BAAN 20 HEEFT GEEN OBSTAKEL, BAAN 25R WEL
DAARDOOR IS ER VANAF 25R MEER ‘HELLING’ OF STIJGINGSGRAAD TE OVERWINNEN
Baan 20 zou een aflopende helling hebben?
Dit is juist:
hoogte beginpunt 107'
hoogte eindpunt 184'
verschil: 077'
of 23,5 meter over een lengte van 2.987 meter, zijnde 0,79 % te overwinnen helling.
Voor baan 25 Rechts vinden we:
hoogte beginpunt 108'
hoogte eindpunt 138'
op het einde van de piste, zijnde na 3.638 meter.
Maar: voor baan 25R vinden we een obstakel van 283' hoog op ca 1.600 meter na het einde van de baan, zijnde op 5.238 meter van het beginpunt.
Het verschil in hoogte: 175' of 53,4 meter over lengte van 5.238 meter zijnde 1,02 % te overwinnen helling.
Besluit: bij opstijgen vanaf baan 25R tov baan 20 is er 0,20 % meer helling te overwinnen.
Hoe meer helling, des te minder vracht.
Een opwaartse helling vertaalt zich in het minder kunnen laden van vracht: bij 1% is dat ongeveer 800 kg minder vracht voor een gemideld vliegtuig.
Concrete getallen hiervan vindt je in de "loadsheets".
Bronnen:
- AIP : gegevens van de banen, zie het luchthavenplan uit het AIP.
- VFR-kaart, uitgegeven door "BOTTLANG" : de hoogte van "het obstakel" zijnde de kerktoren van Diegem, die pal in het verlengde van de as 25R ligt.
- Afstand tussen einde baan 25R en de kerktoren van Diegem: de genoemde VFR-kaart, en overeenkomst met eigen meting met GPS.
R.V.
Meise, 10 januari 2003