DRINGENDE INFOFLASH

dd MAANDAG 5 JULI 2004

 

POLITICI LUISTEREN ALLEEN NOG NAAR BEWONERS DIE KLAGEN!

HET IS AAN U.

 

Waarom dient u de komende weken, meer dan ooit, naar de politici uw klachtenmails te sturen?

 

Actie Noordrand en Daedalus: twee jaar actie.

En nu de vzw Boreas.

 

U heeft twee jaar lang uw vertrouwen gesteld in Actie Noordrand en haar juridische en technische werkgroep Daedalus. Recent werd de vzw Boreas opgericht die ook op de lange termijn en met de steun van de gemeeentes het luchthavenbeleid kritisch blijft volgen.

 

Twee jaar lang heeft Actie Noordrand actie gevoerd (Sleep-In, Balonnen- en Kindertekeningenatie, de Stemtent, de bezwaarschriften ivm de verlening van de milieuvergunning van BIAC). Twee jaar lang hebben de artsen van de Noordrand hun verontwaardiging geuit over de aanslag op de volksgezondheid door de concentratie, wat o.m. leidde tot het rapport van professor Annemans over de economische gevolgen van concentratie op de volksgezondheid. Zijn bevinding: concentreren is duurder dan spreiden!

 

Twee jaar lang heeft de juridische en technische werkgroep Daedalus dossiers gemaakt, gesproken met politici, persconferenties georganiseerd, interviews gegeven en juridische acties gevoerd om de onrechtmatige concentratie boven de Noordrand te doen evolueren naar een democratische spreiding. De gemeentes steunden de Noordrandbewoners hierin, met een speciale attentie voor de actieve steun van de gemeente Meise.

 

U deed mee, u steunde, u financierde.

 

Resultaat?

 

Aan de buitenkand van de Ring hebben vooral de bewoners van Meise en Merchtem voelbaar minder last en zijn soms geneigd te denken dat dit voor iedereen zo is. De spreid-centratie belast evenwel de mensen in Diegem, Neder-Over-Heelbeek, Koningslo, Strombeek, grote delen van Grimbergen, Boechout en Wemmel nog altijd met meer dan de helft van de opstijgende vluchten. Diegem kreunt onder 81% van de dagvertrekken en 41%% van de nachtvertrekken (cijfers Ombudsdienst mei 2004).

 

DE RECHTSZAKEN

 

Het Hof van Beroep stelde de Noordrand in het gelijk wat betreft de grondwettelijke eis voor gelijke behandeling van elk individu en een leefbare woonomgeving voor iedere burger, ook voor wie rond de luchthaven woont.

 

Het Hof van Cassatie bevestigde deze rechten en verbrak op 4 maart j.l. uitsluitend en alleen de uitspraak van het Hof van Beroep om de scheiding der machten te eerbiedigen. Nadat het Hof van Beroep gespecifieerd had wat er moest gebeuren, legde het Hof van Cassatie de verantwoordelijkheid voor de uitvoering bij de politiek. Het gerecht kan immers niet opleggen hoe de beleidsvoerders de rechten van de burger dienen te handhaven.

 

Met grote volharding spande Daedalus in mei alsnog een rechtszaak in bij de Raad van State tegen de eenzijdige geluidsnormen die het Brussels Gewest heractiveerde. Aftredend Vlaams milieuminister Tavernier sloot zich bij de procedure aan. De vijf burgemeesters van de Noordrandgemeentes (Machelen, Vilvoorde, Grimbergen, Meise en Wemmel) werken eveneens mee.

 

BIAC, MILIEUVERGUNNING EN OVERNAME

 

De huidige eigenaars van BIAC, haar voogdijminister en de andere verantwoordelijke politici hebben ivm de overname door een buitenlandse privé-aandeelhouder meer oog voor de de financiële eigenbelangen en die van de aandeelhouders dan voor de gezondheidsrisico’s van de omwonenden en economische gevolgen hiervan. Het welzijn van de burgers wordt - via de begeerde overnameprijs voor BIAC – opgeofferd aan zuiver winstbejag op zeer korte, want eenmalige termijn. Wat heeft ING de overnamekandidaten beloofd? Stak de politiek een blanco chèque in het overnamepakket?

