MAIL BERT ANCIAUX

INFOFLASH dd 9 JULI 2003

Na Frank Vandenbroucke, nu ook Bert Anciaux met verduidelijkingen rond

het Regeerakkoord van Verhofstadt II

Beste vrienden,

Van velen onder jullie kreeg ik de laatste dagen en uren berichten. Ze waren lang niet allemaal eenduidig. Ik begrijp hieruit dat er dringend toch meer informatie moet gegeven worden over wat er nu juist beslist werd tijdens de regeringsonderhandelingen.

STUDIE IS NIET OPSCHORTEND VOOR SPREIDING

In de pers wordt te pas en te onpas verwezen naar een studie die zal gemaakt worden en waarna dan pas beslissingen zullen genomen worden hoe we het probleem van de dag- en nachtvluchten gaan aanpakken. Dit is absoluut niet juist. In het ontwerp van regeerakkoord is wel degelijk de beslissing genomen om over te gaan tot een meer evenwichtige spreiding van de geluidshinder. De nieuwe regering zal de billijke spreiding van de nachtvluchten realiseren door juist de geluidsimpact te onderzoeken in alle zones rond de luchthaven. Om dit te realiseren is een juiste evaluatie nodig van de geluidsimpact per overvlogen zone, gemeente per gemeente, wijk per wijk.

Ik ben ervan overtuigd dat uit dit onderzoek zal blijken dat er zones zijn rond de luchthaven die niet in gelijke mate een geluidsimpact en hinder hebben dan andere zones. De nieuwe regering zal echter niet meer gaan onderhandelen en praten over het feit of er nu al dan niet zal moeten overgegaan worden tot spreiding van de nachtvluchten. Neen, dit principe is verworven.

Ik durf zelfs uitdrukkelijk stellen dat de uitgangspunten en de beslissingen van het Hof van Beroep in het regeerakkoord de basis uitmaken.

Ook is uitdrukkelijk overeengekomen om de verschillende landings- en opstijgpistes te gebruiken om deze rechtvaardige spreiding te kunnen bekomen. Ook dat was een beslssing van het Hof.

Ook voor de dagvluchten zal de nieuwe regering overgaan tot een meer billijke en rechtvaardige verdeling van de hinder. Ook hiervoor zal er gewerkt worden aan een juiste analyse door een geluidskadaster op te maken, de geluidsimpact per zone te bepalen en over te gaan tot een evenwichtige spreiding. De beslissing van de spreiding is dus niet afhankelijk gemaakt van een studie. De realisatie van de spreiding moet echter wel gebeuren op basis van juiste en objectieve gegevens.

Improviseren heeft in het verleden reeds te vaak aanleiding gegeven tot geknoei.

ISOLATIE UITSLUITEND IN EERSTE CONCENTRISCHE CIRKEL ROND LUCHTHAVEN

De nieuwe regering heeft beslist om het isolatieprogramma, zoals het in het verleden was opgestart, te herzien en aan te passen. Het enige criterium hierbij is echter de afstand tot de luchthaven geworden. Ook hier wordt voldaan aan de uitdrukkelijke vraag om het isolatieprogramma toe te passen op alle woningen die in een concentrische cirkel rond de luchthaven liggen.

Het kan dus geenszins nog een middel zijn om later terug tot een eventuele concentratie te komen.

VERLICHTING OP KORTE TERMIJN IN AFWACHTING SPREIDING

In afwachting van de realisatie van de eerlijke spreiding, die er op korte tijd moet komen, zal de nieuwe regering onmiddellijk overgaan tot het afschaffen van de route HUL-H en deze toestellen die naar Huldenberg moeten vliegen eveneens langs de piste van de Oostrand te laten vliegen.

Ik wijs erop dat zo gemiddeld 2,7 vluchten op een totaal van gemiddeld 11,1 vluchten uit de Noordrand verdwijnen. Dit is een vermindering van 25 %.

Bovendien zijn het zware toestellen met een qc > 4. Tevens zal de route CIV-H, de zware vliegtuigen die naar het zuiden vliegen en nu over de Noordrand gaan, eveneens verlegd worden en de route boven de ring moeten nemen. Het is alvast een verlichting voor het grootste deel van de Noordrand.

Het gaat hier over 1,9 vluchten gemiddeld op de huidige 11,1.

We hebben daarmee eigenlijk bekomen dat we, in afwachting van de volledige spreiding, toch voor de nacht een pré-durant situatie hebben bekomen. We hebben echter deze situatie niet volledig gerealiseerd, daar we de gemiddeld 3,2 nachtvluchten over Brussel niet wilden verschuiven naar de Oostrand.

De problematiek van de dag- en nachtvluchten is daarmee niet van de baan. Er zal nog stevig moeten gewerkt worden om een optimale spreiding van de dag- en nachtvluchten te bekomen. De beslissing is echter wel degelijk genomen om dit uit te voeren. De uitvoering is een essentiële taak van de nieuwe minister van mobiliteit en van de nieuwe regering.

CASSATIEVERZOEK LAG TIJDENS ONDERHANDELINGEN NOOIT TER TAFEL EN BINDT ONDERHANDELAARS NIET!

Tot slot wil ik jullie toch uitdrukkelijk zeggen dat er tijdens al die onderhandelingen nooit met één enkel woord is gerept over een cassatieverzoek tegen het arrest van het Hof van Beroep. Dit is dus geenszins een beslissing die ook maar op enige wijze samenhangt met het gesloten regeerakkoord. De onderhandelaars zijn geenszins gebonden door deze beslissing die de ontslagnemende minister van mobiliteit nog heeft genomen.

Ik beschouw zelfs deze beslissing als een achterhaalde beslissing. Het afgesloten regeerakkoord wil juist de opties en beslissingen van het Hof realiseren.

Ik hoop echt hiermee een stuk verduidelijking te hebben gegeven. Ik heb, samen met Frank, dit dossier keihard opgevolgt. We hebben voor de verkiezingen uitdrukkelijke engagementen op ons genomen. Ik denk in eer en geweten dat we deze hebben kunnen hardmaken.

We wisten dat er op de onderhandelingstafel geen routes en geen uitgewerkt plan ging kunnen neergelegd worden. Alle voorwaarden zijn echter verwezenlijkt om de optimale spreiding ook echt te verwezenlijken. Ik ben ervan overtuigd dat dit regeerakkoord een definitieve streep trekt onder vier jaar geknoei en onrechtvaardigheid.

De streep is getrokken maar het werk moet nog echt beginnen. Hoe dan ook zal dit werk maar kunnen gebeuren in samenspraak met heel de bevolking rond de luchthaven. We zullen erop toezien dat dit ook door de toekomstige regering gerealiseerd zal worden.

Groeten en tot horen !

Bert