Infoflash 14 april 2009 

 

Etienne Schouppe probeert de Noordrand gaar te koken zonder dat we er erg in hebben door het slechte nieuws te doseren.

"15 april vliegtuigvrije vrijdagnacht van 5 u voor Noordrand" was een sprookje om ons zoet te houden.

Pas in oktober is het gedaan met vrijdagse concentratienachten. 

De vliegtuigvrije weekendnachten worden "geleidelijk" ingevoerd tot oktober 2009. Zet u maar schrap, vlucht als u kan en protesteer massaal: bij de ombudsdienst, uw plaatselijke politieke mandatarissen en uw Vlaamse of federale politieke mandatarissen. Er komen nog tientallen vrijdagse concentratienachten: de weekendnacht dat 't meest gevlogen wordt!

 

 

Viegtuigvrije weekendnachten; voorzien en werkelijk. Vrijdagnacht blijft drukstgevlogen weekend-concentratienacht tot oktober 2009.

 

Vanaf 1 februari is het spreidingsplan opgedoekt. Etienne Schouppe wist niet hoe snel hij dit moest doorvoeren. De rest van het Luchthavenakkoord Leterme (LAL) laat op zich wachten. Het verbaze niemand.

In de week-ends wordt sinds die datum op vrijdagnacht uitsluitend baan 25R gebruikt. Zaterdagnacht is in principe voor baan 25L  en  zondagnacht  voor baan 20.  Daardoor zou iedere zone twee vliegtuigvrije weekendnachten krijgen. Aanvankelijk was dit aangekondigd door de ombudsman voor 15 april. Nu blijkt dat pas vanaf dan geen slots meer voor deze nachten verkocht mogen worden! De tot nu toe verkochte slots worden nog wel de ganse zomer gevlogen.

 

Intussen wordt baan 25R  ook de andere weekendnachten gebruikt. Want de verschillende windnormen die tot het spreidingsplanregime behoren bleven nog behouden. Zo werd de 25R  b.v. gebruikt op de zondagnachten 08-09/03, 29-30/03 en 15-16/02  en de zaterdagnachten 07-08/02 en 28/02-01/03. Baan 25L (over Zaventem) werd behalve de zaterdag ook gebruikt op de zondagnacht 08-09/02 en de vrijdagnacht 13-14/02. Alleen de baan 20 (Oostrand, waar de echte 'important people' wonen) blijft nu al buiten schot.  De 25R heeft vrijdagnacht bovendien minstens twee keer zoveel vluchten als de twee andere banen samen op zaterdag en zondag!

 

DE NOORDRAND HEEFT DUS TOT OKTOBER GEEN ENKELE RUSTIGE NACHT OF RUSTIG NACHTDEEL MEER! GEEN ENKEL! EN NIEMAND DIE WEET WIE IN SEPTEMBER OVER DE WINDNORMEN GAAT BESLISSEN, HOE DEMOCRATISCH CONTROLEERBAAR DAT GAAT ZIJN, OP BASIS VAN WELKE KRITERIA MEN GAAT WERKEN... NIEMAND OF TOCH BIJNA NIEMAND. U EN WIJ IN ELK GEVAL NIET. ER IS MAAR EEN AGENDAPUNT DAT WE IN DE NOORDRAND NU AL KUNNEN VOORSPELLEN: ALLES BIJ HEN (Noordrand), NIKS BIJ ONS (important people).

 

Vliegtuigvrije weekendnachten

baan 25R

baan 25L

baan 20

 

Voorzien

Werkelijk

Voorzien

Werkelijk

Voorzien

Werkelijk

Febr.  2009

8

5

8

6

8

8

Maart 2009

9

7

9

9

8

8

 

 

 

 

 

 

 

Totaal 2009, over 2 maanden

17

12

17

15

16

16

 

 

 

 

 

persbericht donderdag 2 april 2009

Op 19 december 2008 bereikte de Ministerraad een akkoord over een algemeen plan voor de aanpak van de geluidshinder rond de luchthaven Brussel-Nationaal. Het ging om een pakket maatregelen, die in de loop van het jaar 2009 stapsgewijs zouden worden getroffen.

Sedertdien werd reeds een aantal maatregelen uit het akkoord effectief: de beperking van het aantal nachtvluchten tot 16.000 slots per jaar (21 januari 2009) en het nieuwe baangebruik in functie van de windrichting (31 januari 2009).

Etienne Schouppe (CD&V), Staatssecretaris voor Mobiliteit, ondertekende vandaag bovendien het Ministerieel Besluit tot wijziging van het Ministerieel Besluit van 3 mei 2004 betreffende het beheer van de lawaaihinder op de luchthaven Brussel-Nationaal. Dit besluit regelt de invoering van stille weekendnachten op Brussel-Nationaal.

Concreet zal het aantal opstijgingen tijdens de drie weekendnachten geleidelijk afnemen vanaf vandaag tot oktober 2009. Nadien wordt er tijdens de weekendnachten niet meer opgestegen vanop Brussel-Nationaal.

De geleidelijke invoering van de maatregel kwam tot stand, omdat de reeds toegewezen slots voor het IATA-zomerseizoen 2009 geldig moesten blijven. Vanaf vandaag mag de coördinator van de luchthaven echter geen enkel slot voor opstijgingen meer toewijzen tijdens de volgende periodes:

·        de nacht van vrijdag op zaterdag tussen 1 u. en 6 u.

·        de nacht van zaterdag op zondag tussen 0 u. en 6 u.

·        de nacht van zondag op maandag tussen 0 u. en 6 u.

Etienne Schouppe