INFOFLASH dd 17 MEI 2004
ANTI-SPREIDINGS en ANTI-NOORDRAND BETOGING OP 6 JUNI NIMBY-ASSOCIATIES
VERENIGEN ZICH
De overwegend Franstalige vzw's, bewonersverenigingen en actiegroepen* tegen het
vliegtuiglawaai uit de Brusselse en de Vlaamse Oostrand organiseren zondag 6
juni om 11 uur een manifestatie bij de Brusselse Beurs.
Actie Noordrand en Daedalus wensen u hierover te informeren en zetten hun
streven naar democratische spreiding en een rechtvaardige verdeling van de
hinder "per individu" onverminderd voort.
U krijgt binnenkort belangrijk nieuws.
--------------
De protestslogans voor 6 juni zijn:
1. Stop de nachtvluchten.
2. Stop de spreiding.
3. Stop de uitbreiding van de luchthaven.
1. De eis tot spreiding gaat ervan uit dat iedereen gelijk is voor de wet en
gelijk behandeld wordt.
De discussie rond de nachtvluchten draait om de afweging van ecologie vs
economie. Soms spreekt men van geleidelijk afschaffen, soms van totale stop.
Zoals u weet kan een afbouw van de nachtvluchten alleen op Europees vlak
gerealiseerd worden. Anders verzwakt het ene land zijn concurrentiepositie en
werkgelegenheid (koerierdiensten en chartervluchten) tegenover de andere
lidstaat. Zo'n ongelijkheid is en blijft onaanvaardbaar.
Dit is daarom - helaas - een zaak van lange adem. Eind 2005 willen de
initiatiefnemers binnen het Europees Parlement hun 1 miljoen handtekeningen
verzameld hebben. En dan pas kan het op de agenda komen en kan de lange
carroussel doorheen de Europese Instituties (van Commissie, naar Parlement naar
Raad naar Commissie naar Parlement) beginnen.
Hoe men tegenover de afschaffing van de nachtvluchten staat is daarom een
persoonlijke afweging tussen harde commerciële belangen enerzijds en ziekte en
dood anderzijds (die ook economische gevolgen hebben).
2.
Stop de spreiding is een eis die op zeer korte termijn ingewilligd kan worden en
daarom de enige die echt telt.
Op dit moment is het in het weekend leefbaarder en rustiger voor iedereen in de
Noordrand. In grote delen van Meise is het door week al veel rustiger dan b.v.
in Grimbergen en Wemmel, die nog steeds meer dan hun deel dragen. Blijft u
solidair? Als de bewoners van de Noordrand met dit mooie weer en de tijdelijke
rust denken dat de huidige spreiding hun verworven recht is en verwachten nu al
terug te kunnen keren naar een normaal leven hebben ze het helaas mis!
Bij het eerste signaal dat de eis om VOLLEDIGE SPREIDING verzwakt, staan de
Franstalige belangengroepen er om opnieuw te concentreren. Dag én nacht. Nog
veel meer dan in 2002. Denk aan het DHL-dossier: als dat over de Noordrand
komt...
Men schrijft de afgelopen weken in tientallen NIMBY-klachtenmails uit de
Oostrand dat het in de Noordrand één groot patattenveld is en dat alle
vliegtuigen "dus" maar hier moeten vliegen. De haat tegen de mensen die hier
wonen is af en toe even tastbaar als in de jaren '70 toen het FDF aan de macht
was. Dit terwijl de reële discriminatie van Noord- én Oostrand rechtstreeks het
gevolg is van het niet-overvliegen van grote delen van het Brussels Gewest. Net
als vbelgocontrol in feite
nog altijd geconcentreert laat vliegen boven het Noorden en het Oosten van de
Vlaamse Rand (en de zgn. opgeofferde delen van Brussel).
DE CONCENTRATIE-DREIGING IS EN BLIJFT REËEL.
HET NIMBY-DENKEN IS MEER DAN OOIT SPRINGLEVEND, .
3.
"Stop de uitbreiding van de luchthaven" is opnieuw een persoonlijke afweging.
Onder deze anti-DHL-slogan gaat een heel ander verhaal schuil.
Het dossier van de verlenging van de milieuvergunning van BIAC (met daarin het
al dan niet handhaven van het plafond van de nachtvluchten) is nu in behandeling
bij de Bestendige Deputatie van de Provincie Vlaams-Brabant. Daar neemt
Gouverneur De Witte nog altijd zijn verantwoordelijkheid niet op naar de Vlaamse
Noord- en Oostrand. Hij eist nog altijd niet dat Brussel méé zijn lasten draagt.
Niet één Vlaamse minister deed dat tot nu toe!
De hele Vlaamse politiek laat de minister van Mobiliteit én de Vlamingen zelf
opnieuw in de steek.
Bij échte spreiding (wisselend gebruik van alle banen en gespreide routes vanaf
elke baan) is de last "per individu" voor elke overvlogen Brusselaar perfect
leefbaar, zoals voor de bewoners van de Vlaamse Noord- en Oostrand. De zgn.
Brusselse veiligheidsargumenten houden bij juiste analyse geen steek en zijn
pure demagogie en propaganda, zoals Daedalus al meerdere malen aantoonde.
"IEDER ZIJN DEEL" IS DE ENIGE MANIER WAAROP NOORD- EN OOSTRAND REËEL,
GEZAMENLIJK EN BLIJVEND ONTLAST KUNNEN WORDEN. PAS DAN IS ER EEN DEMOCRATISCHE
BASIS OM DE TOEKOMST VAN DE LUCHTHAVEN UIT TE STIPPELEN EN DE DELICATE AFWEGING
TE MAKEN VAN ECONOMIE EN ECOLOGIE.
* De deelnemende NIMBY-vzw's, bewonersverenigingen en actiegroepen:
Awaccs, Bruxelles Air Libre, Sterrebeek 2000, UBCNA/BUTV, Wake-Up
Kraainem, Wakker Tervuren, Zone Zes, 25 L.