Op 1 december startte het federaal ministerie van Mobiliteit met de werkgroep
die het spreidingsplan moet evalueren. De nu komende week wordt hieraan verder
gewerkt.
Vertegenwoordigers van de drie betrokken regeringen: federaal, Vlaams en
Brussels en hun milieu-administraties buigen zich samen met Belgocontrol en BIAC
over de resultaten van het spreidingsplan van minister Anciaux.
De werkgroep Daedalus bezorgde een evaluatierapport van de KUL: "Noise contour
calculation", aan alle verantwoordelijke Ministers én hun respectievelijke
partijvoorzitters, en eerstdaags ook aan hun kabinetschefs. Hierna de brief die
het voorlopig nog confidentiëel dossier vergezelde.
BRIEF:
Aan alle verantwoordelijke Ministers,
Noordrand-Meise, 1.12.2004
Geachte,
Betreft: basisvoorwaarden voor correcte evaluatie spreidingsplan.
Binnenkort zal een evaluatie plaatsvinden van het spreidingsplan voor de
lawaaihinder tgv de dag- en nachtvluchten van en naar Brussel Nationaal. Deze
evaluatie zal onvermijdelijk deel uitmaken van het dossier ‘samenwerkingsakkoord
tussen de federale overheid en het Brussels en het Vlaams Gewest’.
Een dergelijk samenwerkingsakkoord kan slechts de rust rond de luchthaven doen
terugkeren indien alle omwonenden op gelijke, niet-discriminerende wijze worden
behandeld. De evaluatie van de huidige toestand - vertrekbasis voor eventuele
aanpassingen – dient aan de vereisten van wetenschappelijke objectiviteit te
voldoen. Daarvoor is onontbeerlijk dat de simulaties getoetst worden aan en
gecorrigeerd worden in functie van geluidsmetingen en dienen de juiste
hinderparameters in kaart te worden gebracht.
Het is vooreerst nuttig nog even de historiek van de gebeurtenissen op een
rijtje te zetten. De politiek van het Brussels Gewest is er de voorbije 30 jaar
op gericht om de lawaaihinder systematisch te verschuiven naar de Vlaamse Rand.
Men mag niet vergeten dat de parallelbanen (25/07) recht op de hoofdstad gericht
zijn en dat tot in de zeventiger jaren bij Westenwind alle vliegverkeer
rechtdoor boven de hoofdstad hoogte won tot 3000 voet en aan de westzijde van de
hoofdstad zich op de verschillende bakens richtte: de rand rond Brussel had tot
dan HELEMAAL GEEN VLIEGVERKEER
De démarches van de Franstaligen vingen aan in 1972, toen een eerste poging werd
ondernomen om het vliegverkeer via bochtenwerk naar de Rand te verplaatsen: de
route Chabert (vluchten naar ZW en Z – Chièvres - in de weekend) was het enige
wat door de Vlamingen uit de brand werd gesleept en hield stand tot februari
2001, gelukkig gedeeltelijk terug ingevoerd door Minister Anciaux voorjaar 2004.
Maar omdat de resterende vluchten met bestemming N, NW, W, ZW en Z in gespreide
orde het Noorden van het Brussels Gewest (de zgn. ‘opgeofferde gebieden) en een
deel van de Noordrand overvlogen bleef de hinder relatief beperkt. Dit werd
overigens ook duidelijk erkend door de vertegenwoordiger van Belgocontrol
tijdens de hoorzitting van de Senaatscommissie voor Mobiliteit op 8 oktober
2003.
Het decreteren van de Brusselse geluidsnormen voor vliegtuiglawaai vormde een
volgende beslissende stap en er rust een verpletterende verantwoordelijkheid op
de Vlaamse politici dat zij dit niet hebben aangevochten bij de Raad van State
omdat de normen een akoestische ‘muur’ creëren rond Brussel waarbij ‘s nachts
enkel nog de ‘opgeofferde’ en voornamelijk Nederlandstalige deelgemeentes Haren
en Neder-over-Heembeek kunnen worden overvlogen.
Ingrijpende wijzigingen vonden plaats tijdens het beleid van Minister Durant:
De minieme wijzigingen die onder druk van de publieke opinie aan deze acute
noodtoestand werden aangebracht tijdens het mandaat van Durant en haar
opvolgster Onkelinx hebben niets ten gronde veranderd aan de situatie die er een
blijft van zware discriminatie.
Enkel de maatregelen van minister Anciaux (het terug laten opstijgen van de
zware toestellen met bestemming Huldenberg vanop de baan 20) en het
mini-spreidingsplan brachten enig soelaas. Het moge herinnerd worden dat het
oorspronkelijke ‘plan Anciaux’ van najaar 2003 - het voorzag in een spreiding op
de grond (baangebruik) én spreiding in de lucht (de vliegroutes), werd
gevalideerd door Belgocontrol en Eurocontrol en door de Minister aan de
bevolking van de Noordrand voorgesteld op de informatievergadering in Meise op 3
november 2003, cfr bijlage - in zijn uiteindelijke versie van 3 december 2003
onder druk van de Franstaligen zwaar werd geamputeerd. Zo werd het afdraaien op
verschillende hoogtes en de oorspronkelijke uitwaaiering van de vliegroutes met
bestemming N, NW, W, ZW en Z vrijwel volledig geschrapt en werden de vluchten
die deze routes namen geherconcentreerd boven de Noordrand tot en met
Grimbergen.