 

Verder is het met een bang hart wachten op de beslissing van de Bestendige Deputatie en desgevallend in beroep die van de Vlaamse regering ivm de verlenging van de milieuvergunning van BIAC. Blijft het nachtplafond behouden? Komt er ook een plafond voor de dag? Wordt het spreidingsprincipe bevestigd? Wat doet de nieuwe minister-president?

 

Veel zal in de komende vakantieperiode op tafel komen, als zogenaamd “...iedereen weg is”. Maar dat is buiten u gerekend.

 

FRANSTALIGE ACTIEVOERDERS EN POLITICI WILLEN NOG STEEDS ALLES BOVEN DE ‘PATATTENRAND’: NOORDRAND EN ERPS KWERPS

 

Het meest bedreigend voor de Noordrand is en blijft het niet-aflatend streven van de Franstaligen in Brussel en de Oostrand om de baan 02/20 het statuut van vervangingspiste te geven, zodat voor de spreiding vanop de grond geen zes maar slechts vier banen beschikbaar zijn. Zelfs van deze vier worden op dit ogenblik maar drie werkelijk gebruikt omdat er ook boven Zaventem zelf “... niet gevlogen mag worden.” (Zie bijlage).

 

Daar komt nog het ondoorzichtig gefoefel met de windnormen bij, waardoor alweer de 02/20 in de praktijk niet kan en zal gebruikt worden. Elk argument is goed om te zorgen dat de ‘important people’ die daar wonen niet overvlogen worden. Hun streven is en blijft dat de ‘patattenrand’ - zoals een Brusselse actiegroep eerst Erps-Kwerps (dat zeer weinig overvlogen wordt) en nu ook al de Noordrand omschrijft -alsnog 100% van de dag en 100% van de nacht krijgt. Op www.actienoordrand vindt u onder ‘Pers’ de recente verontrustende uitspraken van Franstalige policiti als Rudi Delmotte, Isabelle Durant, Joëlle Milquet, Xavier de Donnea en Didier Gosuin. Voeg daarbij de formele verklaring op de RTBF van Brussels Gewest-formateur Picqué dat hij niet zal tolereren dat Brussel overvlogen wordt.

 

U beseft dat als dit werkelijkheid wordt, het er ook voor degenen in de Noordrand die het nu beter hebben, somber uitzien als ook wij niet consequent reageren op geconcentreerde overlast.

 

In augustus sluit de 25R voor herstelwerkzaamheden en is de situatie voor de Noordrand tijdelijk beter. De onderwonenden van de 25/07 en de 20/02 zullen in die periode steen en been klagen. In juli wordt de Noordrand zwaar belast. Pro memorie: in augustus 1999 was het baan 20 die gesloten was voor werkzaamheden, en heeft de Noordrand alle last ondergaan, zonder enige verwittiging en zonder duidelijke antwoorden op klachten van de bewoners.

 

DAAROM IS HET NU AAN U!

 

Omdat de politiek de afgelopen maanden de neiging lijkt te krijgen niet naar de objectieve feiten te kijken ook al bewijzen deze onmiskenbaar dat de Noordrand nog steeds het meest overvlogen wordt, terwijl onze regio nà Brussel de tweede meest dicht bevolkte zone is rond de luchthaven. Blijkbaar denken veel politici dat wie het hardst schreeuwt ook wel het grootst gelijk zal hebben.

 

Als u, inwoners van de Noordrand, deze zomer niet de druk op de ketel houdt, worden er de komende maanden over uw hoofd heen snelsnel beslissingen doorgevoerd waarover de politici u en ons straks niet meer recht in de ogen zullen durven kijken, maar die intussen wel een feit geworden zijn.

