Infoflash 21.2.2005
Beste mensen, inwoners van de Noordrand.
Nu is het aan ons!
Luc Vander Kelen, goed geïnformeerd hoofdredacteur van Het Laatste Nieuws,
signaleerde recent in een commentaar de Noordrandconcentratie als reëel
ruilmiddel voor een oplossing voor Brussel Halle Vilvoorde. (Zie
www.actienoordrand.be: 'De Pers/La Presse'). Dwz: uitzichtloze
onleefbaarheid van de Noordrand tot op 20 km van de luchthaven in ruil voor een
symbolisch belangrijk administratief dossier.
Daarom is het nu aan ons. Bijgaand Persbericht stuurde Daedalus uit op maandag
21 februari.
Op www.actienoordrand.be vindt u onder 'Schrijf, mail en fax' alle
contactgegevens, per gemeente, van burgemeester en schepenen. Ook de partij
waartoe ze behoren.
Bel, schrijf of mail ze, en vraag dringend dat ze bij hun partijbestuur
tussenkomen. Dat er in de Noordrand alleen maar méér gespreid kan worden. Dat er
alleen maar mínder vliegtuigen kunnen komen. Dat er geen vliegtuig meer bij kan,
onder géén voorwaarde.
De politieke druk aan Franstalige kant is en blijft gigantisch. Laat de Vlaamse
onderhandelaars via uw lokale politici weten dat de Noordrand nog altijd
solidair verenigd, uitsluitend en alleen, voor échte spreiding gaat.
Wordt daarom zelf steunend lid van Boreas, de vzw waaraan ook de
Noordrandgemeenten bijdragen om de dure juridische procedures te betalen waartoe
b.v. Minister Peeters de Noordrand dwingt ivm de Milieuvergunning van Biac.
Daedalus doet vastberaden door met zijn juridische en technische dossiers. Nu is
het aan ons.
DAEDALUS PERSBERICHT
21 Februari 2005
NIETS OVER BRUSSEL*, ALLES OVER VLAANDEREN
Wat wil Vlaanderen?
Het ontwerp waaraan de specialisten van de kabinetten van Leterme, Peeters,
Anciaux en Vandenbroucke werken n.a.v. het intergewestelijk overleg rond de
geluidshinder van Brussel Nationaal verenigt volgens goede bronnen zowel de
standpunten van SP.a-Spirit als die van CD&V.
Dit zijn de vier basis-uitgangspunten.
- Veilige ICAO windnormen voor alle banen, ttz.
5 knopen rugwind,
15 knopen zijwind windstoten inbegrepen,
dag én nacht
- wisselend baangebruik (in het Frans: ‘repartition’):
het zgn plan A34.
- rechtstreeks in functie van bestemming vliegen.
- consequente spreiding van de routes over een zo ruim mogelijk gebied (in
het Frans: ‘dispersion’).
Wat wil Brussel?
Volgens goede bron zijn de Vlaamse onderhandelaars zich ervan bewust dat de
discussienota waarin het Brussels Gewest de zgn. terugkeer naar de toestand van
1999 bepleit, oude wijn is in nieuwe zakken. Het wil nu al 30 jaar lang dat
Vlaanderen dag en nacht alles krijgt.
Geconcentreerde vliegtuigen.
Geconcentreerde vervuiling.
Geconcentreerde gezondheidskosten (€250 mio per jaar).
Geconcentreerde onleefbaarheid en het einde van de leefkwaliteit in Vlaamse
gemeenten tot op 20 km van de luchthaven!
De Raad van State was op 17 maart 2004 ondubbelzinnig: sinds 1971 - toen alles
nog rechtstreeks naar bestemming over Brussel vertrok - is er geen ‘standstill’
meer geweest.
30 jaar lang ijverden politiek gesteunde Brusselse actiegroepen om de lasten van
Brussel Nationaal boven Vlaanderen te leggen.
Twee ministers bevochten dit. Jean-Luc Dehaene spreidde: Durant maakte dit
ongedaan.
Bert Anciaux heeft opnieuw gespreid. Twee Brusselse politici: Huytebroeck en
Picqué, willen deze spreiding opnieuw terugdraaien en Vlaanderen haar
onbeschaamdheid dubbel en dik betaald zetten: het krijgt meer dan ooit tevoren!