Nadien werden n.a.v. het 9-punten plan van de Franstalige ombudsman (28 april
2004) reeds zeer snel wijzigingen in de vliegprocedures aangebracht die het
Franstalig deel van de Oostrand en het Brussels Gewest moesten ontlasten maar
die terzelfdertijd aanleiding gaven tot meer concentratie boven Vlaamse hoofden
van zowel Noord- als Oostrand. Enkel de - door de Franstaligen overigens zelf
afgedwongen – verstrenging van de windnormen (conform ICAO) naar 15 knopen
zijwind en 5 knopen rugwind voor alle banen (nadien op verzoek van de
Franstaligen nog bijkomend verstrengd voor het gebruik van baan 02/20 overdag
tot 15 knopen zijwind en 0 knopen rugwind) zorgde ervoor dat bij N-, NO- of
O-wind de Noordrand iets meer werd ontlast omdat bij deze wind consequenter werd
geland of opgestegen tegen de wind in, ipv met veel meer lawaaihinder en
aanzienlijk minder veilig te blijven opstijgen en landen op de 25R of 25L.
De voornaamste tekortkoming van het huidige spreidingsplan is dan ook dat er
(onder druk van het Brussels Gewest) in tegenstelling tot het oorspronkelijk
plan veel te weinig spreiding is in de vliegroutes, terwijl bovendien zelfs de
voorziene doelstellingen van spreiding in het baangebruik (verdeling over de zes
zones) niet worden gehaald.
Aan de vooravond van het overleg over de evaluatie van het spreidingsplan en
over een eventueel samenwerkingsakkoord verwachten we dan ook van de Vlaamse
politici dat:
Het oorspronkelijk plan Anciaux, dat – het weze
nogmaals benadrukt - op veiligheid zowel door Belgcontrol als door Eurocontrol
werd gevalideerd kan voor dit alles een uitgangspunt vormen.
Met vriendelijke groeten en dank voor uw welwillende aandacht,
namens Actie Noordrand en haar juridische en technische werkgroep Daedalus,
Roger Vermeiren
Erik Tamboryn
voorzitter Actie Noordrand
voorzitter Daedalus
ACTIEnoordrand@belgacom.net
daedalus.werkgroep@pandora.be
Bijlagen:
1. Evaluatie spreidingsplan – Vlaams reëel geluidskadaster
2. Vergelijking van de effectieve cumulatieve belasting van de zes zones rond de
luchthaven
3. Besluit en voorstel tot permanente oplossingen
- Dringende maatregelen – 10-puntenplan Noordrand
- Voorstel tot permanente oplossingen
met verwijzing naar: Routes Anciaux 2003
Optimale spreiding: Daedalus spreidingsplan
4. Excell file met
aantallen vluchten (bron ombudsdienst).
Dit dossier werd vandaag per koerier bezorgd aan:
Guy VERHOFSTADT,
Renaat LANDUYT,
Bruno TOBBACK,
Rudy DEMOTTE,
Yves LETERME,
Frank VANDENBROUCKE,
Bert ANCIAUX, .
Kris PEETERS,
Inge VERVOTTE,
Jo Vandeurzen,
Steve STEVAERT,
Bart SOMERS,
Frieda BREPOELS,
Bart DE WEVER,
Geert LAMBERT,
Vera DUA.
*****
Onze acties kosten (spijtig genoeg) geld !
Het heeft ons bijna 1.000 euro gekost om het volledige dossier van 48 bladzijden
samen met bovenstaande brief kant en klaar én met de noodzakelijke kleur af te
drukken én tijdig te bezorgen aan alle verantwoordelijke ministers en hun
directe medewerkers. Het was een noodzakelijke stap om de belangen van elke
inwoner van de Noordrand te verdedigen.
De dossiers worden weliswaar zeer grondig voorbereid door specialisten die dit
vrijwillig doen, maar bijkomende kosten moeten betaald. Dat kost helaas veel
geld. Daarom kunnen we elke financiële steun goed gebruiken.
U kan uw bijdrage leveren aan een eerlijke spreiding door lid te worden van de
opgerichte VZW BOREAS. Dit is de toekomstgerichte vereniging die Actie Noordrand
en Daedalus in zich draagt.
U wordt vandaag nog lid van onze vzw Boreas door 25 € (meer mag ook…) te storten
op onze rekening
833-5436049-39
vzw Boreas
1853 Strombeek,
vermelding 'lidgeld 2004/2005';
Ofwel stort u gewoon een steunbijdrage op hetzelfde rekeningnummer maar nu met
de vermelding ‘steunbijdrage sympathisant’.
Alle bijdragen worden vanzelfsprekend discreet behandeld.