INFOFLASH dd. 17.02.2003

 

DAEDALUS/ACTIE NOORDRAND
ENQUETE PARTIJVOORZITTERS

Vrijdag 14 februari maakte Daedalus/Actie Noordrand met het oog op de verkiezingen van alle Vlaamse partijen het standpunt bekend m.b.t. de Noordrandconcentratie.
Hier een samenvatting van hun stand-punten.
De volledige antwoorden kan u vinden op http://www.actienoordrand.be onder de knop "Enquete politieke partijen".

Doel van de rondvraag:
Berading over essentiële elementen
Informatie
NIET:  "scoring"

Samenvatting eerste drie vragen:

1. Welke democratische principes hangt uw partij onvoorwaardelijk aan ?

2. Wat verstaat uw partij onder openbaarheid van bestuur ?

3. Hoe vult uw partij dit in als zij standpunt inneemt t/o het dossier dag/ nachtconcentratie Noordrand en het luchthavenbeleid in algemeen ?

Antwoorden:

- "Openheid, toegankelijkheid, inspraak"
- Onafhankelijk forum of studie : AGALEV, CD&V, N-VA, Vlaams Blok,
- Raadpleging en overleg: SP.A., SPIRIT, VLD.

4. Wat is volgens uw partij (vliegtuig)hinder ? (Hoe omschreven, hoe vastgelegd, hoe geëvalueerd ?)

- hinder:  geluidshinder en effecten op milieu + gezondheid (WGO)
- frequentie:  algemeen erkend als essentieel bestanddeel van hinder
- evenwicht tussen economie en ecologie

5. Wat is specifiek uw standpunt met betrekking tot isolatie, het gebruik van startbanen, de koppeling van de dag- en de nachtproblematiek en die van de start- en de landingsvluchten ?

- Isolatie : is geen voldoende oplossing

AGALEV:zo wijd mogelijke spreiding dag én nacht +stille periodes
+ vermindering nachtvluchten

CD&V:spreiding door uitwaaiering

N-VA:gespreide routes op basis van objectieve metingen en criteria

SP.A:maximale spreiding van overgebleven hinder volgens principe

SPIRIT: volledige spreiding dag én nacht: optimaal gebruik van
25R, 25L en 20; koppeling met weekend problematiek

VLAAMS BLOK: onmiddellijke uitwaaiering (vanaf de baan)

VLD:billijke spreiding (beheersbaar+ veiligheidsvoorschriften)
vliegen volgens bestemming behoudens in onmiddellijke omgeving van de luchthaven (gezondheidsproblematiek).

6. Hoe wil uw partij de korte, middellange en lange-termijneffecten van de nationale luchthaven in kaart brengen op vlak van volksgezondheid en milieu, rekening houdend met de dag/nachtbelasting ?

- permanente controle + audit + overleg

Dan volgen twee vragen i.v.m. BIAC

7. Hoe is het standpunt van uw partij t.o.v. de voorgenomen omzetting van  BIAC van een NV van publiek recht naar een gewone NV, dit ter voorbereiding van een mogelijke privatisering, en met het oog op het vernieuwen van het beheerscontract van BIAC, dat in september 2003 vernieuwd dient te worden ?

8. Wat is uw standpunt naar de milieuvergunning van BIAC toe, die vóór 25 februari 2005 vernieuwd dient te worden. Welke eisen zal uw partij stellen m.b.t. gezondheids- en milieueffectenrapportering? Welke luchthavencapacitieit onderschrijft u ?

Algemeen:
- elke partij zal nodige waarborgen eisen voor ecologische effecten (MER).
- beperking luchthavencapaciteit (geen onbeperkte groei mogelijk)
- AGALEV : toename aantal nachtvluchten onaanvaardbaar

De inwoners van de Noordrand voelen de politiek persoonlijk aan de tand in april, in de STEMTENT, in Meise! Meer info volgt!