INFOFLASH 21.7.2012

 

VAN 100 NAAR 10 ROUTES ?

MEER DAN 500.000 INWONERS IN HET BRUSSELS GEWEST

DIE NIET MEER OVERVLOGEN ZULLEN WORDEN?

PLAN WATHELET IS ZUIVER CONCENTRATIEPLAN BOVEN NOORDRAND

 

ACTIE NOORDRAND EIST STRIKTE EN CONSEQUENTE TOEPASSING

VAN DE 5 PRINCIPES VOOR ROUTES LUCHTHAVENAKKOORD 2010

ANDERS DREIGT JURIDISCHE ANARCHIE

 

Het plan Wathelet reduceert het aantal routes rond Brussels Airport

van 100 naar 10, spaart meer dan 500.000 inwoners in het Brussels Gewest

en is dus een zuiver concentratieplan.*

 

Onmiddellijke eisen:

openbaarmaking van alle routes met technische beschrijving en exacte becijfering van toename van het aantal vluchten boven dezelfde mensen (die Wathelet de 'minder mensen' noemt'): = frequentie. (zie addenda).

Structurele eisen:

- juridisch onaanvechtbare verdeling (gelijke behandeling van alle Belgen rond de luchthaven cfr. Grondwet) van de hinder van Brussel Nationaal, dus

- strikt gelijke toepassing van ALLE 5 principes voor alle routes zoals overeengekomen in het luchthavenakkoord van 2010 met een formele eis van de Vlaamse gewestregering (zie addenda).

1. de veiligheid is prioritair,

2. de capaciteit van de luchthaven moet gegarandeerd,

3. men kiest voor rechtdoor vliegen via de kortste vliegroutes om evidente ecologische en economische redenen,

4. men vermijdt concentratie van vliegverkeer over bevolkt gebied,

5. men kiest voor de eenvoud (zoveel mogelijk dezelfde procedures dag, nacht, week en weekend)

 

Voor wie nog kan rekenen: als men hetzelfde aantal vluchten concentreert op 10 routes ipv op 100, krijgen mensen onder de 10 nieuwe routes dan meer vluchten? Of krijgen ze minder vluchten?

 

Wathelet concentreert een deel van de vluchten boven de Brusselse Kanaalzone en concentreert de rest BOVEN de Ring, verder de Vlaamse Noordrand in. De Noordrand is een dichtbevolkte zone, gelegen buiten het verlengde van enige start-of landingsbaan ten noordwesten van de luchthaven. De vluchten naar het westen, het zuidwesten en zuiden worden via een kilometerslange omleidingsroute eerst langs deze Vlaamse Noordrand gestuurd, zogezegd over de amper 80 meter brede Ring. In tegenstelling tot wat gesuggereerd wordt zullen de inwoners van Koningslo, Grimbergen, Meise en Wemmel via de Ringroute nog méér overvlogen worden dan nu al gebeurt. (zie addenda). Dit is juridisch zeer aanvechtbaar cfr. de consequente toepassing van de 5 principes uit het Luchthavenakkoord van 2010 en de basisbeginselen van de Belgische Grondwet.

 

Enig doel van Wathelet en een ganse Brussels-Franstalige politieke lobby: het Brussels Gewest en vooral haar meer welvarende inwoners nog meer vrijwaren van hinder van Brussels Airport. Dit gaat platweg ten koste van een Vlaamse regio die nu al geconcentreerd overvlogen wordt (zie addenda) en is dus onaanvaardbaar.

 

 

Lees het volldige persbericht