De politiek onderzoekt hoever ze met redelijke mensen kunnen gaan om onredelijke mensen tevreden te stellen.
In november vorig jaar berichtten we al in een infoflash dat het spook van de concentratie nog steeds boven ons hoofd hing. Binnen een maand is het zover.
Willen we dit scenario keren, moeten we dringend met zijn allen ons protest laten horen bij de betrokken politici. We moeten hun duidelijk maken dat we geen tweederangsburgers zijn en dat we gelijke rechten hebben. De Noordrand draagt nu al de zwaarste last en er kan echt geen vliegtuig meer bij.
Wat is er nu juist aan de hand? Om dit te beantwoorden bekijken we drie recente beslissingen die heel het spreidingsplan onderuit halen en zorgen voor wat we als "Landuyt I" of "Durant II" zouden kunnen bestempelen.
Windnormen
Ten eerste stellen we vast dat Minister Landuyt – die federaal bevoegd is voor mobiliteit en die Bert Anciaux in deze functie is opgevolgd – de windnormen opnieuw heeft aangepast. Heb ik hier last van, zal u denken? Ja. Windnormen bepalen immers de kracht van de zij- en rugwind die er maximaal mag zijn wil een vliegtuig "veilig" kunnen opstijgen of landen. Wat stellen we nu vast: de normen voor de baan 02/20 liggen merkelijk lager dan deze voor de banen 25/07. Dit betekent concreet dat bij een zuchtje zij- of rugwind de vliegtuigen niet meer kunnen opstijgen of landen op baan 02/20 en dienen uit te wijken naar banen 25/07. Het moet echter bijna stormen om de omgekeerde beweging te bekomen. Dit alles betekent een gemiddelde toename met 10 à 15% opstijgingen langsheen de al zwaarst getroffen Noordrand om een vermindering te bekomen van de al beperktere hinder in de Oostrand.
Gerechtelijke uitspraak
Op 17 maart 2005 deed het Hof van Beroep van Brussel (Franstalige kamer) uitspraak in de zaak over de landingen op baan 02 gedurende drie halve nachten per week en één zaterdag om de twee weken (dit zijn theoretische waarden uit het spreidingsplan welke in realiteit helemaal niet gehaald worden). Gevolg is een verbod om deze baan nog langer te gebruiken voor de landingen, tenzij het echt niet anders kan zoals bij extreme weersomstandigheden en werken aan andere pistes. Heb ik hier last van, zal u denken? Ja. Wanneer baan 02 wordt gebruikt om te landen wordt er immers gebruik gemaakt van de banen 02, 07R en 07L om op te stijgen richting Leuven. Van zodra men niet meer mag landen op baan 02, kan men dus ook niet meer opstijgen van de banen 02, 07R en 07L. Waar kan men dan wel opstijgen? Op de banen 25R en 20, maar echter zeer beperkt op deze laatste gezien de veel lagere! windnorm op deze baan. Uiteindelij ke zal meer dan 95% van de vertrekken gebeuren op baan 25R over Diegem. Dag en nacht. Zeven dagen op zeven.
Brussel
De toename in gebruik van baan 25R betekent een rechtstreekse stijging van de hinder in het Brusselse Gewest. Om de mensen in Laken, Jette, Ganshoren en Sint-Agatha-Berchem hiervan te sparen heeft Brussel besloten om de ringroute noordelijker op te schuiven boven……juist, de in Vlaanderen gelegen Noordrand. Op zijn beurt betekent dit een toename van de hinder voor Grimbergen, Strombeek, Meise en Wemmel.
