OOSTENDSE MILIEURAAD WIL PLAFOND DAGVLUCHTEN 3.530 BEWEGINGEN EN BOUWSTOP ROND LUCHTHAVEN. STAD ADVISEERT BEST. DEPUTATIE NEGATIEF

4 JUNI 2004

VOORSTANDERS LUCHTHAVEN OOSTENDE VRAGEN BOUWVERBOD
Millieuraad wil beperking op aantal dagvluchten

De Oostendse milieuraad is tegen de nachtvluchten op de luchthaven en Replo vraagt dat het stadsbestuur een bouwstop invoert rond de luchthaven. Op deze laatste vraag heeft het stadsbestuur al negatief gereageerd.

De milieuraad maakte zijn standpunt bekend in het kader van het openbaar onderzoek naar de nieuwe twintigjarige milieuvergunning voor de luchthaven dat momenteel loopt. De milieuraad wil naast een totaal verbod op nachtvluchten een maximum aantal vluchten overdag. Het is de eerste keer dat de raad ook overdag beperkingen vraagt. "We willen maximum 3.530 bewegingen per jaar. Dat komt neer op gemiddeld minder dan vijf vliegtuigen die landen en opstijgen per dag", zegt Maarten Wuestenberghs, voorzitter van de milieuraad. De milieuraad maakt zijn advies over aan het stadsbestuur, die het op zijn beurt doorstuurt naar de provincie. De bestendige deputatie, die uiteindelijk bevoegd is, neemt in het najaar een beslissing.

Het Regionaal Platform Luchthaven Oostende, kortweg Replo, vraagt dat het stadsbestuur van Oostende een bouwstop invoert rondom de luchthaven.
Replo verenigt gebruikers en voorstanders van de luchthaven. De organisatie zegt dat het stadsbestuur verantwoordelijk is voor de toegenomen hinder rond de luchthaven omdat het bouwvergunningen aflevert in de luchthavenzone.

Replo vraagt bovendien dat de puntpiste, een alternatieve piste met aanvliegroute boven Leffinge, wordt aangelegd. Als voorstanders van de luchthaven neemt Replo daarmee opmerkelijke standpunten in.

Het stadsbestuur van Oostende reageert echter negatief op de vraag: "Er komt geen bouwstop omdat de Vlaamse overheid via het gewestplan bepaald heeft waar er gebouwd kan worden en dat willen we respecteren bij de uitreiking van een bouwvergunning", zo deelde schepen Bart Bronders mee.
Ook bij de luchthavendirectie oogsten de plannen van Replo weinig succes. "De puntpiste is niet meer realistisch; ze is trouwens niet eens voorzien in het gewestplan", aldus luchthavenmanager Gino Van Spauwen.