Keuze van het baangebruik in functie van de windcomponenten
Volgens de huidige luchtvaartwetgeving op de luchthaven Brussel-Nationaal , gebeurt de keuze van de te gebruiken banen, zowel overdag als ’s nachts, volgens de waarden van de windcomponenten en volgens het nieuw preferentieel systeem voor baangebruik.
Volgens paragraaf 4 “Selection of Runway–in-use” van de Aeronautical Information Publication (AIP) bladzijde AD 2-EBBR-17, van 10 November 2016, omschreven in alinea 4.2 is het preferentieel baangebruik NIET de beslissende factor in het toekennen van de banen onder de volgende omstandigheden:
Wind Criteria
In selecting the runway combination to be used, the following wind components shall be applied:
Runway-in-use: wind components are exceeded at:
|
RWY 25L/R |
RWY 19 (TKOF only |
Tailwind MAX |
7 KT |
7 KT |
Crosswind MAX |
20 KT |
20 KT |
|
RWY 01 |
RWY 07L/R |
RWY 19 (TKOF and ARR |
Tailwind MAX |
OKT – 3 KT(incl) |
OKT – 3 KT(incl) |
OKT – 3 KT(incl) |
Crosswind Max |
20 KT |
20 KT |
20 KT |
Note: (incl) means that the wind component threshold is exceeded when the component exceeds 3KT.
Exceptions
The preferential runway system is not the determining factor in runway selection under the following circumstances:
a. when the crosswind component exceeds 20KT or more (gusts included);
b. when the tailwind component exceeds 7KT or more (gusts included);
c. when the runways are contaminated or when estimated surface friction is less than good;
d. when alternative runways are successively requested by pilots for safety reasons;
e. when pilots report excessive wind at higher altitudes resulting in go-arounds;
f. when wind shear has been reported or forecast, or when thunderstorms are expected to affect arriving or departing
traffic;