INFOFLASH 20 februari 2007

 

 ZATERDAG 3 MAART CC STROMBEEK, 20 U
ZEER DONKERE CONCENTRATIEWOLKEN BOVEN DE NOORDRAND!

STEL UW VRAGEN AAN DE OMBUDSMAN OP VOORHAND PER MAIL

Hij kan vanuit zijn functie zelf de toenemende concentratie niet terugschroeven, dat kan alleen de politiek. Hij kan u wel zoveel mogelijk informatie geven. Daarom komt Ombudsman Raf De Baerdemaeker zaterdagavond 3 maart naar het CC Strombeek en is bereid op uw vragen te beantwoorden voorzover dit onder zijn bevoegdheid valt.
Op veler verzoek verzamelt Actie Noordrand de bewonersvragen en bezorgt ze gegroepeerd aan de Ombudsman die zijn antwoorden voorbereidt.

Hieronder een samenvatting van wat al binnenkwam.
U kunt uw vragen tot vrijdag 2 maart 18 uur opsturen naar ACTIE-NOORDRAND@BELGACOM.NET.
De avond zelf zal er beperkt tijd zijn voor vragenstellen.

Schrijf u tijdig in! Er zijn maar 120 zitplaatsen. Leden in regel van de vzw Boreas krijgen voorrang, de andere plaatsen worden toegekend in volgorde van inschrijving.

Vragen aan Ombudsman De Baerdemaeker:

- Hoe ziet u uw missie als ombudsman?
Wat is de rol die bij wet werd vastgelegd en hoe ziet u de invulling ervan, en hoe verhoudt zich deze tot die van uw franstalige collega?

- Is er een logica om de dienst te regionaliseren, wat is uw houding hierover.

- Wat kan u als ombudsman stimuleren om proactief de bescherming van de Noordrand op u te nemen? (zoals dhr Touwaide dat openlijk doet voor Brussel en de Oostrand en te pas en te onpas verklaart te verwachten dat de nederlandstalige ombudsman dat voor de Noordrand doet, m.a.w. of we hem gerust willen laten want we krijgen van hem toch geen antwoord op bepaalde vragen).


- Wanneer gaat de Ombudsdienst de onlangs geciteerde cijfers duiden?
(cfr oorsprong en aard van groot aantal klachten vanuit de Oostrand)

- Wat denkt u als nederlandstalige ombudsman i.v.m. de opportuniteit om een gelijkaardig geautomatiseerd geluidsmeter/klachten-email systeem op te zetten voor de Noordrand als in Kraainem? M.a.w.: kan hij de bewoners van de Noordrand adviseren welke cijfers politiek belangrijk zijn? Welke gegevens acht minister Landuyt representatief ivm zijn luchthavenbeleid?

- Worden ONZE vragen en klachten (Noordrand) wel degelijk allemaal in acht genomen of worden ze door dhr Touwaide verwijderd als het hem niet aanstaat??? Hoe kunnen we zeker zijn dat ze meetellen. Voor een klacht, volgen deze klagers altijd de opgelegde procedure: d.i. een copie aan het algemeen adres van de ombudsdienst, richt bijna altijd mijn mails aan Landuyt en als ik een antwoord wens vraag ik dat de nederlandstalige ombudsman dit geeft. Toch blijft reactie op veel klachten gewoon uit.
Anderzijds constateren veel mensen in het algemeen een tiental minuten na het op deze wijze verzenden van een klacht een 'spontaan' antwoord van dhr. Touwaide te krijgen, zowel op zondag als 's avonds, deze mens moet nooit slapen ofwel heeft hij dwergjes. Als de vraag hem klaarblijkelijk stoort is er vaak geen enkele officiële opvolging meer: toekenning van nummer,
toezending van gevraagde lijsten en tracks.
Wat denkt u als nederlandstalige ombudsman hieraan te doen?

- Hoeveel % van de vluchten kan over Brussel zonder de geluidsnormen te schenden?

- Hoeveel % van de vluchten over de Noordrand zou de geluidsnormen overtreden moest Vlaanderen dezelfde normen uitvaardigen?

- De ombudsdienst verspreidt documenten waarin gesteld wordt dat er vier aparte routes over de Noordrand zijn:
- één over Neder-over-Heembeek,
- één over Vilvoorde,
- één over Grimbergen en
- één over de Ring.
- Kan u de ligging van deze vier routes aantonen op kaarten met radartracks voor een gebruikelijke weekdag, voor een concentratienacht en voor een 'normale' nacht?

- Hoe verklaart u dat de verschillende geluidsmeters aantonen dat al die routes zowel in Diegem en Neder-over-Heembeek als in Vilvoorde/Koningslo, Grimbergen en Meise worden gemeten?

- Boven Wolvertem kruisen veel toestellen van routes die over de noordrand opstijgen en landen, zelfs opstijgende toestellen kruisen. De hoogte van deze landende toestellen varieert en ligt soms lager dan de opstijgende toestellen.
Zelfs dan staan deze vluchten nooit op radartracks.
Worden deze toestellen, die de ronde van Brussel maken om te landen op 25R, meegeteld in de frequentie- en geluidsbelasting van de noordrand?
In het buitenland zijn er reeds ongevallen gebeurt door kruisende routes o.a op 2 juli 2002 boven Uberlingen met 71 doden tot gevolg.
Wat zijn de voorstellen van de ombudsdienst om aan deze gevaarlijke toestand te verhelpen?

- Om een goede spreiding te bekomen moeten alle banen met een gelijkwaardig ILS systeem uitgerust worden.
Dit is niet het geval.
Enkel 25R is zo uitgerust, waardoor zone 1 en de Noordrand de vuilbak van Zaventem zullen zijn.
Wat doet de Ombudsdienst binnen haar mogelijkheden om de verantwoordelijken te confronteren met de objectieve gevolgen van deze blijkbaar politiek getolereerde nalatigheid van BIAC?