INFOFLASH dd 3 DECEMBER 2003

 

MINISTER ANCIAUX: "SOMMIGE MENSEN WILLEN NIKS".

WEET MEN ZEKER DAT HIJ HET OVER DE NOORDRAND HEEFT EN NIET OVER BRUSSEL/ZAVENTEM?

WAAROM DENKT DE NOORDRAND DAT DE DWANGSOM MOGELIJK GEHANDHAAFD WORDT?

 

Dit zijn de feiten: het bevel van het Hof van Beroep waaraan een spreidingsplan dient te beantwoorden om de regering te vrijwaren van het betalen van een dwangsom.

Voor de dag én voor de nacht moeten:

1.

...alle beschikbare banen relatief gelijk gebruikt worden.

De vraag zal zich stellen of de excuses die worden aangevoerd om bepaalde banen als "...niet of minder beschikbaar" te bestempelen valabel genoeg zijn om de verschillen in baangebruik van 29% naar 2% te verantwoorden.

2.

...alle mogelijke routes gebruikt worden over wélk deel van het grondgebied dan ook.

Mogelijke routes zijn zowel afgeschafte, bestaande als nieuwe routes. Welk deel van het grondgebied ook omvat zeer duidelijk ook het Brusselse grondgebied.

Het mogelijk hogere achtergrondlawaai in een stad kan geen excuus zijn om geen of minder vluchten boven stedelijk gebied te laten vertrekken.

Integendeel: hoe hoger het achtergrondlawaai, des te minder storend zijn de geluidspieken van vliegtuigen (zoals de WHO-norm terecht stelt werkt achtergrondlawaai namelijk eerder maskerend.)

3.

...gespreide uitwaaieringstracés gevlogen worden.

Dus niet alle vliegtuigen op dezelfde hoogte of plaats laten afdraaien, maar opstijgprocedures publiceren waarbij er op verschillende hoogtes wordt afgedraaid en in gespreide slagorde naar de routes wordt gevlogen.

4.

...rekening houden met SEL en LAEQ.

Het bevel van het Hof van Beroep omvat ook een evenwichtige verdeling van zware en lichte vliegtuigen.

 

De beslissing van de regering komt volgens de Minister van Mobiliteit

samenvattend neer op:

- een verbetering voor de Oostrand

- een verbetering voor Zone 6 (14% voorzien in september, 5% beslist): "Geen bombardement meer over Zone 6".

Geconstateerde wijzigingen voor de Noordrand t.o.v. Plan Anciaux van september.

- Geen sprake meer van een vliegtuigvrij weekend voor de Noordrand (Diegem, Haren, Neder-over-Heembeek, Vilvoorde, Grimbergen, Meise,...), ter compensatie van vijf volledige weekdagen alle dagvertrekken. Diegem en Haren krijgen alle weekvertrekken, één zaterdag op twee alle vertrekken en alle zondagavondvertrekken.

- De Noordrand (Diegem, Haren, Neder-over-Heembeek, Vilvoorde, Grimbergen, Meise,...) krijgt 6,5 avonden i.p.v. vijf avonden, dus maar één vliegtuigvrije avond om de twee weken.

- De Noordrand behoudt de zondagavondpiek (dit is de drukste periode van heel het weekend).

- Overdag tijdens weekdagen blijft men naar het noorden vertrekken voor bestemmingen in Zuid-Westen en Zuiden.

- Op drie november kondigde de minister in Meise vier dagroutes aan voor de Noordrand, er blijven er drie over, dus minder spreiding.

- Twee van de drie voorziene dagroutes draaien eerder af dan voorzien, dus minder spreiding.

In september: afdraaien op 1.200 resp 1.700 voet na snel hoogte gewonnen te hebben door rechtdoor opstijgen over Brussel. In december: Brussels Gewest vermijden door nog altijd op 700 voet af te draaien naar de Noordrand.

- Enkel één zaterdag op twee en op zondagavond zullen de vliegtuigen met een bestemming in het Zuid-Westen (Chièvres) rechtdoor over Brussel rechtstreeks naar hun bestemming vliegen.

Voor de nacht heeft de Noordrand in plaats van de in september voorziene vier nachten nog 3,5 nachten. De Noordrand heeft ook nog de onrechtstreekse vluchten vanaf de banen 20 en 25L.

Samenvattend.

Het percentage hinder voor zone 1 gaat volgens de minister van 31% naar 29%. Een halve nacht minder, een halve zaterdag erbij, en zondagavond erbij is "...een verbetering" voor de Noordrand.