OVERLEGCOMMISSIE

LUCHTHAVEN BRUSSELS AIRPORT

 

 

Overlegcommissie in uitvoering van het besluit AMV/00068637/1014B van 30 december 2004 van de Vlaamse Minister van Openbare werken, Energie, Leefmilieu en Natuur houdende uitspraak over de beroepen aangetekend tegen de beslissing nr. D/PMVC/04A06/00637 van 8 juli 2004 van de Bestendige Deputatie van de Provincieraad van Vlaams-Brabant houdende het verlenen van de vergunning aan Brussels International Airport Company (nu The Brussels Airport Company) om een vlieghaven te exploiteren.

 

 Verslag van de vergadering van 20 september 2012

 

Voorzitter:

de heer Jean-Paul Olbrechts

 

Aanwezig:

Vertegenwoordigers van de gemeenten:

de heer Herman Vander Voorde

 

Vertegenwoordigers van de omwonenden aangeduid door de gemeentelijke adviesraden:

De heer Erik Tamboreyn, de heer Roger Vermeiren; De heer Daniel Poesmans; mevr Helga Kunnert; Mevrouw Marijke Moulijn; De heer Marc Loozen: Mevrouw Liliane Reynaerts; de heer Frederic Petit;

 

Vertegenwoordiger van Belgocontrol

Mevrouw Liesbeth Peeters, de heer Maarten Driesen

 

Vertegenwoordigers van The Brussels Airport Company:

Mevrouw Nathalie Van Impe, Mevrouw Christel Vandenhouten; De heer Piet Demunter

 

Secretaris

Jan Van der Cruysse

 

Verontschuldigd:

De heer Gaspard Withofs; Mevrouw Elisabeth de Foestraets-d’Ursel; mevrouw Gwenny de Vroe; de heer Erik Tamboryn

1) Goedkeuring verslag van de vergadering van 22 maart 2011

 

-         Op vraag van één van de leden van de vergadering wordt onder punt 6.varia volgende toevoeging aangebracht. De nieuwe tekst luidt: “Vraag mbt de studie rond gezondheid van Annemans. Niemand twijfelt aan het feit dat er effecten kunnen zijn op de gezondheid, maar Brussels Airport wijst erop dat de conclusies van de betrokkene afwijken van die van internationale erkende gezondheidsstudies, en dat ook zijn zelfverklaard statuut van expert twijfels ontlokt: zelfs in de media.”

-         Omtrent het agenda wordt gevraagd naar een presentatie over de vertrekroutes door het kabinet van het ministerie van mobiliteit. Die vraag wordt gesteld aan het kabinet voor een volgende vergadering.

  

2) Evolutie van het aantal bewegingen  (Liesbeth Peeters, Belgocontrol)

 

Uit de presentatie blijkt dat het aantal bewegingen zowat over het hele jaar (met uitzondering voor juni) lager ligt dan bij dezelfde maand van vorig jaar.

In de opsplitsing tussen dag-en nachtvluchten zien we in juli en augustus een daling van het aantal dagvluchten, maar wel een kleine toename van het aantal nachtvluchten.

Deze lichte afname van het aantal vluchten staat tegenover een beperkte groei van het aantal passagiers in dezelfde periode. Dat bevestigt de trend van de jongste jaren, die verklaard wordt door een betere bezettingsgraad en gemiddeld grotere vliegtuigen.

De groeicijfers van het aantal vluchten voor het hele land tonen de groei van het aantal vluchten op regionale luchthavens.

 

3) Project Connector (Voorstelling door Piet Demunter, TBAC)

 

Connector is een bovengronds gebouw dat de tunnel tussen de terminal en pier A zal vervangen. 

De conceptfase met functionele programmering is afgerond. Tenderprocedures werden opgestart en eerste loten worden toegekend voor het eind van dit jaar.  Ook overleg met diverse instanties zoals Belgocontrol en DGLV hebben plaatsgevonden. Vergunningen werden aangevraagd en ontvankelijk verklaard.

De ontwikkelingsfase is opgestart, met voltooien van procedures rond tenders en bouwvergunning. De aanvang der werken wordt voorzien in het eerste kwartaal van 2013, de duur van de werken wordt geschat op 2 jaar.

 

Opmerking van leden: Steenokkerzeel gaf negatief advies. Niet omtrent het concept zelf maar omtrent het feit dat steeds advies gevraagd wordt voor projecten an sich, zonder overzicht van een totaal masterplan. Bovendien worden opgelegde milderende maatregelen uit vorige MER’s niet of laattijdig ingevuld, zoals afschermingtegen grondlawaai.  Over de zone Brucargo Noord merkt Brussels Airport op dat voor de besproken zone geen geluidswal voorzien wordt, maar aaneengesloten bebouwing. Die wordt stelselmatig uitgevoerd bij nieuwe projecten.

