Info-flash 20.2.2012
Hoe de politiek, dank zij het hanteren van een 7 uur durende nacht die al eindigt om 6 u, de Noordrand opnieuw zwaarder kon belasten.
Berekeningen gebeuren op basis van de vluchtlijsten voor de zogenaamde 'operationele nacht' zoals gehanteerd door BAC en de Belgische politiek en deze gaat van 23 u tot 6 u. De officiële, 8 uur durende, nacht van de EU en de WGO gaat van 23 u tot 7 u.
Tijdens deze verkorte operationele nacht is de verdeling tussen baan 20 (Oostrand) en baan 25R (Noordrand) procentueel als volgt:
2009: baan 20 28.1% baan 25R 61.7%
2010: baan 20 28.9% baan 25R 50.6% (rest op baan 07)
2011: baan 20 40.4% baan 25R 45.9
Er is een trend naar een meer evenwichtige verdeling tussende banen 20 en 25R voor de periode tussen 23 en 6 u. Dit is vooral te wijten aan een relatieve toename van het aantal vluchten naar HUL (oostelijke bestemmingen), naar men mag aannemen door het in gebruik nemen van de DHL hub in Leipzig.
Belangrijke details om de cijfers goed te begrijpen:
1. De 'operationele' nacht van BAC nacht gaat slechts van 23 u tot 6 u.
2. De 'officiële' nacht van de EU en de WGO nacht gaat van 23 tot 7 u.
3. Om 6 u 's morgens gaat de startbaan 20 in Sterrebeek dicht voor de rest van de dag. De baan 25R daarentegen blijft 24u/24u open en is voorzien als uitverkoren baan in 98% van de tijd dat de luchthaven operationeel is. De uitzondering zijn de nachten van za op zo en van zo op ma, dan zijn de banen 25L en 20 uitverkoren).
4. Tussen 6 u en 7 u zijn er meer nachtvertrekken dan tussen 23 u en 6 u. Bvb in december 2011 waren er 366 vluchten tussen 23 u en 6 u en 455 vluchten tussen 6 u en 7 u.
5. De wettelijke vermindering van het aantal nachtvertrekken tussen 23 u en 6 u heeft dus niet tot gevolg heeft dat deze vluchten verdwijnen maar dat ze worden verplaatst naar het laatste uur van de EU nacht (6 u tot 7 u) en het laatste uur van de EU avond (22 u tot 23 u).
De pers stelt en citeert oa Eric Van Rompuy dat de hinder is afgenomen. Nader toezien op deze cijfers toont aan dat de relatieve én de totale belasting voor de omwonenden, die vanaf de baan 25R overvlogen worden, opnieuw sterk is toegenomen sinds de beslissing van Schouppe in 2008. De belasting voor de omwonenden onder baan 20 is sindsdien opnieuw afgenomen. En dit in de belangrijke uren van de eerste en de laatste (diepe) slaap.