5 maart 2004
NOTA AAN HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN
Betreft : Advies milieuvergunningsaanvraag van klasse 1
(Dossiernummer : VL/1/04/01)
Aanvrager : Brussels International Airport Company (BIAC)
Vooruitgangstraat 80
1030 Brussel
Adres inrichting : Luchthaven Brussel Nationaal
1930 Zaventem / 1820 Steenokkerzeel / 1830 Machelen / 3070 Kortenberg
Voorwerp aanvraag : het hernieuwen en uitbreiden (door toevoeging) van een vergunning voor een bestaande inrichting omvattende :
- terreinen voor vliegvelden met een start- en landingsbaan van : (voor de toepassing van deze rubriek wordt onder vliegvelden verstaan, de vliegvelden die beantwoorden aan de definitie van het Verdrag van Chicago van 1944 tot oprichting van de internationale burgerluchtvaartorganisatie) ten minste 1.900 meter : 07L-25R : 3.638 meter, 07R-25L : 3.211 meter en 02-20 : 2.984 meter.
Vlarem-rubriek : 57.1.2.
Openbaar onderzoek : 27/01/2004 – 26/02/2004. Er werden 2937 bezwaarschriften ingediend.
Voorstel van advies :
- Gelet op de milieuvergunningsaanvraag ingediend door de NV Brussels International Airport Company (BIAC) voor het hernieuwen en uitbreiden (door toevoeging) van een vergunning van een bestaande inrichting met als voorwerp : terreinen voor vliegvelden met een start- en landingsbaan van : (voor de toepassing van deze rubriek wordt onder vliegvelden verstaan, de vliegvelden die beantwoorden aan de definitie van het Verdrag van Chicago van 1944 tot oprichting van de internationale burgerluchtvaartorganisatie) ten minste 1.900 meter : 07L-25R : 3.638 meter, 07R-25L : 3.211 meter en 02-20 : 2.984 meter;
- Overwegende dat in deze milieuvergunningsaanvraag geen nieuwe elementen worden aangevraagd met betrekking tot de uitbating van de luchthaven in de zin van nieuwe infrastructuur met betrekking tot de pistes (nieuwe taxipiste, ILS, verlenging pistes,…).
- Overwegende dat in deze milieuvergunningsaanvraag alleen rubriek 57 wordt aangevraagd;
- Overwegende dat er bij deze milieuvergunningsaanvraag geen duidelijk overzicht wordt gegeven van de bestaande milieuvergunningen van de NV Biac; uit de aanvraag kan niet opgemaakt worden voor welke hinderlijke inrichtingen en termijnen, reeds een milieuvergunning werd afgeleverd aan de NV Biac; bijgevolg kan er geen inschatting worden gegeven over de volledige milieu-impact van de totale inrichting;
- Overwegende dat de aanvraag vaag blijft over de beheersing van grondlawaai en de uitstoot van schadelijke kerosinedampen; uit de aanvraag blijkt dat Biac enkel metingen van het grondlawaai uitvoerde in Steenokkerzeel en Zaventem, en niet in de gemeente Machelen, niet tegenstaande de woonkern van Diegem-Lo het dichtst bij de luchthaven is gelegen;
- Overwegende in de milieuvergunningsaanvraag enkel wordt ingegaan op grondlawaai, en de problematiek inzake luchtlawaai niet wordt behandeld omdat deze volgens de exploitant niet zou veroorzaakt worden door de uitbating van de luchthaven; in sectorale milieuvergunningsvoorwaarden van Vlarem II wordt opgelegd dat de exploitant jaarlijks verschillende geluidscontouren moet opmaken; bijgevolg kan gesteld worden dat de problematiek inzake luchtlawaai wel moet opgenomen worden in de milieuvergunning;
- Overwegende dat de effecten van nachtvluchten op de slaapverstoring zowel gerelateerd zijn aan de hoogte van de geluidspieken als aan het aantal ‘geluidsgebeurtenissen’; deze benadering wordt bijgetreden door de WHO.
- Overwegende dat het opmaken van een MER binnen afzienbare tijd verplicht zal worden voor het exploiteren van een luchthaven; Biac weliswaar gestart met de opmaak van een MER, maar de studie nog niet voltooid is; uit de resultaten van dit MER kan blijken dat het opleggen bijkomende bijzondere voorwaarden noodzakelijk zijn; het bijgevolg aangewezen is de vergunningstermijn te beperken tot maximum vijf jaar.
Besluit :
Artikel 1 : Het College van Burgemeester en Schepenen brengt een gunstig advies uit aangaande de milieuvergunningsaanvraag van de NV Biac, voor het hernieuwen en uitbreiden door toevoeging van de bestaande milieuvergunning, op voorwaarde dat de verplichtingen opgenomen in de bestaande milieuvergunning worden nagekomen en de vergunningstermijn de 5 jaar niet overschrijdt, zodat na deze periode rekening kan gehouden worden met de resultaten van het bestelde MER.
Artikel 2
: Het College van Burgemeester en Schepenen formuleert bijkomend
volgende opmerkingen en adviezen :
- Er dienen in de milieuvergunning voorwaarden opgenomen voor het baangebruik
zodat voor elk individu een globaal geluidsniveau niet wordt overschreden en de
frequentie van de geluidspieken binnen een aanvaardbaar niveau gehouden wordt;
- Dit aanvaardbare
belastingsniveau per individuele persoon kan enkel bekomen worden door een
evenwichtige spreiding van opstijgingen en landingen in tijd en in ruimte;
- Het uitrusten van de baan 25L met een volledige taxibaan zodat deze ook als
startbaan kan gebruikt worden, wat de eerlijke spreiding van de lawaaihinder ten
goede komt;
- Er moeten maatregelen opgelegd worden om het grondlawaai te beperken,ook voor de woningen gelegen in de deelgemeente Diegem;
- Het bestelde MER moet zonder
verder verwijl worden opgesteld;
- Er moet binnen een op te leggen termijn een onafhankelijk pollutie- en
hindermeetnet uitgebouwd worden.
Leefmilieu,
Sylvia SPEECKAERT