Minister Galant betreurt ten zeerste de polemiek die is ontstaan rond de Kanaalroute
Minister
Galant heeft akte genomen van de artikels die vanmorgen in de pers zijn
verschenen. Jacqueline Galant herhaalt dat het sedert 2 april toegepaste
moratorium alle voorwaarden naleeft die van kracht waren vóór het plan
Wathelet van 6 februari 2014. Dit geldt ook voor de Kanaalroute. Het gevolg
daarvan is wel degelijk dat die route ontlast is in vergelijking met de
toestand die vóór het moratorium gold.
Er dient
herhaald te worden dat de vliegtuigen die tot de Kanaalroute toegelaten
worden een Quota Count-waarde (= geluidsniveau) lager of gelijk aan 4 moeten
hebben, dit overeenkomstig het ministerieel besluit van 3 mei 2004. Vóór
het Plan Wathelet was de in 2003 opgemaakte lijst van vliegtuigen van
toepassing. De vliegtuigen met een QC-waarde boven 4 gebruiken andere
bestaande routes.
Aangezien
die lijst nooit geactualiseerd werd, maakten vliegtuigen die niet aan de
voorgeschreven norm voldeden eveneens gebruik van de Kanaalroute.
Het DGLV en
Belgocontrol hebben de lijst geactualiseerd op vandaag, zonder dat die
evenwel exhaustief is. De Minister voegt eraan toe: "De niet-herziening
van de betrokken lijst had voor gevolg dat, vóór het plan Wathelet, de
Kanaalroute werd gebruikt door vliegtuigen die de norm van 4 niet
naleefden. Dit wekte toen bij niemand enige beroering los".
Opdat de
lijst voor honderd ten honderd nauwkeurigheid zou kunnen zorgen, wordt
momenteel bijkomend werk verricht. Daartoe zal de lijst uitgaan van de
inschrijving van de vliegtuigen. "Wij zullen dan zekerheid hebben over de
QC-waarde van elk vliegtuig; dergelijke nauwkeurigheidsgraad was onmogelijk
indien uitsluitend werd uitgegaan van het vliegtuigtype. Ik zal geen enkele
hogere geluidslast opleggen aan de Brusselaars. De norm zal nauwgezet
nageleefd worden. Wie kan mij dat in alle objectiviteit verwijten?",
verduidelijkt de Minister.
Minister Galant betreurt de polemiek:
"De Brusselse Minister van Leefmilieu heeft het ofwel duidelijk niet
begrepen ofwel wil ze een vruchteloze polemiek voeren. Ik maak er werk van,
en dit ondanks de niet-aflatende aanvallen, om de gebruiksvoorwaarden van de
vliegroutes in het kader van het moratorium te laten naleven."