Infoflash 21.2.2005

Beste mensen, inwoners van de Noordrand.

Nu is het aan ons!

Luc Vander Kelen, goed geïnformeerd hoofdredacteur van Het Laatste Nieuws, signaleerde recent in een commentaar de Noordrandconcentratie als reëel ruilmiddel voor een oplossing voor Brussel Halle Vilvoorde. (Zie www.actienoordrand.be: 'De Pers/La Presse'). Dwz: uitzichtloze onleefbaarheid van de Noordrand tot op 20 km van de luchthaven in ruil voor een symbolisch belangrijk administratief dossier.

Daarom is het nu aan ons. Bijgaand Persbericht stuurde Daedalus uit op maandag 21 februari.
Op www.actienoordrand.be vindt u onder 'Schrijf, mail en fax' alle contactgegevens, per gemeente, van burgemeester en schepenen. Ook de partij waartoe ze behoren.

Bel, schrijf of mail ze, en vraag dringend dat ze bij hun partijbestuur tussenkomen. Dat er in de Noordrand alleen maar méér gespreid kan worden. Dat er alleen maar mínder vliegtuigen kunnen komen. Dat er geen vliegtuig meer bij kan, onder géén voorwaarde.

De politieke druk aan Franstalige kant is en blijft gigantisch. Laat de Vlaamse onderhandelaars via uw lokale politici weten dat de Noordrand nog altijd solidair verenigd, uitsluitend en alleen, voor échte spreiding gaat.
Wordt daarom zelf steunend lid van Boreas, de vzw waaraan ook de Noordrandgemeenten bijdragen om de dure juridische procedures te betalen waartoe b.v. Minister Peeters de Noordrand dwingt ivm de Milieuvergunning van Biac. Daedalus doet vastberaden door met zijn juridische en technische dossiers. Nu is het aan ons.

 

DAEDALUS PERSBERICHT
21 Februari 2005
 

VLAAMS ONTWERP IVM DAG- EN NACHTVLUCHTEN
VERENIGT CD&V en SP.a-SPIRITSTANDPUNTEN
NOTA HUYTEBROECK/PICQUE OUDE WIJN IN NIEUWE ZAKKEN:
 

NIETS OVER BRUSSEL*, ALLES OVER VLAANDEREN

Wat wil Vlaanderen?

Het ontwerp waaraan de specialisten van de kabinetten van Leterme, Peeters, Anciaux en Vandenbroucke werken n.a.v. het intergewestelijk overleg rond de geluidshinder van Brussel Nationaal verenigt volgens goede bronnen zowel de standpunten van SP.a-Spirit als die van CD&V.

Dit zijn de vier basis-uitgangspunten.

- Veilige ICAO windnormen voor alle banen, ttz.

- wisselend baangebruik (in het Frans: ‘repartition’):
 

- rechtstreeks in functie van bestemming vliegen.

- consequente spreiding van de routes
over een zo ruim mogelijk gebied (in het Frans: ‘dispersion’).

Wat wil Brussel?

Volgens goede bron zijn de Vlaamse onderhandelaars zich ervan bewust dat de discussienota waarin het Brussels Gewest de zgn. terugkeer naar de toestand van 1999 bepleit, oude wijn is in nieuwe zakken. Het wil nu al 30 jaar lang dat Vlaanderen dag en nacht alles krijgt.

Geconcentreerde vliegtuigen.

Geconcentreerde vervuiling.

Geconcentreerde gezondheidskosten (€250 mio per jaar).

Geconcentreerde onleefbaarheid en het einde van de leefkwaliteit in Vlaamse gemeenten tot op 20 km van de luchthaven!

