Effect van afschaffing omkeringsprincipe voor de nacht

Volgens het schema van het preferentiëel baangebruik heeft zone 1 waar verzoekers wonen vliegbewegingen gedurende 3,5 nachten op 7, om te zorgen dat deze inwoners gedurende de andere 3,5 nachten kunnen recupereren van zowel de nachtvertrekken als van de dagvertrekken die elke weekdag en elke zaterdag vanaf 6u ’s ochtends tot 23u ’s avonds over hun woning vliegen, en elke zondag vanaf 17u tot 23u.

 

 

Het omkeringsprincipe gaat uit van de volgende systematiek, gebaseerd op het aeronautisch basisprincipe van het ‘vliegen tegen de wind in’: wanneer een (opstijg/landings)baan omwille van rugwind niet in de voorziene richting kan worden gebruikt (voor opstijgen of landen), wordt deze richting gewoon ‘omgekeerd’ om vervolgens met kopwind te landen of op te stijgen: de opstijgbaan wordt dan benut als landingsbaan en de landingsbaan als opstijgbaan. Op die manier krijgen de in het spreidingsplan afgebakende zones toch (ongeveer) hetzelfde aantal vliegbewegingen, met dien verstande dat landingen in opstijgingen worden omgezet en opstijgingen in landingen.

 

De bedoeling achter het omkeringsprincipe bestaat/bestond er in om de stabiliteit en de voorspelbaarheid van het spreidingsplan te verhogen: een zone die voorzien was om belast te worden, blijft ook belast, weze het dan niet met opstijgingen, maar met landingen. De zone(s) die voorzien waren voor landingen krijgen opstijgingen. Dit impliceert dat zones die in het spreidingsplan op een bepaald tijdstip een rustperiode toegekend kregen/krijgen, er vanuit kunnen gaan dat deze rustperiode ook zal worden gerespecteerd.

 

Schematisch is dit als volgt voor te stellen:

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

De afschaffing van het omkeringsprincipe is doorgevoerd vanaf 2 mei. In de periode tot en met 26 mei waren voor verzoekers 13 nachten “rust” voorzien (maandagnacht, vrijdagnacht en zaterdagnacht), waarbij geen rechtstreekse vertrekken vanaf baan 25R hen zouden overvliegen. In praktijk hebben verzoekers welgeteld 3 nachten zonder vliegbewegingen vanaf baan 25R gehad:

 

Aantallen nachten rust per zone, vertrekken

 

 

Nachten rust

Juni

Zone 1

3     3

4

Zone 2

24   25

15

Zone 3

11   11

5

Zone 4

21   23

11

Zone 5

22   24

10

Zone 6

27    28

15

 

Aantallen nachten rust per zone (rekening gehouden met landingen en vertrekken):

 

 

Nachten rust

Juni

Zone 1

3        3

4

Zone 2

24      25

15

Zone 3

11      11

4

Zone 4

3        3

2

Zone 5

1        1

0

Zone 6

21      23

10

 

 

Het aantal vliegbewegingen over verzoekers is zwaar toegenomen. Daar waar in 2005 reeds 43,8% van de vertrekken vanaf baan 25R gebeurde, is dit aantal sinds 2 mei toegenomen naar 64,7% (58.1) over zone 1. In het spreidingsplan was voorzien dat zone 1  28,6% van de vertrekken diende te dragen (52,6 vertrekken op een totaal van 184,2 nachtvertrekken per week).

 

 

 

Nachtvluchten Mei-Juni 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Baan 20

 Baan 25R

Baan 25L

Baan 02

Baan 07R

Baan 07L

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bewegingen

Vertrekken

Zone 3

Zone 1

Zone 2

Zone 6

Zone 4

Zone 5

Totaal

3312

1212

259

704

31

2

143

83

Percentage

 

28

21,4%

58,1%

2,6%

0,2%

11,8%

6,8%

Gemiddelde

73,6

26,9

5,8

15,6

0,7

0,0

3,2

1,8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16/06/06-17/06/06

84

21

8

0

0

0

8

5

 

15/06/06-16/06/06

90

39

18

21

0

0

0

0

15/06/06-14/06/06

95

40

0

38

0

1

0

1

13/06/06-14/06/06

94

39

15

24

0

0

0

0

12/06/06-13/06/06

89

38

9

1

0

0

19

9

11/06/06-12/06/06

45

15

6

9

0

0

0

0

10/06/06-11/06/06

34

5

0

0

5

0

0

0

09/06/06-10/06/06

68

14

2

0

0

0

7

5

08/06/06-09/06/06

96

43

17

26

0

0

0

0

07/06/06-08/06/06

101

42

0

42

0

0

0

0

06/06/06-07/06/06

86

36

17

19

0

0

0

0

05/06/06-06/06/06

80

36

2

5

0

0

20

9

04/06/06-05/06/06

39

13

4

9

0

0

0

0

03/06/06-04/06/06

41

10

0

4

6

0

0

0

02/06/06-03/06/06

65

13

3

0

0

0

5

5

01/06/06-02/06/06

84

35

14

21

0

0

0

0

31/05/06-01/06/06

93

38

0

8

0

0

20

10

30/05/06-31/05/06

80

35

14

21

0

0

0

0

 

29/05/06-30/05/06

98

39

2

37

0

0

0

0

28/05/06-29/05/06

56

20

7

13

0

0

0

0

27/05/06-28/05/06

35

6

0

0

6

0

0

0

26/05/06-27/05/06

72

17

0

17

0

0

0

0

25/05/06-26/05/06

80

34

14

20

0

0

0

0

24/05/06-25/05/06

92

31

0

27

0

0

2

2

23/05/05-24/05/06

84

37

14

23

0

0

0

0

22/05/06-23/05/06

99

39

0

39

0

0

0

0

21/05/06-22/05/06

46

17

7

10

0

0

0

0

20/05/06-21/05/06

34

5

0

0

5

0

0

0

19/05/06-20/05/06

67

13

1

12

0

0

0

0

18/05/06-19/05/06

91

35

14

21

0

0

0

0

17/05/06-18/05/06

94

43

0

43

0

0

0

0

16/05/06-17/05/06

78

33

14

19

0

0

0

0

15/05/06-16/05-06

95

37

8

29

0

0

0

0

14/05/06-15/05/06

45

16

7

9

0

0

0

0

13/05/06-14/05/06

28

4

0

1

3

0

0

0

12/05/06-13/05/06

71

14

2

12

0

0

0

0

11/05/06-12/05/06

86

35

13

22

0

0

0

0

10/05/06-11/05/06

98

46

0

11

0

0

26

9

09/05/06-10/05/06

90

35

15

20

0

0

0

0

08/05/06-09/05/06

89

38

6

23

0

0

4

5

07/05/06-08/05/06

42

13

2

3

0

1

7

0

06/05/06-07/05/06

38

7

0

1

6

0

0

0

05/05/06-06/05/06

74

16

4

0

0

0

8

4

04/05/06-05/05/06

87

37

0

37

0

0

0

0

03/05/06-04/05/06

79

33

0

7

0

0

17

9

02/05/06-03/05/06

80

36

16

20

0

0

0

0

 

 

Meer cijfers over de nachtvluchten vindt onder "De Cijfers: Nacht"