 

Politieke contacten, rechtszaken, dossiers, persconferenties, perscontacten... dit alles is gedaan. Massale volgehouden bewonersklachten, via mail, fax of brief zijn helaas nu het erop aankomt het enige waar de politiek nu nog gevoelig voor zal zijn.

 

HOE DIENT U HET BESTE KLACHT IN?

 

Tip 1:

U heeft tijd tot eind juli. Begin augustus gaat de 25R dicht voor meerdere weken. Houd vol! Het is NIET omdat u geen officieel antwoord krijgt dat uw klacht niet werkt.

 

Telkens als u merkt dat u geconcentreerd overvlogen wordt, reageer!

Vermeld ALTIJD uw naam, adres en woonplaats.

 

Bent u Franstalig? Mail in uw eigen taal!

 

Tip 2:

Vraag uw buren, familie, vrienden, ouders van vriendjes, hetzelfde te doen. Vraag hen op hun beurt de mensen die ze kennen en die nog altijd onevenredig gehinderd worden, aan te spreken. Actie Noordrand kan alleen mensen met mail zoals u bereiken.

 

Tip 3:

Contacteer verschillende politici tegelijk. De ombudsdienst geeft uw

mails NIET als dusdanig door, u dient ze dus ZELF naar de politiek te

sturen.

 

Op deze site vindt u onder "Schrijven en faxen" mailadressen van politici, Nederlands- en Franstalig. U kunt ze per groep naar believen kopiëren in een ‘verzendgroep’.

 

Tip 4:

Verstuur uw klacht aub ALTIJD OOK NAAR klachtenmails@actienoordrand.be. Actie Noordrand houdt al uw mails bij en zal er indien nodig zelf alsnog mee naar de politiek trekken.

Vergeet ook de Ombudsdienst niet! De dienst geeft de individuele mails weliswaar niet officiëel door aan de politici maar maar houdt wél officiële statistieken bij.

 

Tip 4:

Zet ALTIJD ook de burgemeesters en schepenen van uw gemeente in kopie (zie in bijlage). De vzw Boreas nam recent contact met de gemeentebesturen in de Noordrand voor concrete samenwerking. Uw mails zullen hen doen beseffen hoe ernstig de toestand is.

 

Tip 5:

Bewijs dat de Noordrand nog altijd het zwaarst getroffen is.

Ter aanvulling van bovenstaande vindt u op www.actienoordrand.be onder Boreas een overzicht van de argumenten die de vzw Boreas in haar persconferentie van 4 juni op tafel legde. Het staat u vrij hiervan gebruik te maken om uw klacht aan te vullen met concrete eisen.

 

Tip 6: De bewoners van de Noordrand hebben de goede reputatie beleefd te blijven maar wel assertief te zijn. Wees zo concreet mogelijk in uw klachten: datum, tijd, vliegrichting, vliegtuigtype (veel, licht, zwaar).

 

Tip 7: Meldt u aan als lid van de vzw Boreas (zie www.actienoordrand.be, Boras).

 

  

Zorg dat uw Noordrand de échte spreiding krijgt waar ze recht op heeft.

 

Zorg dat de héle Noordrand terug leefbaar wordt.

 

 

Bijlage

BIAC-CIJFERS DAG- EN NACHTVERTREKKEN MEI 2004

 

Huidig gebruik piste 02/20, Zone 3

Dag

Vertrekken:             3%

Landingen:                   17%

 

Nacht

Vertrekken:            21%

Landingen:                   23%

 

Huidig gebruik piste 02/20, Zone 6

Dag

Vertrekken:             3%

Landingen:                   1%

 

Nacht

Vertrekken:            7%

Landingen:                   1%

 

Als de 02/20 een zgn. ‘uitzonderingspiste’ wordt, welke bewoners moeten deze vluchten erbij nemen?

 

De drie zones die nu al objectief zwaarder belast worden dan zone 3 of zone 6? En waarvan alleen wij in zone 1 van de politiek overvlogen ‘mogen’ worden?