikkeling van landzijde activiteiten. BAC plant ook om een MER te maken rond het Airport Masterplan. BAC hoopt een verdere update te kunnen geven in de overlegcommissie van december, met inhoudelijk naar verwachting informatie later in 2015.
5.7 Vraag: de voorzitter van de vergadering vraagt welke verwachtingen de leden hebben van de Overlegcommissie, teneinde tot een optimale samenwerking te komen.
Er wordt verwezen naar de basis voor het bestaan van de Overlegcommissie zoals voorzien in de uitbatingsvergunning. Deze voorziet inzake doelstelling voor de overlegcommissie ondermeer “de omwonenden en de overheden in te lichten over de reeds gevoerde en te voeren milieupolitiek”. Er wordt eveneens op gewezen dat de elementen betreffende het verwerken van klachten van omwonenden werd overgenomen door de federale ombudsdienst.
De voorzitter roept op tot een reflectie over welke functie de leden van de Overlegcommissie zien en/of wensen voor de Overlegcommissie en roept de leden op om tegen volgende vergadering enkele punten daartoe schriftelijk aan het secretariaat te bezorgen.
Voor 2014 wordt nog een vergadering voorzien voor de overlegcommissie op
- donderdag 11 december 2014
Behoudens andersluidende specifieke informatie zijn alle vergaderingen gepland van 16H00 tot 17H30, telkens in de kantoren van Brussels Airport Company – Satelliet gebouw.
|