INFOFLASH 29.6.2007

Noordrand eist bij Reynders gelijke behandeling alle omwonenden luchthaven rekening houdend met afstand tot luchthaven en/of as van baan.

Vrijdag 22 juni heeft informateur Didier Reynders vertegenwoordigers van actiecomitees rond de luchthaven ontvangen. Dit waren met name Bruxelles Air Libre, Actie Noordrand, Trop de bruit van Brabant Wallon, UBCNA en verder ook Belgocontrol. Geen enkele van de Vlaamse televisiezenders heeft deze ontmoeting in zijn nieuws gegeven in tegenstelling tot RTBF.

Indien iemand interesse heeft voor dit item, vraag het aan op ACTIE-NOORDRAND@BELGACOM.NET.

Ook de Vlaamse pers was zeer karig met zijn informatie in vergelijking met de franstalige pers. Bekijk het verschil op onze site http://81.82.252.15/HetLaatsteNieuws20070622.htm

In bijlage vindt u de toespraak die dr. Marc Goethals samen met Erik Tamboryn namens Actie Noordrand hield tijdens de ronde tafel met de informateur.

Daarin formuleert hij niet alleen de 11 eisen van Actie Noordrand met als belangrijkste: "Een gelijke behandeling van alle omwonenden van de luchthaven, rekening houdend met de afstand van de luchthaven en/of de as van een start/landingsbaan". Hij zette ook een aantal leugens en bewust in stand gehouden misverstanden recht, met name over de realiteit van de zogenaamde terugkeer naar 1999.


De ontmoeting was
in ieder geval een trendbreuk met minister Landuyt die nooit naar iemand heeft willen luisteren. Het was duidelijk dat Reynders de mensen van Waals Brabant en Oostrand persoonlijk kende. De afstand tussen beleidsmakers en kiezers is in de francofone politieke kultuur dus blijkbaar een pak kleiner. Reynders woont toch in Luik. Even ver van Zaventem als Brugge, waar Landuyt woont! De informateur heeft geduldig geluisterd naar alle standpunten en zich ook actief in de discussie gemengd. Misschien mee hierdoor was er tussen de actievoerders heel weinig allergie/vijandigheid. Hoewel men steeds trachtte accenten te leggen die specifiek zijn voor iedere actiegroep werd daar doorheen toch duidelijk dat alle actiegroepen vinden dat:

- er 's nachts niet moet gevlogen worden

- de nacht 8 uur moet duren voor iedereen

- ook overdag de expansie moet beperkt worden

- er geen plaats is voor cargo/low cost/charters

- er een onafhankelijk instituut en geluidskadaster moet komen
Nogmaals werd bevestigd dat ze allemaal vinden dat er over hun regio te veel wordt geconcentreerd (zowel in route als baangebruik).

Actiepunten voor de zomer:
- Juridische acties (Daedalus bereidt een en ander voor, u krijgt nieuws als het zover is)

- Acties naar de Gemeenten om tot een vorm van financiering te komen: tot nu toe droegen de bewoners het merendeel van de gigantische juridische kosten en werden de zeer uitgebreide juridische dossiers door vrijwilligers voorbereid.
De gemeente Meise kende als eerste werkingsmiddelen aan de vzw Boreas toe, onmiddellijk gevolgd door Wemmel. Op de gemeenten Grimbergen, Vilvoorde en Machelen is het voorlopig nog wachten.
 

De website wordt tijdens de zomermaanden even actief bijgehouden als tijdens het jaar en blijft uw voornaamste informatiepunt met dagelijkse update van de pers en van reacties van bewoners.

Lees de toespraak