Politiek
Met grote verbazing stellen we vast dat de Vlaamse politici nu al twee jaar en half spreken over spreiding, maar ze handelen naar concentratie in Vlaanderen toe. Steevast gaan ze op de buik voor de eisen van de Oostrand en Brussel. Zo heeft CD&V bij middel van Minister Peeters bijvoorbeeld nagelaten om beperkende maatregelen op te nemen in de milieuvergunning van BIAC, waardoor een terugkeer naar de concentratie perfect tot de mogelijkheden behoort. Zo ook minister Landuyt, die eigenlijk zelf niet goed de impact van zijn nieuwe windnormen begreep, maar ze doorvoerde om de politici uit Brussel en de Oostelijke faciliteitengemeenten niet te froisseren. Het is duidelijk dat de politiek de Noordrand als redelijk beschouwt en nu volop bezig is om te toetsen hoever ze bij de redelijken kunnen gaan om zo de onredelijken tegemoet te komen. Een onredelijke eis die je maar hard genoeg uitschreeuwt heeft meer impact dan het op een volwassen manie! r kenbaar maken van redelijke eisen . Een normaal mens verwacht het omgekeerde.
"Er zijn zo van die momenten waarop je alle geloof in de politiek en in de rechtstaat verliest", schrijft Bert Anciaux in zijn weblog van 17 maart. Je kan het niet beter formuleren. "Egoïsme en puur eigenbelang worden tot algemene norm verheven. De gelijkheid van de mensen wordt genegeerd en de ene inwoner blijkt meer rechten te hebben dan de andere inwoner. In zulk een land leven we dus".
Als u het met deze handelswijze eens bent hoeft u niets te doen. De concentratie komt terug en binnen afzienbare tijd zult u geconfronteerd worden met de gevolgen, vooral op gebied van uw gezondheid en die van uw kinderen.
Bent u echter van mening dat u geen tweederangsburger bent en dat u dezelfde rechten hebt als anderen, dan moet u dringend handelen en uw ongenoegen aan de politici kenbaar maken. Dit wordt extreem in praktijk gebracht in de Oostrand en het Brussels Gewest. Zij leggen met enkelen een enorme druk op hun Franstalige politici, die deze druk in concrete resultaten weten om te zetten. Burgemeester Vandenhautte schrijft in een recente mail letterlijk: "C'est le moment opportun de mettre la pression maximale, de forcer une décision de faire tomber ce Plan Anciaux. Plus que jamais nous comptons sur vous pour que tous les politiques soient harcelés pendant un mois de plaintes, d'avis, de courriers, de mails du sonomètres. Nous devons exercer une PRESSION POLITIQUE qui les oblige, pour une fois, à ne PAS nous laisser tomber". Mail dus dagelijks uw klachten aan de betrokken politici op federaal en Vlaams niveau, alsook naar de ombudsdienst, ! de lokale mandatarissen en bezorg s teeds een kopij aan Actie Noordrand. Het feit dat de hinder in de Noordrand de laatste tijd dragelijker was maakt dat er hier minder mensen klagen. Dit wordt nu volop tegen ons gebruikt.
Actie Noordrand (VZW Boreas) en haar werkgroep Daedalus blijven ijveren voor een evenredige spreiding van de hinder. Ondanks het feit dat de Noordrand de dichtstbevolkte zone rond de luchthaven is (de Noordrand heeft 140% inwoners tegenover de Oostrand). Ondanks het feit dat de Noordrand-gemeenten niet in het verlengde liggen van welke start- of landingsbaan ook (in tegenstelling tot de Oostrand en het hele Brusselse Gewest). Als deze spreiding op een correcte manier gebeurt kan men trouwens niet meer spreken van hinder. Enkele vliegtuigen per uur gedurende de dag en een paar per nacht kan een redelijk mens perfect aanvaarden.
Om dit alles verder te zetten blijven we uw steun nodig hebben, zowel financieel en moreel als actiegericht. U kan uw bijdrage leveren aan een eerlijke spreiding door lid te worden van de in 2004 opgerichte VZW BOREAS. Dit is de toekomstgerichte vereniging die Actie Noordrand en Daedalus in zich draagt.
U wordt vandaag nog lid van onze vzw Boreas door 25 Euro te storten op onze
rekening
833-5436049-39
(vzw Boreas, 1853 Strombeek)
met de vermelding vermelding 'lidgeld 2005'
Ofwel stort u gewoon een steunbijdrage op hetzelfde rekeningnummer maar nu met de vermelding ‘steunbijdrage sympathisant’. Alle bijdragen worden vanzelfsprekend discreet behandeld.