De Raad van State was op 17 maart 2004 ondubbelzinnig: sinds 1971 - toen alles nog rechtstreeks naar bestemming over Brussel vertrok - is er geen ‘standstill’ meer geweest.
30 jaar lang ijverden politiek gesteunde Brusselse actiegroepen om de lasten van Brussel Nationaal boven Vlaanderen te leggen.
Twee ministers bevochten dit. Jean-Luc Dehaene spreidde: Durant maakte dit ongedaan.
Bert Anciaux heeft opnieuw gespreid. Twee Brusselse politici: Huytebroeck en Picqué, willen deze spreiding opnieuw terugdraaien en Vlaanderen haar onbeschaamdheid dubbel en dik betaald zetten: het krijgt meer dan ooit tevoren! Onder de dekmantel van "...aanpassing nachtvluchten" wordt in werkelijkheid de last van Brussel Nationaal dag én nacht ver weg gestuurd van het Brussels* Gewest en de Oostelijke faciliteitengemeenten.

De Vlaamse onderhandelaars weten dat het voorstel Huytebroeck/Picqué voor Vlaanderen het volgende inhoudt.

- 95% van de landingen, dag én nacht.
 

-95% van de dagvertrekken vanaf de 25R over Diegem en Haren.
 

-95% van de nachtvertrekken
 

(Zie gedetailleerde technische analyse in bijlage).

Wie - al is het vlak onder de baan - in het Brussels* Gewest woont en in de Oostelijke faciliteitengemeenten, wordt zoveel mogelijk ontzien. Wie daarentegen tot op 20 km van de luchthaven in Vlaanderen woont, wordt zoveel mogelijk belast.

Bevolkingsdichtheid wil voor Brussel zeggen: Franssprekende bevolkingsdichtheid

Als het Brussels Gewest zegt: "...rekening houdend met de zgn. bevolkingsdichtheid", dient men te lezen: "...rekening houdend met de dichtheid van Franssprekenden in het Brussels Gewest en in de Oostelijke faciliteitengemeenten." Dat is wat het duo Huytebroeck en Picqué bedoelt met ‘densiteit’.

Objectief woont in de hinderzone van de Oostrand onder baan 20/02 maar liefst 40% minder mensen dan in de Noordrand. Toch blijft het Brussels Gewest onverminderd bij zijn standpunt. Alles over Vlaanderen. Niets over het Brussels* Gewest en Oostelijke faciliteitengemeenten.

‘Densité de population’: 10 x minder hinder voor inwoner van het Brussels Gewest + Oostelijke faciliteitengemeenten dan voor overvlogen inwoner van Vlaanderen.

"Densité de population" concreet. Elke individuele inwoner, zonder één uitzondering, van het Brussels* Gewest + faciliteitengemeenten (behalve Wemmel dat in de Noordrand ligt) krijgt 10x minder lawaai te verduren dan elke inwoner die in Vlaanderen onder de geconcentreerde landings- en opstijgroutes woont.

Daedalus stelt nogmaals volgende concrete oplossingen voor, die élk individu rond de luchthaven en blijvende rechtszekerheid en blijvende leefbaarheid bieden:

Realiseer dit op de grond door:
 

Beperkt de individuele belasting voor de omwonenden verder van de luchthaven door het gelijk verdelen van de lasten van de luchthaven in de lucht door
 

Daedalus

Actie Noordrand


0486 / 582 499


0494 / 216 881


daedalus.werkgroep@pandora.be

Actienoordrand@belgacom.net

www.actienoordrand.be <http://www.actienoordrand.be/>
*Brussel = zonder de zgn ‘opgeofferde’ gebieden in het Brussels Gewest. Het "Brussels aandeel in de hinder van de luchthaven" betreft uitsluitend de gemeenten onder de bocht naar rechts (Haren, Neder-over-Heembeek) en onder de bocht naar links (Evere, Schaarbeek). De luchthaven ligt zo dicht bij het Brussels Gewest dat vertrekkende vliegtuigen deze niet volledig kunnen vermijden zonder uit te lucht te vallen. Hoewel twee van de zes landingsbanen specifiek werden ontworpen om boven Brussel te landen wordt er niet boven Brussel geland.
 


technische analyse: 'Brussel Kiest Beste uit 3 werelden'