OOSTENDSE MILIEURAAD WIL PLAFOND DAGVLUCHTEN 3.530 BEWEGINGEN EN BOUWSTOP
ROND LUCHTHAVEN. STAD ADVISEERT BEST. DEPUTATIE NEGATIEF
4 JUNI 2004
VOORSTANDERS LUCHTHAVEN OOSTENDE VRAGEN BOUWVERBOD
Millieuraad wil beperking op aantal dagvluchten
De Oostendse milieuraad is tegen de nachtvluchten op de luchthaven en Replo
vraagt dat het stadsbestuur een bouwstop invoert rond de luchthaven. Op deze
laatste vraag heeft het stadsbestuur al negatief gereageerd.
De milieuraad maakte zijn standpunt bekend in het kader van het openbaar
onderzoek naar de nieuwe twintigjarige milieuvergunning voor de luchthaven dat
momenteel loopt. De milieuraad wil naast een totaal verbod op nachtvluchten een
maximum aantal vluchten overdag. Het is de eerste keer dat de raad ook overdag
beperkingen vraagt. "We willen maximum 3.530 bewegingen per jaar. Dat komt neer
op gemiddeld minder dan vijf vliegtuigen die landen en opstijgen per dag", zegt
Maarten Wuestenberghs, voorzitter van de milieuraad. De milieuraad maakt zijn
advies over aan het stadsbestuur, die het op zijn beurt doorstuurt naar de
provincie. De bestendige deputatie, die uiteindelijk bevoegd is, neemt in het
najaar een beslissing.
Het Regionaal Platform Luchthaven Oostende, kortweg Replo, vraagt dat het
stadsbestuur van Oostende een bouwstop invoert rondom de luchthaven.
Replo verenigt gebruikers en voorstanders van de luchthaven. De organisatie zegt
dat het stadsbestuur verantwoordelijk is voor de toegenomen hinder rond de
luchthaven omdat het bouwvergunningen aflevert in de luchthavenzone.
Replo vraagt bovendien dat de puntpiste, een alternatieve piste met
aanvliegroute boven Leffinge, wordt aangelegd. Als voorstanders van de
luchthaven neemt Replo daarmee opmerkelijke standpunten in.
Het stadsbestuur van Oostende reageert echter negatief op de vraag: "Er komt
geen bouwstop omdat de Vlaamse overheid via het gewestplan bepaald heeft waar er
gebouwd kan worden en dat willen we respecteren bij de uitreiking van een
bouwvergunning", zo deelde schepen Bart Bronders mee.
Ook bij de luchthavendirectie oogsten de plannen van Replo weinig succes. "De
puntpiste is niet meer realistisch; ze is trouwens niet eens voorzien in het
gewestplan", aldus luchthavenmanager Gino Van Spauwen.