Onder de dekmantel van "...aanpassing nachtvluchten" wordt in werkelijkheid de
last van Brussel Nationaal dag én nacht ver weg gestuurd van het Brussels*
Gewest en de Oostelijke faciliteitengemeenten.
De Vlaamse onderhandelaars weten dat het voorstel Huytebroeck/Picqué voor
Vlaanderen het volgende inhoudt.
- 95% van de landingen, dag én nacht.
Steenokkerzeel op de 25R.Erps-Kwerps op de 25L.
-95% van de dagvertrekken vanaf de 25R over Diegem en Haren.
De helft via de Bocht naar Links naar de Oostrand.
De helft via de Bocht naar Rechts naar de Noordrand.
-95% van de nachtvertrekken
- daarvan 80% vanaf de 25R over Diegem, Haren, Neder-over-Heembeek en de
Vlaamse Noordrand, zoals Durant dat in oktober 2002 doorvoerde: een
concentratie die gedeeltelijk werd teruggebracht
- de andere 15% vanaf de 20 over Vlaamse niet-faciliteitengemeenten in de
Oostrand.
(Zie gedetailleerde technische analyse in bijlage).
Wie - al is het vlak onder de baan - in het Brussels* Gewest woont en in de
Oostelijke faciliteitengemeenten, wordt zoveel mogelijk ontzien. Wie daarentegen
tot op 20 km van de luchthaven in Vlaanderen woont, wordt zoveel mogelijk
belast.
Bevolkingsdichtheid wil voor Brussel zeggen: Franssprekende bevolkingsdichtheid
Als het Brussels Gewest zegt: "...rekening houdend met de zgn.
bevolkingsdichtheid", dient men te lezen: "...rekening houdend met de dichtheid
van Franssprekenden in het Brussels Gewest en in de Oostelijke
faciliteitengemeenten." Dat is wat het duo Huytebroeck en Picqué bedoelt met
‘densiteit’.
Objectief woont in de hinderzone van de Oostrand onder baan 20/02 maar liefst
40% minder mensen dan in de Noordrand. Toch blijft het Brussels Gewest
onverminderd bij zijn standpunt. Alles over Vlaanderen. Niets over het Brussels*
Gewest en Oostelijke faciliteitengemeenten.
‘Densité de population’: 10 x minder hinder voor inwoner van het Brussels Gewest
+ Oostelijke faciliteitengemeenten dan voor overvlogen inwoner van Vlaanderen.
"Densité de population" concreet. Elke individuele inwoner, zonder één
uitzondering, van het Brussels* Gewest + faciliteitengemeenten (behalve Wemmel
dat in de Noordrand ligt) krijgt 10x minder lawaai te verduren dan elke inwoner
die in Vlaanderen onder de geconcentreerde landings- en opstijgroutes woont.
Daedalus stelt nogmaals volgende concrete oplossingen voor, die élk individu
rond de luchthaven en blijvende rechtszekerheid en blijvende leefbaarheid
bieden:
Realiseer dit op de grond door:
Beperkt de individuele belasting voor de omwonenden verder van de luchthaven
door het gelijk verdelen van de lasten van de luchthaven in de lucht door
Daedalus
Actie Noordrand
0486 / 582 499
0494 / 216 881
daedalus.werkgroep@pandora.be
Actienoordrand@belgacom.net
www.actienoordrand.be <http://www.actienoordrand.be/>
*Brussel = zonder de zgn ‘opgeofferde’ gebieden in het Brussels Gewest. Het
"Brussels aandeel in de hinder van de luchthaven" betreft uitsluitend de
gemeenten onder de bocht naar rechts (Haren, Neder-over-Heembeek) en onder de
bocht naar links (Evere, Schaarbeek). De luchthaven ligt zo dicht bij het
Brussels Gewest dat vertrekkende vliegtuigen deze niet volledig kunnen vermijden
zonder uit te lucht te vallen. Hoewel twee van de zes landingsbanen specifiek
werden ontworpen om boven Brussel te landen wordt er niet boven Brussel geland.
technische analyse:
'Brussel Kiest Beste uit 3 werelden'