 

De vergadering vraagt welke de invloed is van Connector op het grondverkeer ten Noorden van pier A. Specifiek hierover werd een studie gemaakt door de KU Leuven. De heer Gert Geentjens licht toe dat voor referentiejaar 2010 slechts 3,3% van alle bewegingen doortaxiet tussen pier A en pier B. Bovendien zijn het grotendeels kleine vliegtuigen voor General Aviation. Het verschil bedraagt voor omwonenden tussen 0,1 en 0,2 dB. Een verschil van minder dan 2 à 3% is niet waarneembaar voor het oor, dus de impact van bijkomend grondlawaai is te verwaarlozen.

Met betrekking tot een globaal plan wordt verwezen naar de studie rond het masterplan  die recent opgestart werd om binnen een perspectief van 30 jaar in kaart te brengen welke aanpassingen aan de infrastructuur nodig zijn om te beantwoorden aan de economische vraag.

De Voorzitter merkt het belang op van regelmatige informatie rond het masterplan op de vergadering. Brussels Airport bevestigt dat informatie zal toegelicht worden aan de Overlegcommissie wanneer die beschikbaar is, maar de studie is nu nog maar in de opstartfase.

Daarnaast wordt reeds de opmerking gemaakt dat het Masterplan niet bedoeld is om nu reeds aan te geven welke effectieve projecten er worden uitgevoerd over 15 / 20 / 30 jaar, maar wel de grote lijnen van de verdere ontwikkeling van de luchthaven.

 

 4) Werken aan baan 25R

 

Piet Demunter van Brussels Airport geeft een kort overzicht van de werken: door ongebruikelijke permanente westenwind moest een volle week gebruik gemaakt worden van baan 20. Daardoor hadden de werken meer effect voor de bewoners van een aantal omliggende gewoonten dan kon voorzien worden.

Jan Van der Cruysse van Brussels Airport licht toe op welke manier de communicatie verlopen is via media en internet, en dagelijkse update van het baangebruik op Twitter, en waarom het verdelen van deur-aan-deur folders sinds tien jaar niet meer aangewezen is.

 

De vergadering looft de gevoerde communicatie, maar dringt aan dat eerder in het voorjaar zou moeten bekendgemaakt worden welk het preferentieel baangebruik zal zijn tijdens de werken. Aangezien die beslissing bij het kabinet van de bevoegde minister ligt en niet bij de luchthaven, stelt de vergadering voor dat door de voorzitter een brief gericht wordt aan de minister om aan te dringen op snellere communicatie bij toekomstige werken. De secretaris zal hierover een projectbrief opstellen voor de voorzitter.

 

 5) Dreamliner

 

Begin september werd de luchthaven verrast met het bezoek van de eerste Boeing 787 door Ethiopian Airlines. Jan Van der Cruysse van Brussels Airport licht kort toe wat het belang is van dergelijk toesteltype voor lange-afstandsverkeer en wijst op de gunstige prestaties van het vliegtuig op het vlak van geluid en uitstoot van CO2. Het toestel zal zeker op langere termijn bijdragen tot de algemene verbetering van de ratio geluid per vliegtuigbeweging en per passagier. 

 

 6) Varia

 

-         Een lid van de vergadering polst naar de veiligheid van het gebruik van baan 20, en in welke mate gevolg gegeven wordt aan het uitbreiden van de RESA zone, zoals voorzien in het rapport na het ongeval met Kalitta in 2008. Brussels Airport zal hieromtrent in de volgende vergadering toelichting geven.

-         Een lid van de vergadering vraagt gedetailleerde uitleg mbt de vertrekroutes in de instructie Wathelet. Er wordt herhaald dat het Kabinet zal uitgenodigd worden om toelichting te brengen op een volgende vergadering.

-         Er wordt gepolst naar de plannen van de minister van landsverdediging rond het vestigen van buitenlandse eenheden met militaire transportvliegtuigen op Melsbroek. De secretaris zal een brief opstellen om bij de minister te informeren naar de plannen terzake, met aandacht voor de impact op de omgeving.

-         Brussels Airport heeft sinds vele jaren opnieuw een gedrukt milieuverslag. Alle aanwezige leden van de vergadering ontvingen een exemplaar.  

 

 

 

 

Volgende vergadering: donderdag 13 december 2012

bij Brussels Airport – Satelliet